Student Teresa over de lerarenopleiding Spaans (deeltijd)

‘De opleiding is kleinschalig, creatief en iedereen leert enorm van elkaar!’  

Teresa Schellekens - Sabaté 
Student Leraar Spaans bachelor deeltijd  


Waarom heb je voor de opleiding Leraar Spaans gekozen?  
“Er is een zoektocht aan vooraf gegaan voordat ik écht wist wat ik wilde. Ik ben van de opleiding Bedrijfskunde in de richting van marketing en onderzoek gaan studeren. Later ben ik de farmaceutische wereld ingerold. Iets heel anders. Maar met de komst van mijn kinderen bleek dit lastig te combineren. Ik ging op zoek naar iets anders. De open dag van de opleiding Leraar Spaans voelde als thuiskomen. Mijn roots liggen in Spanje, dus ik kende de taal. De opleiding is kleinschalig, creatief en iedereen leert enorm van elkaar!”  

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?  

“De docenten laten je zien dat er meer is dan dat je van tevoren denk te weten. De Spaanse taal kunnen spreken, is iets heel anders dan de taal kunnen overbrengen aan een ander. Voor mij zijn veel dingen gewoon ‘logisch’. Ik heb veel geleerd van de basisvaardigheden hoe je een taal kunt overbrengen aan een ander. De opbouw ervan en het verhaal erachter. Dat is toch iets heel anders.” 

Hoe combineer jij je studie met werk en privé? 

“Ik heb het geluk dat ik naast mijn studie niet werk. Zo heb ik naast het zorgen voor mijn familie voldoende tijd voor hobby's en kan ik al mijn energie steken in het volgen van de opleiding. Vooral de eerste jaren waren behoorlijk pittig gezien alle opdrachten en theorie in het Nederlands zijn. Pas toen de voertaal op school in Spaans veranderde, kon ik makkelijker mijn draai vinden. Er wordt van je verwacht dat je veel tijd besteedt aan de opleiding. Voor het maken van opdrachten en portfolio’s. Daarom is het belangrijk dat je het heel leuk vindt.” 

Hoe wil jij met deze bachelor nog meer het verschil maken in het onderwijs? 

“In het begin had ik veel twijfels of doceren aan de middelbare school iets voor mij zou zijn. Ik was zelfs een beetje angstig voor de onvoorspelbaarheid van pubers. Door de diverse stages word je echt begeleid in het proces om leerlingen op een andere manier te leren kennen. Ik zie jongeren nu als een doelgroep die enorm in ontwikkeling is. Ze hebben hun twijfels en zitten middenin een ontdekkingstocht naar zichzelf. Je kunt ze daarin echt vooruit helpen. Ik heb de studenten in een ander daglicht leren kennen en dat is heel bijzonder.” 

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?  
“Ik raad aan deze opleiding niet alleen te gaan volgen als de Spaanse taal je aanspreekt. Je moet het echt leuk vinden om leerlingen iets over te brengen. Met jonge mensen omgaan. Het is enerzijds heel inspirerend, maar het kan ook heel vermoeiend zijn. Dat moet je liggen. Vond je het als kind al leuk om ‘juf’ te spelen? Dan is het misschien wel iets voor jou. Ik begon zelf met twijfels, maar inmiddels ben ik helemaal om. De interactie met leerlingen geeft zoveel energie, dat is prachtig!”