Student Ingrid over de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn (deeltijd)

‘Ga op onderzoek uit of het docentschap iets voor jou is.’ 

Ingrid Kouwenberg 
Student Leraar Gezondheidszorg en welzijn 


Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?  
“Van origine ben ik schoonheidsspecialiste en verpleegkundige. De laatste jaren heb ik met plezier in het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg gewerkt, totdat het ziekenhuis ging fuseren. Ik merkte toen dat ik de verbinding miste die er voorheen wel was. Dat was voor mij het moment dat ik ging nadenken: wil ik dit nog? Of wil ik een nieuw pad inslaan? In 2018 heb ik mijn baan opgezegd. Ik gaf mezelf een jaar de tijd om te ontdekken welke kant ik op wilde in mijn carrière. In die tijd heb ik onder andere meegelopen met een docent en de hulp ingeslagen van een loopbaancoach. En ik vroeg vrienden en kennissen of ze hun ervaringen in verschillende beroepen met me wilden delen. Zodoende kwam ik er langzaamaan steeds meer achter dat het docentschap mij aantrok. Toen ik in de zomervakantie een vacature op het ROC voorbij zag komen, ben ik erin gesprongen. Daar werk ik nu naast mijn studie als docent voor beginnende schoonheidsspecialisten.”   

Hoe combineer jij je studie met werk en privé? 

“Als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat het soms wel pittig is. Een baan, een studie en twee kinderen van 6 en 9 jaar… Dat vergt best wat van een mens. Maar tegelijkertijd weet je waarvoor je het doet. Ik heb er nu mijn sociale leven tijdelijk voor op een lager pitje gezet. Dat is soms lastig, aangezien ik normaal gesproken een druk sociaal leven heb. Maar met de wetenschap dat dit tijdelijk is en ik er iets moois voor terugkrijg, doe ik dat met liefde.” 

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen? 
“Wat ik merk is dat je tijdens de opleiding op een goede manier gedwongen wordt te reflecteren op je handelen. Op alles wat je doet in de praktijk moet je reflecteren. Dat is fijn. Het zorgt ervoor dat je jezelf constant blijft ontwikkelen. Een vriendin van mij is coach. Zij zei me laatst hoe ze mij als persoon de laatste tijd heeft zien groeien. Het is leuk als mensen dit opmerken. Want dat ik groei, merk ik zelf ook. Ik leer steeds beter mijn eigen grenzen aangeven en ben me steeds bewuster van wat ik doe en waarom ik dingen op die manier doe.” 

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs? 

“Ik hoop leerlingen te mogen inspireren en enthousiasmeren in wat ze doen. Dat is soms nog een uitdaging. Ik stapte ietwat naïef voor de klas, met het idee dat alle leerlingen heel gemotiveerd zouden zijn. Maar je moet niet vergeten dat je met pubers te maken hebt. Nu ik de doelgroep beter leer kennen, lukt het me steeds beter om een band met ze op te bouwen. Daarmee kun je verschil gaan maken voor ze.” 

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen? 
“Ga op onderzoek uit of het docentschap iets voor jou is. Dat kan door bijvoorbeeld meerdere dagen mee te lopen met een docent. Eén dag meelopen geeft vaak nog geen complete indruk, dan zie je meestal slechts één aspect van het lesgeven. Door meerdere dagen mee te lopen, krijg je een beter beeld. Overigens heb ik ongeveer een jaar opnieuw moeten wennen aan het leren uit de boeken. Die tijd moet je jezelf ook geven. Het is niet niks om op latere leeftijd weer te beginnen met studeren. Soms baal ik ook wel eens, als iets niet lukt. Ik ben een perfectionist en kan weinig dingen half doen. Maar onthoud waarvoor je het doet: het onderwijs is een prachtige branche. Het contact met studenten maakt het werk ontzettend afwisselend en de vrijheid die je krijgt is voor mij een grote pre. Spijt? Dat heb ik eigenlijk nooit!”