Student Joost over de lerarenopleiding Engels (master)

‘Ik wil dat leerlingen de beste versie van zichzelf kunnen zijn’

Joost van Aalst
Student Leraar Engels master 


Waarom heb je voor deze opleiding gekozen? 
“Via het vak levensbeschouwing ben ik het voortgezet onderwijs ingerold. Toen ik later ging nadenken waarin ik nu écht wil lesgeven, wist ik: mijn hart ligt bij de Engelse taal. Ik vind de taal zo prachtig. Al eerder gaf ik les in de bovenbouw, daar haal ik mijn energie uit! Na het afronden van mijn bachelor Engels was de masteropleiding een logisch vervolg. De keuze voor Fontys vind ik fantastisch! De manier waarop het curriculum wordt aangeboden, maar ook de persoonlijke benadering van docenten heeft mij er echt toe gezet om ook de master hier te volgen.” 

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?  
“Allereerst heb ik het advies vanuit de opleiding gevolgd om naast de masteropleiding niet fulltime te gaan werken. Ik ben voor 80% gaan werken en dat geeft mij echt de kans om ervan te genieten. Je hebt voldoende tijd om je vakken bij te houden. Maar ook om je te focussen op een goede balans tussen werk en privé. Ik leg mezelf een redelijk strak schema op. In de weekenden doe ik na 13.00 uur niets meer voor mijn studie of werk, dan is het echt ‘mijn tijd’. Een goede planning is cruciaal om te kunnen balanceren.”  

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen? 
“De opleiding is heel flexibel ingestoken. Als je jouw voorkeur uitspreekt om de opleiding te versnellen of te vertragen, dan denken ze vanuit de opleiding graag met je mee. Ook het curriculum leent zich daar perfect voor. Zo zijn er vakken waarvoor je colleges nodig hebt, bij andere vakken heb je de mogelijkheid tot zelfstudie. Bij deze opleiding kun je op je eigen manier aantonen hoe je de leeruitkomsten behaalt. Welke uitdaging ligt er voor jou? Wat kun jij doen om de opleiding te versnellen? Dat vind ik heel prettig! Vanuit de opleiding krijg je veel ruimte om bij bepaalde modules je eigen smaak te bepalen. Zo krijg je regelmatig de keuze uit een aanbod teksten of thema’s binnen een module en bepaal je zelf welke je toepast in de te ontwikkelen opdrachten of essays. Op deze manier geef je de opleiding een meer persoonlijk tintje.” 

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?

“We volgen de laatste ontwikkelingen en proberen op die manier het onderwijs zo actueel mogelijk te houden. Je probeert daar als docent op aan te sluiten. Toch is het misschien nog wel veel belangrijker dat je ervoor zorgt dat je leerlingen aanspoort om de wereld om zich heen een beetje mooier te maken. Door als docent up-to-date te blijven, kun je het onderwijs zo goed mogelijk aanbieden, waardoor leerlingen in staat zijn zich optimaal te ontwikkelen. Ik wil dat leerlingen de beste versie van zichzelf kunnen zijn!” 

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?  

“Bij twijfel, zeker doen! Bij Fontys kom je terecht in een warm bad. Er is aandacht voor het individu, het ‘zijn van een groep’ en wat je kunt bereiken door elkaar te helpen. Daarnaast is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan een goede balans tussen werk en privé, zodat je optimaal kunt genieten van jouw studie. Ik raad je zeker aan om de samenwerking met medestudenten aan te gaan. Ondanks dat je uiteraard met name veel leert van docenten, leer je ook van elkaar!”