Mathijs Nijkamp
Als je Mathijs Nijkamp van One:Nil vraagt naar zijn tijd bij SPECO, begint hij nog net niet te glunderen. ‘Het klinkt overdreven, maar ik heb veel belangrijke dingen in mijn leven aan mijn SPECO-tijd te danken. Via SPECO heb ik mijn vrouw en mijn beste vrienden leren kennen, en heb ik een prachtige carrière in de sport op kunnen bouwen.’
Mathijs startte vier jaar geleden samen met drie compagnons One:Nil, een creatief bureau in de sport, gevestigd in Amsterdam. ‘Wij bedenken creatieve campagnes voor merken in en rondom sport, zoals Heineken, Ajax, Ziggo en KNVB.’ Het meest bekende werk van One:Nil is de ‘Piece of Ajax-campagne’ die onder meer werd bekroond met een Cannes Lion.
Perfecte voorbereiding
De opleiding SPECO was volgens Mathijs de perfecte voorbereiding op het werk dat hij nu doet. ‘Ik heb daar een heel goede basis gekregen. SPECO biedt studenten veel mogelijkheden om zich – naast de leerstof - tijdens hun studietijd op allerlei vlakken te ontwikkelen. De opleiding heeft bovendien een sterke band met het werkveld. Het is natuurlijk wel aan de student om deze mogelijkheden ook aan te grijpen.’
Snowmotion
Hij studeerde van 2006 tot 2011 in Tilburg. ‘Ik heb zoveel goede herinneringen, maar het wintersportkamp Snowmotion springt er wel uit. Ik ben vier keer mee geweest, als student, begeleider en instructeur. Dat was iedere keer één groot feest.’ Nog altijd heeft hij dus een band met de opleiding. ‘Ik houd contact met andere SPECO-alumni en ik ben 3,5 jaar voorzitter geweest van de alumnivereniging BVVS. Ik ben nog steeds lid.’
Beste leerschool
Mathijs ging na zijn studie werken bij sportmarketingbureau Triple Double in Eindhoven. ‘Een geweldig bedrijf. Ik heb daar de beste leerschool gehad die ik kon wensen.’ Nu kan hij zeggen dat hij zijn jeugddroom heeft waargemaakt. ‘Waar andere kinderen vroeger kinderprogramma’s keken, keek ik vooral BBC Match of the Day. Ik wilde altijd graag in de sport werken én ondernemen en dat is gelukt.’