Student Levi over de lerarenopleiding Maatschappijleer (deeltijd)
‘Ik wil leerlingen uitdagen hun mening bij te stellen als ze er toch anders over denken’
Levi van Erp
Student Leraar Maatschappijleer bachelor deeltijd
Waarom heb je voor de opleiding Leraar Maatschappijleer gekozen?
“Ik heb eerder mijn bachelor Geschiedenis gehaald en geef het vak al jaren met veel plezier. Toch vond ik het hoog tijd voor iets nieuws. Voor een extra vak erbij, waardoor ik breder inzetbaar ben. Deze twee vakken blijken een waardevolle combinatie te zijn. Geschiedenis is het maatschappijleer van het verleden. En het leuke aan het vak maatschappijleer is dat ik het met de leerlingen over de actualiteit en de waan van de dag kan hebben.”
Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Dat is soms heel lastig. Vooral tijdens drukke tentamenperiodes is het even moeilijk. Gelukkig is dat maar één tot twee weken per periode, dus vier momenten in het jaar. Dan zijn een aantal saaie weken, vooral voor de mensen om mij heen, maar dat heb ik goed afgestemd met mijn vriendin en vrienden. Voor mijn studie plan ik eigenlijk helemaal niks. Het is heel simpel: is mijn studie af, dan is het tijd voor leuke dingen. Is het niet af, dan werk ik nog even door. Het voordeel van een baan in het onderwijs is dat ik eigenaar ben over mijn eigen agenda. Als ik druk ben met mijn studie, dan laat ik mijn studenten hun toets een weekje later doen. Dat scheelt mij nakijkwerk en geeft mij rust en ruimte om mijn vrije tijd optimaal voor mijn studie te benutten.”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Je krijgt de ruimte om je eigen draai te geven aan de opdrachten. Weliswaar binnen de kaders, maar wel met een hoge mate van vrijheid. Bijvoorbeeld bij de cursus vakdidactiek leer je bepaalde theorieën te gebruiken. Ik had daar mijn eigen opvatting over, dus heb ik bij mijn docenten de vraag weggelegd of ik uitgedaagd mag worden om mijn eigen visie en gedachten in de opdracht te verwerken. Dat pakte mijn docenten goed op. Ze stimuleren juist dit soort initiatieven. Zolang je onderbouwt waarom je een bepaalde keuze maakt, is het helemaal prima.”
Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Door leerlingen nieuwsgierig te maken. Zodat ze nieuwe dingen blijven ontdekken en zichzelf vragen blijven stellen als: wat vind ik hiervan? Waarom denkt iemand daar anders over? Ik wil leerlingen leren hun mening te geven. Maar ze ook uitdagen om hun mening bij te stellen als ze er toch anders over denken. Ik wil dat ze als participerende burgers van school komen en daar leent een vak als maatschappijleer zich perfect voor.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Je moet nieuwsgierig zijn, jezelf blijven uitdagen. Een groot voordeel van maatschappijleer is dat de opleiding bestaat uit diverse vakken. Van concrete vakken als rechten tot abstracte vakken als sociologie. Het een ligt je vast meer dan het ander, maar probeer net als studenten nieuwsgierig te zijn, dan heb je de helft gewonnen. Wat vooral belangrijk is in het onderwijs: blijf dichtbij jezelf! Probeer leerlingen een onderdeel van jouw als persoon te laten zien en speel vooral geen rol.”