Eefje Janus
Al haar hele werkende leven is Eefje Janus (32) gefocust op het vrouwenvoetbal. Achteraf gezien een hele goede zet. De populariteit voor deze tak van sport stijgt met de dag, en die van Eefje dus ook. Inmiddels zet ze haar kennis in als Commercieel lead Azerion Vrouwen Eredivisie bij de KNVB. Hoe ze in deze rol beland is én hoe ze terugkijkt op haar studententijd? Dat vertelt ze graag zelf.
In het jaarboek van het vwo wisten klasgenoten het zeker: Eefje zien we later op de Olympische Spelen. Maar dat lag volgens haar niet aan haar eigen sporttalent. ‘Ik volgde letterlijk alle sporten. Daardoor stond ik bekend als de sportfreak van de school.’ Na een dag meelopen bij SPECO was het dan ook snel duidelijk. ‘In de sportwereld werken, maar dan zonder sportkleren aan: dat leek me wel wat.’
Actuele sportmomenten
Als ze terugblikt op haar studententijd, dan poppen er mooie herinneringen op. ‘De dag na de foute wissel van Sven Kramer vergeet ik niet snel. Het was het onderwerp van de dag én meteen lesstof voor ons. We onderzochten welke bedrijven, zoals Randstad en ANWB, er op dat moment aanhaakten. Door het bespreken van die actuele sportmomenten voelde leren niet écht als leren.’
Daarnaast staan de SPECO-carrièredagen ook in haar geheugen gegrift. ‘We kwamen daardoor in aanraking met grote sportmerken en bonden, konden lezingen volgen, solliciteren voor stages én netwerken. Ik ben heel dankbaar dat deze opleiding mij daardoor meteen met één been in het werkveld zette.’
Van stage naar aandelen
Op die manier kwam ze ook in contact met sportmarketingbureau Triple Double én FlowSports, een managementbureau voor profvoetbalsters. De bedrijven waar ze voorheen gewerkt heeft. ‘Ik wist tijdens mijn studie al dat ik daar wilde werken. Daarom bezocht ik events waar zij ook waren. Dat werd opgemerkt.’ Bij FlowSports begon ze als stagiaire, waarna ze al snel verantwoordelijk was voor alle commerciële contracten en campagnes én uiteindelijk aandeelhouder en mede-eigenaar werd.
Inmiddels heeft ze een nieuwe uitdaging gevonden bij de KNVB. ‘Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor de marketing en commerciële zaken van de Azerion Vrouwen Eredivisie. Hier kan ik écht mijn creativiteit kwijt. Zo houd ik me bezig met de positionering van de competitie, maar ook met het ontwikkelen van activaties én het bepalen van doelstellingen met partners. Mijn doel? Dat we (commercieel) blijven groeien.’