Student Yvonne over de lerarenopleiding Scheikunde (deeltijd)
‘Een deeltijdstudie is pittig, maar als je écht wilt lukt het!’
Yvonne Martens
Student Leraar Scheikunde bachelor deeltijd
Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
“Ik heb ooit een opleiding Hoger Laboratorium Onderwijs afgerond. Na zestien jaar met veel plezier als chemisch analist in het ziekenhuis te hebben gewerkt, ben ik aan de slag gegaan als technisch onderwijs assistent bij het vak scheikunde. Dit was beter te combineren met het opvoeden van mijn kinderen. Ik assisteerde de scheikundedocent bij experimenten in de klas. Dat heb ik jarenlang met plezier gedaan, totdat ik op een keerpunt belandde. Ik was uitgeleerd en wilde verder, maar waarheen? Uiteindelijk heb ik na wikken en wegen besloten om de opleiding tot leraar scheikunde te volgen. Eigenlijk een logische vervolgstap, gezien mijn werkervaring en interesse in het vak.”
Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Ik moet eerlijk toegeven dat het best pittig is, studeren op latere leeftijd. Naast de studie werk ik nog drie dagen en ik heb twee pubers in huis. Het is de kunst om écht tijd te maken voor je studie. Zo is de maandag heilig voor mij. Op die dag gaat alle aandacht naar mijn opleiding. Ik plan bewust geen andere afspraken. Anders kom je echt in de knel. Gelukkig heeft mijn man begrip voor de druk die het studeren soms met zich meebrengt. Hij neemt veel werk in het huishouden voor me weg. Dat is fijn!”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Sowieso zijn alle vakken die je krijgt tijdens de opleiding voor mij een uitdaging, in positieve zin. Zo hebben we onlangs het vak analysetechniek gehad. Enerzijds heel technisch, maar anderzijds leer je ook hoe je de leerling bij dit vak kunt betrekken. Die mix van het vakinhoudelijke en de vakdidactiek maakt het voor mij heel leuk! Vooral dat didactische vind ik erg interessant. Mijn voordeel is wel dat ik al elf jaar heb mogen afkijken van de docent, in mijn rol van onderwijsassistent.”
Hoe wil jij met deze bachelor nog meer het verschil in het onderwijs maken?
“Wat ik zo interessant vind aan het onderwijs, is de persoonlijke ontwikkeling die leerlingen doormaken. Als docent probeer ik, naast het geven van het vak scheikunde, ook verbinding te creëren tussen mijn leerlingen onderling en tussen de leerlingen en mij. Hierdoor hoop ik een fijne sfeer in de klas te krijgen, waardoor het lesgeven nog leuker wordt. Het is soms best moeilijk en spannend om je kwetsbaar op te stellen. Daar leer ik ontzettend veel van, echt een leuke uitdaging. Verder hoop ik het verschil te maken door plezier te hebben in de klas. Ik wil dat leerlingen later tegen elkaar zeggen: ‘Oh, die docent was zo leuk! Met haar leuke experimenten!’. Het vak scheikunde kan je wel of niet liggen, toch hoop ik dat ik het voor iedereen zo interessant mogelijk kan maken.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Als je deze opleiding gaat doen naast een baan, adviseer ik je om bewust rustmomenten in te bouwen. Het kan al snel erg veel zijn; werk, studie, een gezin… Plan 1 of 2 vaste dagen waarin je aandacht besteedt aan je studie en plan momenten voor rust. Als je dit echt wil, ga er dan voor! Dan lukt het. Overigens vind ik het ook heel leuk om me weer een beetje de student te voelen. Tijdens een schooldag gaan we standaard met onze klas friet eten bij de friettent om de hoek. Heerlijk vind ik dat, even geen verplichtingen van thuis, maar weer ouderwets lol maken in de schoolbanken!”