Wiskundesymposium

Verrijk je kennis en inspireer je lespraktijk! Ben jij (toekomstig) wiskundedocent of geef je les in een aanverwant vak? Kom naar hét event waar vakinhoud en vakdidactiek samenkomen. Laat je inspireren, leer van experts en breid je netwerk uit.

Over het symposium

De symposium vindt plaats op vrijdag 28 maart 2025

Tijdens het Wiskundesymposium zijn er deskundige sprekers, interessante parallelsessies en er is veel gelegenheid om met én van elkaar te leren.

Meld je aan en verrijk jezelf en je onderwijs!

Programma

Vrijdag 28 maart 2025

  • 12.00 uur - 12.15 uur | Inloop
  • 12.15 uur - 13.30 uur | Inleiding en openingskeynote
  • 13.30 uur - 14.30 uur | Eerste parallelsessie
  • 14.30 uur - 14.45 uur | Pauze
  • 14.45 uur - 15.45 uur | Tweede parallelsessie
  • 15.45 uur - 17.00 uur | Slotkeynote en afsluiting

groep mensen in zaal

Openingskeynote

Spreker: Dhr. H.W.M. van Helden, MSc - Gepensioneerd
lerarenopleider wiskunde

Op het raakvlak tussen kunst en wiskunde kan een schat aan interessante kunstwerken gevonden worden die als wiskundedocent in lessen ingezet kunnen worden: ter illustratie van een begrip of eigenschap, als aandachtrichter of instapprobleem, een formule of een
concept. Zelfs als onderwerp of thema voor de les ‘Wiskunde met Verve’ of de
‘lessenserie’. Diverse opties dus om het belang en de toepasbaarheid van
wiskunde aan leerlingen te laten zien.

In deze keynote neemt dhr. H. Van Helden u mee naar een smeltkroes van kunststromingen, ook wel als Wiskunst aangeduid: van constructivisme, suprematisme, minimalisme, conceptual art, geometrische kunst, digitale kunst, fotografie, systematische wetmatige kunst, kinetische
kunst, tot computerkunst toe.

Schrik niet, kunstkennis is geen vereiste! In deze ‘luchtige’ presentatie wordt veelal kleurrijk werk van bekende en minder bekende kunstenaar bekeken en soms geanalyseerd. Soms kan daarbij de inzet van Geogebra als demonstratie- en/of onderzoeksinstrument of materialen
verhelderend werken. De oorsprong van veel van deze werken is ongetwijfeld terug te voeren op de fascinatie van de kunstenaar voor wiskundige vormen, objecten, structuren, patronen of wetmatigheden. Die fascinatie wordt vervolgens zodanig uitgebeeld, dat de aanschouwer tot nadenken wordt aangezet, wordt geprikkeld, tot verwondering wordt gebracht en soms zelfs in verwarring en ongeloof wordt achtergelaten. De kunstenaar speelt dan in op ons gebrekkige
waarnemingsvermogen.

Dhr. Van Helden hoopt dat deze presentatie, waarbij tussen de regels door met een lach en een traan wordt terugblikt op 35 jaar eenvakkige lerarenopleiding, u inspireert om uw leerlingen (nog) vaker te overtuigen van de vitaliteit en het belang van de wiskunde. Wiskunde is ook leuk…!

Let op: voor deze presentatie is het handig als je een schaar, een passer en enkele (kleur)potloden bij je hebt.

Parallelsessies

afbeelding liniaal en lampje

Eerste parallelsessie

Spreker: Bart Gootzen - Docent wiskunde Het College – Student Master leraar wiskunde

Vorm: Workshop

Aard: Inhoudelijk

Doelgroep: Studenten | Tweedegraadsdocenten | Eerstegraadsdocenten

Moeilijkheidsgraad: 2 van de 3


U kijkt in de spiegel en ziet? Uzelf, natuurlijk. Al dan niet gespiegeld, blijven de vormen van uw
gezicht hetzelfde. Zo zijn we dat binnen de meetkunde ook gewend… toch?

Wanneer het onderwerp lijnspiegeling aan bod komt in de wiskundeles, geven we onze
leerlingen allemaal een spiegeltje om boven de spiegellijn te plaatsen. Wat
blijkt, het spiegelbeeld van een lijn is een lijn, het spiegelbeeld van een
cirkel is een cirkel en ga zo maar verder.

De transformatie spiegelen waarborgt de meetkundige structuur, we noemen het ook wel een affiene transformatie. Maar er zijn ook transformaties die figuren helemaal vervormen, die tegen elke intuïtie ingaan. Een van die transformaties wordt gekenmerkt door het
waarborgen van enkel de hoeken van snijdende krommen. Zij gaat onder de naam
inversie. Binnen deze transformatie worden sommige lijnen cirkels, andere lijnen
blijven lijnen, cirkels kunnen lijnen worden, maar ook cirkels blijven. Het lijkt wellicht ingewikkeld, maar onder deze transformatie schuilt één hele eenvoudige eigenschap, die de basis vormt voor alle vreemde toestanden zoals beschreven. Buiten enkel de schoonheid van deze transformatie, doet inversie dienst als prettig hulpmiddel bij het bewijzen van verscheidene meetkundige bewijzen.

In deze workshop zal Bart u laten zien waarom en hoe inversie werkt, hoe u eenvoudige constructies binnen de inversiemeetkunde kunt vervaardigen en hoe inversie helpend kan zijn in het vereenvoudigen van een ingewikkeld meetkundig bewijs.

Spreker: Noud Custers - Docent wiskunde Valuascollege - Alumnus Master leraar wiskunde

Vorm: Presentatie

Aard: Vakdidactisch

Doelgroep: Studenten | Tweedegraadsdocenten | Eerstegraadsdocenten

Moeilijkheidsgraad: 1 van de 3


Sinds het schooljaar 2023-2024 zet de wiskundesectie havo-vwo van Valuascollege de leerstrategieën retrieval practice, spacing en interleaved practice in tijdens de
wiskundelessen om met name de algebraïsche vaardigheden te verbeteren bij de
leerlingen.

Noud geeft zelf vooral les aan vmbo-gt bovenbouw klassen. Hier
heeft hij de leerstrategieën toegepast in de vierde klas als examentraining.
Voor zijn masteronderzoek heeft hij onderzoek gedaan naar de ervaringen van de
leerlingen omtrent deze leerstrategieën ter bevordering van hun algebraïsche
vaardigheden.

In deze presentatie wil Noud de opzet binnen havo-vwo, de opzet
bij de vmbo-gt bovenbouw en zijn bevindingen van zijn onderzoek over deze leerstrategieën
met u delen.

Tweede parallelsessie

Spreker: Dhr. H.W.M. van Helden, MSc - Gepensioneerde lerarenopleider wiskunde

Vorm: Workshop

Aard: Inhoudelijk | Vakdidactisch

Doelgroep: Studenten | Tweedegraadsdocenten | Eerstegraadsdocenten

Moeilijkheidsgraad: 2 van de 3


In deze workshop, die naadloos aansluit bij de openingskeynote, zijn er diverse mogelijkheden om zelf of samen met andere deelnemers aan de slag te gaan. Enkele mogelijkheden:

  • 3D kunstobjecten op basis van enkele foto’s proberen nabouwen.
  • Kunstwerken tot in detail analyseren zodat ze daarna zelf (met GeoGebra) gemaakt kunnen worden.
  • Op basis van voorbeelden uit de keynote zelf een kunstwerk ontwerpen.
  • Enkele aanwezige werken van Ger de Joode analyseren.
  • Enkele kunst gerelateerde problemen/puzzels oplossen.
  • Bij een kunstwerk één of meerdere opdrachten bedenken die in de eigen lespraktijk of tijdens stage ingezet kunnen worden.
  • Bedenk (met enkele andere deelnemers) een aantal situaties waarin je met perspectief kunt spelen. Maak daar, indien er nog tijd voor is ook foto’s van.
  • Ontwerp een eigen ‘kunstwerk’ dat past bunnen het thema ‘Creatief de ruimte in’.

              Let op: voor deze workshop wordt u geacht een eigen laptop met GeoGebra mee te nemen.

              Spreker: Guus Jacobs - Docent wiskunde Het College - Student Master leraar wiskunde

              Vorm: Workshop

              Aard: Vakdidactisch

              Doelgroep: Studenten | Tweedegraadsdocenten | Eerstegraadsdocenten

              Moeilijkheidsgraad: 1 van de 3


              Denkklassen. Het is een hot item in de wereld van de vakdidactiek. Peter Liljedahl schrijft hier al over in zijn boek ‘Denkklassen Creëren’, waar de leerlingen niet meer in de bankjes luisteren naar de theorie van de docent, waarna zij aan de slag gaan met het maken van huiswerkopgaven. Maar hoe ziet zo’n denkklas er dan uit?

              Op het College te Weert is dit met ingang van dit schooljaar een lokaal voor ingericht, waar de docenten enthousiast de leerlingen begeleiden bij het maken van wiskundige denkactiviteiten. In deze parallelsessie zal de theorie achter een denkklas besproken worden, waarna de denkklas van het College toegelicht wordt en ten slotte gaat u zelf met deze toepassing aan de slag.

               

              Slotkeynote

              afbeelding brandend lampje

              Spreker: Dhr. E. van Winsen - Gepensioneerde docent wiskunde

              In Epi’s actieve periode als docent wiskunde heeft hij voorbeelden verzameld en gebruikt in zijn lessen waar muziek de wiskundelessen ondersteunde. Deze ondersteuning bestond
              allereerst uit de aandacht die op een hele andere manier dan gebruikelijk werd geactiveerd.
              Maar ook nieuwsgierigheid naar de wiskundig, inhoudelijke onderwerpen werd geprikkeld.

              Een, hopelijk zeer bekend, voorbeeld vind je wanneer je google als zoekwoorden "calculus rhapsody youtube" geeft. Het bijbehorende muzieknummer staat niet voor niets al jaren op 1 in de top 2000. Hopelijk geven zijn voorbeelden inspiratie om zelf aan de slag te gaan om je eigen lessen een vrolijke noot mee te geven.

              Aanmelden

              Meld je aan

              Aanmelden kan tot en met dinsdag 25 maart 2025.

              Na afloop van het symposium ontvang je een bewijs van deelname.

              Kosten

              • Gratis

              Heb je vragen?

              Voor praktische vragen
              Frontoffice Educatie

              08850 70700
              educatie@fontys.nl

              Voor inhoudelijke vragen:
              Dagvoorzitter Kevin de Bruijn

              k.debruijn@fontys.nl