Student Jaimie over de lerarenopleiding Spaans (voltijd)

‘Voor mij is deze opleiding: 1 + 1 = 2’

Jaimie Bovend'Eerdt
Student Leraar Spaans bachelor voltijd

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Spaans gekozen?
“Ik heb eerst verschillende sociale studies gevolgd, maar dit bleek niet te zijn wat ik écht wilde. Ik ben mezelf online verder gaan oriënteren en bij deze opleiding terechtgekomen. Ik heb een voorsprong, omdat mijn moeder Cubaans is. De taal kende ik dus al en ik wilde iets met mensen gaan doen. Kennis overbrengen. Voor mij is deze opleiding echt 1 + 1 = 2!”

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?

“Het behalen van mijn propedeuse. Samen met vijf andere studenten hebben alleen wij onze propedeuse in het eerste jaar gehaald. Ik had een doelstelling: alles goed bijhouden en afronden. Dat is gelukt! Natuurlijk is dat het resultaat van discipline tonen. Ik heb ooit eens naar mijn mentor uitgesproken: ‘Als ik iets niet begrijp, dan ga ik net zolang door totdat ik het wél snap’. Dat gebruikt zij nu in haar lessen om studenten te motiveren. Het is bijzonder om te zien dat docenten zo betrokken zijn. Ze onthouden écht wat je zegt en dan ga je een opleiding op een heel andere manier ervaren.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Als ik problemen heb, staan docenten voor mij klaar. Ze zijn betrokken bij je ontwikkeling. Dit zie je terug in de vlotte en fijne manier van communicatie. Maar ook in de oprechte interesse die ze tonen. Tijdens mijn propedeuse-uitreiking vertelde mijn mentor een heel persoonlijk verhaal over mij, daardoor voel je je gewaardeerd. Fontys in Tilburg is een fijne school qua begeleiding en de kleinschaligheid van opleidingen spreekt me aan.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Ik wil op pedagogisch niveau iets voor leerlingen kunnen betekenen. Ik wil dat leerlingen met plezier naar school toe komen. Dat ze het echt leuk vinden om Spaans te leren. Daarbij is aandacht voor het individu, maar ook voor de dynamiek in de klas heel belangrijk. Als het pedagogisch niet lekker loopt in een klas, dan heeft dat ook invloed op het didactische deel van de lessen. Op de manier waarop de docenten van Fontys mij nu lesgeven, zo wil ik het vak straks ook overbrengen aan de leerlingen.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Op tijd plannen! Laat je discipline zien en zorg dat je de lesstof vanaf het begin goed kunt bijhouden. Daarbij is het belangrijk dat je jezelf doelen gaat stellen. Wees niet bang om vragen te stellen. Als ik kijk naar mijn medestudenten raad ik aan om een basisniveau Spaans te hebben voordat je aan de opleiding begint, anders gaat het heel moeilijk worden. Je moet een beetje uit de voeten kunnen komen om als iets in het Spaans te kunnen vertellen. Vooral omdat we geen instroomtoets hebben.”

Student Jaimie

Jaimie studeert Leraar Spaans voltijd in Tilburg.

ga naar leraar spaans (voltijd)