Student Monica over de lerarenopleiding Geschiedenis (voltijd)
‘Ik wil de docent zijn die ik vroeger had gewild op school’
Monica Dieleman
Student Leraar Geschiedenis bachelor voltijd
Waarom heb je voor de opleiding Leraar Geschiedenis gekozen?
“Heel eerlijk: ik heb ik er niet voor gekozen, ik ben er ‘letterlijk’ in gevallen. Voor de opleiding Journalistiek haalde ik in het eerste jaar te weinig studiepunten. Docent Geschiedenis was op dat moment mijn plan B, dus besloot ik daarvoor te gaan. Ik ben een verhalenverteller. In mijn vrije tijd schrijf ik graag gedichten. Dat past goed bij deze opleiding. Soms zeg ik weleens: als ik ooit verzeild raak in tijdreizen, dan weet ik hoe ik me moet gedragen!”
Wat is voor jou tot nu toe een hoogtepunt in je studie?
“Mijn deelname aan het BEES-traject (Bilingual English Education Stream) dat ik naast mijn studie kon volgen: het vak Geschiedenis in twee talen leren geven. In jaar twee en drie van de opleiding heb ik deze specialisatie gevolgd. In samenwerking met internationale studenten van het Erasmus. Er is geen tekort aan docenten Geschiedenis en daarom is het extra belangrijk om jezelf te onderscheiden. Tweetalig onderwijs is een opkomend fenomeen en met deze papieren kun je gemakkelijk instromen. Buiten dat leer je tijdens dit programma zoveel leuke mensen kennen. Ik heb nu zelfs een goede vriend in Zuid-Korea wonen, daar ben ik echt dankbaar voor!”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Ik ben een enorme ‘regeltante’. Soms moet de rem er zelfs even op, maar het brengt ook voordelen met zich mee. Tijdens een studieproject mochten we zelf een historische escaperoom ontwerpen. Via een kennis van mijn vader heb ik geregeld dat we onze escaperoom mochten tentoonstellen in een Tweede Wereldoorlog museum. Dat is zo goed uitgepakt: voor het project hebben we zelfs een tien gekregen! Dan ontdek je dat je van samenwerken zoveel kunt leren. Maar ook van het verdelen van taken voor zo’n project en het optimaal benutten van je eigen capaciteiten.”
Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Ik wil de docent zijn die ik vroeger had gewild op school. Als ik terugdenk aan mijn Franse docent: ‘O wee’ als je je huiswerk niet bij je had, dan moest je zoveel strafwerk maken. Daar heb ik voor mijn gevoel nog steeds een trauma van. Nu komen leerlingen naar me toe en voel ik de angst als ze hun huiswerk niet hebben gemaakt. Als ik dan reageer: ‘Je krijgt geen straf, ik vergeet ook weleens wat’, dan zie je de opluchting in hun ogen. Ik ben verliefd geworden op het lesgeven: de reacties van leerlingen zijn zo mooi. Een voorbeeld: in de les wil ik dat ze Engels praten. In tijden van corona vertel ik ze dat ik allergisch ben voor de Nederlandse taal, daarvan ga ik niezen en hoesten. Ik vertelde een leerling dat ik haar ook wel de Nederlandse uitleg van iets wilde geven en ze schrok: ‘Nee, dan gaat u niezen en hoesten.’ Voor die reacties en de gezichtsuitdrukkingen erbij, daar doe je het voor!”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Als je het écht wilt, doe het gewoon! In studiejaar 1 is het echt even strijden: je leert theorie, theorie en nog meer theorie… Enerzijds denk je: ‘Ik geloof het wel’. Maar een ander moment, bijvoorbeeld tijdens het volgen van een leuke stage, is echt de kers op de taart. Ontdek met welke klassen jij een goede klik hebt, dan is er niets leuker dan als docent voor de klas staan.”