Student Petra over de lerarenopleiding Nederlands (deeltijd)
‘De opleiding zit vakinhoudelijk heel goed in elkaar.’
Petra Jonkers
Student Leraar Nederlands bachelor deeltijd
Waarom heb je voor de opleiding Leraar Nederlands gekozen?
“Dat is wel een bijzonder verhaal: ik heb namelijk vijftien jaar als geschiedenisdocent gewerkt. Daardoor heb ik aardig wat ervaring in het onderwijs opgedaan. Als leraar geschiedenis liggen de banen niet voor het oprapen en ik was klaar voor iets nieuws. Ik ben mezelf gaan afvragen: wat zijn mijn opties? Mijn oog viel op de lerarenopleiding Nederlands. Mijn onderwijservaring heeft ervoor gezorgd dat ik aan de opleiding als ‘flexstudent’ mocht deelnemen. Dat wil zeggen: een verkort traject met vrijstelling voor de pedagogische vakken. Hierdoor kan ik me volledig richten op de vakinhoudelijke kant van de opleiding Leraar Nederlands.”
Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Op dit moment werk ik parttime en volg ik een studie ernaast. Het scheelt dat ik vanwege mijn leeftijd (52) en ervaring goed weet wat ik wil. Ik heb best even getwijfeld of ik weer twee jaar lang zou gaan studeren, maar eenmaal de knoop doorgehakt wist ik: hier wil ik voor gaan! Ik heb mijn sociale leven op een lager pitje gezet, anders is het niet te doen. Gelukkig heeft iedereen er in mijn omgeving begrip voor. Mijn dochter studeert ook, mijn man werkt in de bouw, dat maakt dat ik er nu ruimte voor heb.”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Vanwege mijn onderwijsbevoegdheid hoef ik vakken als klassenmanagement en pedagogiek niet te volgen. Vakinhoudelijk zijn de opleidingen Leraar Geschiedenis en Leraar Nederlands wel een wereld van verschil. Daar valt voor mij nog veel te halen. Wat ik zo leuk vind: de opleiding zit vakinhoudelijk heel goed in elkaar. Op de middelbare school had ik bijvoorbeeld echt een trauma aan ontleden. Totdat ik hier op de opleiding les kreeg van een docent die het zo goed kon overbrengen. Hij zocht naar allerlei vormen om het ons zo duidelijk mogelijk uit te leggen. ‘Waarom doe je het zo?’ En: ‘hoe zorg je ervoor dat je er echt over na gaat denken?’ Op zo’n moment krijg je zoveel zin om dit straks aan leerlingen over te gaan brengen.”
Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Mensen vergeten vaak dat lesgeven begint bij collegialiteit. Het is niet de bedoeling dat leraren precies dezelfde lessen geven, maar het is wel belangrijk dat ze dezelfde regels hanteren en duidelijke grenzen kunnen aangeven. Een mooi voorbeeld: op de school waar ik werkte kwam continu de discussie naar voren of leerlingen nu wel of niet een pet mogen dragen in de klas. Bij de ene leraar mocht het wel, bij de andere niet. Dit zorgt voor onrust. Terwijl, als iedereen zich aan de schoolregels houdt en elkaar daarop aan durft te spreken, bevordert dit de collegialiteit enorm.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Vraag jezelf af: wat zijn jouw verwachtingen van het onderwijs? En hoe zijn die dingen op de school waar jij wilt gaan werken geregeld? Als je je hier van tevoren in verdiept, kun je daar veel baat bij hebben. Als je op dit vlak namelijk niet matcht met een school, kan dit je enorm tegenstaan. Ook handig: ken de conciërges. Niet alleen bij naam, maar bouw een band met ze op. De conciërge is vaak de smeerolie van een school. De conciërge weet welke leerlingen vaak te laat zijn, maar vaak ook als eerste als er in de thuissituatie iets aan de hand is. Dat zijn zomaar wat dingen die ervoor kunnen zorgen dat jij meer begrip naar studenten kunt tonen.”