Student Marselien over de lerarenopleiding Engels (deeltijd)
‘Ik wil leerlingen iets laten bereiken in hun leven.’
Marselien Pawirodirijo
Student Leraar Engels bachelor deeltijd
Waarom heb je voor de opleiding Leraar Engels gekozen?
“Toen ik van de havo kwam woonde ik nog in Suriname en begon ik vol goede moed aan een economische studie. Helaas merkte ik al snel dat dat niet voor mij was weggelegd: ik werd niet warm van het bedrijfsleven. Toen ik per toeval in een gesprek belandde met mijn schoonzus en haar buurvrouw, kwam ik erachter dat het onderwijs iets voor mij moest zijn. Ik hoorde dat die buurvrouw het werken in het onderwijs niet trok, omdat ze de problemen van het werk mee naar huis nam. Toen dacht ik: ‘ik kan dit wel’. Ergens wist ik dat het leraarschap al mijn hele leven in me zit. De keuze was goed. Ik ben erachter gekomen dat ik het onwijs leuk vind om met kinderen te werken. Het is een hele interessante doelgroep. Leerlingen van middelbaar onderwijs worden vaak van een negatieve kant bekeken. Mensen zeggen dan: ze luisteren niet, ze zijn rebels… Maar als je je iets meer verdiept in ze, kom je erachter dat ze hele interessante dingen meemaken. Ze zitten in een hormonale en fysieke ontwikkeling en worden geconfronteerd met ontzettend veel situaties. Ik voel die kinderen feilloos aan. Precies dat heb je nodig in het onderwijs.”
Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Ik heb momenteel geen baan naast mijn studie. Ik combineer de studie met het huishouden en dat is soms al pittig genoeg. Inmiddels ben ik 51 en hoewel ik me nog helemaal niet oud voel, besef ik goed dat studeren op deze latere leeftijd nu eenmaal wat langzamer gaat dan bij jongere mensen. Ik moest er ook weer best even inkomen, na dertig jaar niet meer in de schoolbanken te hebben gezeten. Daarom ben ik blij dat ik me nu volledig op de studie kan focussen, ook al is het parttime. Van medestudenten hoor ik vaak dat de combinatie met werk best heftig kan zijn.”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Wat ik leuk vind is dat deze opleiding niet alleen maar draait om theorie, maar dat ook je creativiteit wordt aangewakkerd. Bij het ontwerpen van lessen bijvoorbeeld is dit een belangrijk onderdeel. Bij sommige vakken word je geconfronteerd met zwakke of juist sterke eigenschappen. Dat is goed, daardoor kun je jezelf nog meer ontplooien.”
Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Mijn wens is dat ik kinderen kan meegeven dat ze uniek zijn. En dat ze zichzelf mogen zijn, altijd. Ik wil ze iets laten bereiken in hun leven. Dat doe ik door me in te leven in hun leefwereld. Laatst was er een meisje waarvan ik gewoon zag dat ze mij als docent niet leuk vond. Totdat ik op de gang mee begon te zingen met een liedje dat zij en haar vriendin afspeelden. Ik kende het nummer van mijn eigen kinderen. Verwonderd keken ze me aan. Sindsdien is ze helemaal veranderd in mijn lessen. Als docent vind ik het belangrijk om een band te creëren, maar je moet wel weten hoe dat moet.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Het belangrijkste is denk ik dat je moet beseffen dat je niet alleen een vak studeert, maar dat je ook kiest voor het leraarschap. Welk vak je ook kiest, aardrijkskunde, Engels, geschiedenis.... Dat is allemaal leuk natuurlijk, maar zolang je niet met kinderen kunt omgaan moet je je afvragen of het leraarschap wel bij je past. Je moet echt van kinderen houden. Zolang je dat doet, is het een geweldige studie. Ik kijk nu al uit naar de jaren die nog volgen!”