Student Victor over de kopopleiding Leraar Economie

• In 2019 afgestudeerd van de kopopleiding Leraar Economie bij FLOT;
  • Vooropleiding: Master Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg (2017-2018) en de opleiding Bedrijfskunde- MER (2010-2014) aan de NHL in Leeuwarden;
  • Liep tijdens de kopopleiding stage op het ROC Tilburg, school voor Orde en Veiligheid.

'De kopopleiding heeft enorm bijgedragen aan mijn zelfontwikkeling'

Victor (28 jaar) volgde in studiejaar 2018-2019 de kopopleiding Leraar Economie. Met een masterdiploma Marketing Management op zak wilde hij dolgraag zijn lesbevoegdheid halen en de mogelijkheid om dit bij Fontys in één jaar te kunnen doen gaf de doorslag.

“Ik wilde vooral leren hoe ik de kennis, die ik opdeed bij mijn vooropleiding, goed kan overbrengen in de klas”, aldus Victor. “Gedurende de opleiding oefenden we bijvoorbeeld middels workshops hoe je omgaat met weerstand van leerlingen of het voeren van discussies in de klas. Vervolgens kon ik dit direct toepassen tijdens mijn stage. Voor de invulling van de stage ben je heel vrij, waardoor je echt je eigen leercurve bepaalt. Ik ging bijvoorbeeld aan de slag op het ROC in Tilburg en gaf bij verschillende opleidingen les in de vakken rekenen, statistiek en bedrijfseconomie en juridische projecten. Halverwege mijn stage kreeg ik zelfs een baan aangeboden als leraar rekenen”.

“Uiteindelijk bracht de opleiding me meer dan ik had gehoopt. Het heeft enorm bijgedragen aan mijn zelfontwikkeling. Door te evalueren op je eigen kunnen en handelen, heb ik vooral mijzelf beter leren kennen en van daaruit kon ik verder groeien als leraar én als persoon.”

Inmiddels heeft Victor het klaslokaal verruild voor het bedrijfsleven, om eerst ervaring op te doen in het werkveld. Zodat hij over een paar jaar concrete praktijkvoorbeelden kan gebruiken, wanneer hij weer gaat lesgeven. Zijn passie voor het docentenvak is er immers nog steeds.