Student Harmieke over de lerarenopleiding Maatschappijleer (master)

‘Je haalt nieuwe energie uit het volgen van deze opleiding.’

Harmieke Meijer 
Student Leraar Maatschappijleer master 


Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?  
“Met mijn tweedegraads bevoegdheid Leraar Maatschappijleer sta ik al 23 jaar voor de klas. Op een gegeven moment heb je alles wel zo’n beetje in de vingers. En op inhoudelijk vlak was de uitdaging niet groot genoeg. Ik wilde me graag verder verdiepen en mijn kennis naar een hoger niveau tillen. Toen ik hoorde over de opleiding in Tilburg was ik gelijk verkocht. Ondanks de grote reisafstand van Leeuwarden naar Tilburg heb ik geen moment spijt van mijn keuze voor Fontys. Deze hbo-master wordt in deeltijd aangeboden en dat zorgt voor een goede combinatie met mijn huidige werk.” 

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?  
“Voor iedereen is dat de grootste uitdaging! Je hebt nu eenmaal tijd nodig voor je studie. Ik ben erg blij dat er één fysieke studiemiddag is, waardoor ik het goed kan combineren met mijn reistijd. De dag erna plan ik altijd een studiedag in. Als je vaste momenten kunt inplannen en je dan niet afgeleid wordt, is het goed te combineren. Maar helaas heb je onverwachte privé en werkomstandigheden niet altijd in de hand. Daarom raad ik zeker aan om ook in rustige periodes aan je studie te blijven werken. Hierdoor is het makkelijker om ook in drukke tijden een fijne balans te vinden tussen werk en privé.”  

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen? 
De manier waarop de studie is opgezet, bevalt mij erg goed. Er worden namelijk twee studieroutes aangeboden: enerzijds kun je ervoor kiezen om eerst de theorievakken te volgen en later een stage. Anderzijds is het mogelijk om de stage parallel te laten lopen aan de theorievakken. Ik koos voor het laatste, zodat ik de opgedane theorie gelijk in de praktijk kan toepassen. Het leuke daarvan is dat je meteen respons krijgt vanuit het onderwijs en dat kun je weer meenemen tijdens de theorieles. Dat geldt uiteraard ook andersom.”   

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?

“Ik hoop dat ik studenten kan bijbrengen om kritisch te leren kijken naar de wereld. Het is mijn doel om studenten nieuwsgierig en enthousiast te maken voor de maatschappij. Zorgen dat ze een open houding naar anderen toe ontwikkelen. Het is leuk om te zien dat je leerlingen kunt betrekken bij belangrijke thema’s als polarisatie en inclusiviteit, die een grote rol spelen in de huidige maatschappij. Dat ze zich daar vrijwillig in verder verdiepen is de reden waarom ik dit vak geef en in het onderwijs werk! Ik merk dat het volgen van mijn master daaraan bijdraagt. Je haalt nieuwe energie uit het volgen van deze opleiding.”  

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?  
“Uiteraard volg je zo’n studie voor jezelf en doe je dus veel alleen, maar zoek het contact met je medestudenten zeker op. Iedereen heeft tips en het is belangrijk dat je deze kennis uitwisselt. Je kunt bijvoorbeeld een WhatsApp-groep aanmaken met studiegenoten, waarin jullie elkaar op de hoogte houden en ervaringen delen. Het onderwijs is ook sociaal en het is goed voor je ontwikkeling om contact te hebben met medestudenten. Dit zijn namelijk allemaal mensen die hetzelfde willen als jij en daar kun je inspiratie uithalen!”