Janneke en Iva
Commerciële Economie-studenten Janneke van Raak (20) Iva Elderkamp (18) ontdekken door opdrachten voor het werkveld waar hun interesse ligt. Dit duo zit sinds kort bij MegaGen, een leverancier in tandimplantaten. Ze onderzoeken hoe dit bedrijf hun marktaandeel kan vergroten. ‘Wij leren van MegaGen, en andersom leren ze van ons.’
Waarom kozen jullie voor de opleiding Commerciële Economie?
Janneke: ‘Je kunt zowel de sales, als de marketingkant op. En naast dat sprak vooral de manier waarop we hier leren mij aan. We hebben geen lessen of tentamens, maar houden ons bezig met leeruitkomsten en leerdoelen. Én gaan we aan de slag voor echte bedrijven. Wij leren dus niet per se uit boeken, maar door te doen. Dat alles onder begeleiding van onze coaches.’
Moet je dan wel verplicht op school zijn?
Iva: ‘We zijn drie uur per dag op school en de rest van de tijd werken we zelfstandig of bij een van de opdrachtgevers. Onder de noemer ‘My Business Challenge’ zijn Janneke en ik nu bezig met een opdracht voor MegaGen.’
Jullie onderzoeken hoe zij hun marktaandeel kunnen vergroten, weten jullie al hoe?
Janneke: ‘Dit bedrijf deelt hun kennis door heel het land, bijvoorbeeld tijdens fysieke lezingen en workshops. Maar hoe makkelijk is het voor tandartsen om die kennis online op te doen? Daarom hebben we voorgesteld om een educatie-app te ontwikkelen voor tandartsen. Hierin leren zij meer over tandimplantaten én is dit ook de plek om met andere tandartsen in contact te komen.’
Wat heb je geleerd van het team bij MegaGen?
Iva: ‘Van de teamleider marketing hebben we geleerd dat je eerst interviews moet afnemen, voordat je een enquête gaat opstellen. Zo kun je gerichtere vragen stellen. Het resultaat? Meer waardevolle antwoorden. Die tip hebben we dus meteen toegepast.’
Wat heeft het bedrijf aan jullie gehad?
Janneke: ‘Uit de enquête kwam naar voren dat op het gebied van interne communicatie nog wat zaken beter kunnen. Ze waren blij met deze input, omdat ze er iets mee kunnen.’
Janneke, wat voor professional zou je later graag willen zijn?
‘Mijn interesse ligt bij marketing. Een campagne optuigen voor een modebedrijf of koffietent lijkt me tof bijvoorbeeld. In ieder geval bij een bedrijf waar mijn interesse ligt. De challenges bij bedrijven helpen heel erg om uit te zoeken waar die interesse precies ligt.’
‘Een eigen bedrijf runnen later zie ik wel zitten, het liefst in de mode. Hier leer ik de tools en de skills om dat voor elkaar te krijgen. Zo kan ik ook een eigen leeruitkomst bepalen die ingaat op mijn toekomstwens. Nu ben ik mezelf aan het verdiepen in de verschillende functies binnen een modebedrijf. Op die manier achterhaal ik wat mij het leukst lijkt én wat er allemaal bij komt kijken. En mocht het niet lukken… Met deze opleiding kan ik nog alle kanten op!’