Parallelsessies
Parallelsessies

Eerste parallelsessie
Spreker: Bart Gootzen - Docent wiskunde Het College – Student Master leraar wiskunde
Vorm: Workshop
Aard: Inhoudelijk
Doelgroep: Studenten | Tweedegraadsdocenten | Eerstegraadsdocenten
Moeilijkheidsgraad: 2 van de 3
U kijkt in de spiegel en ziet? Uzelf, natuurlijk. Al dan niet gespiegeld, blijven de vormen van uw
gezicht hetzelfde. Zo zijn we dat binnen de meetkunde ook gewend… toch?
Wanneer het onderwerp lijnspiegeling aan bod komt in de wiskundeles, geven we onze
leerlingen allemaal een spiegeltje om boven de spiegellijn te plaatsen. Wat
blijkt, het spiegelbeeld van een lijn is een lijn, het spiegelbeeld van een
cirkel is een cirkel en ga zo maar verder.
De transformatie spiegelen waarborgt de meetkundige structuur, we noemen het ook wel een affiene transformatie. Maar er zijn ook transformaties die figuren helemaal vervormen, die tegen elke intuïtie ingaan. Een van die transformaties wordt gekenmerkt door het
waarborgen van enkel de hoeken van snijdende krommen. Zij gaat onder de naam
inversie. Binnen deze transformatie worden sommige lijnen cirkels, andere lijnen
blijven lijnen, cirkels kunnen lijnen worden, maar ook cirkels blijven. Het lijkt wellicht ingewikkeld, maar onder deze transformatie schuilt één hele eenvoudige eigenschap, die de basis vormt voor alle vreemde toestanden zoals beschreven. Buiten enkel de schoonheid van deze transformatie, doet inversie dienst als prettig hulpmiddel bij het bewijzen van verscheidene meetkundige bewijzen.
In deze workshop zal Bart u laten zien waarom en hoe inversie werkt, hoe u eenvoudige constructies binnen de inversiemeetkunde kunt vervaardigen en hoe inversie helpend kan zijn in het vereenvoudigen van een ingewikkeld meetkundig bewijs.
Spreker: Noud Custers - Docent wiskunde Valuascollege - Alumnus Master leraar wiskunde
Vorm: Presentatie
Aard: Vakdidactisch
Doelgroep: Studenten | Tweedegraadsdocenten | Eerstegraadsdocenten
Moeilijkheidsgraad: 1 van de 3
Sinds het schooljaar 2023-2024 zet de wiskundesectie havo-vwo van Valuascollege de leerstrategieën retrieval practice, spacing en interleaved practice in tijdens de
wiskundelessen om met name de algebraïsche vaardigheden te verbeteren bij de
leerlingen.
Noud geeft zelf vooral les aan vmbo-gt bovenbouw klassen. Hier
heeft hij de leerstrategieën toegepast in de vierde klas als examentraining.
Voor zijn masteronderzoek heeft hij onderzoek gedaan naar de ervaringen van de
leerlingen omtrent deze leerstrategieën ter bevordering van hun algebraïsche
vaardigheden.
In deze presentatie wil Noud de opzet binnen havo-vwo, de opzet
bij de vmbo-gt bovenbouw en zijn bevindingen van zijn onderzoek over deze leerstrategieën
met u delen.
Tweede parallelsessie
Spreker: Dhr. H.W.M. van Helden, MSc - Gepensioneerde lerarenopleider wiskunde
Vorm: Workshop
Aard: Inhoudelijk | Vakdidactisch
Doelgroep: Studenten | Tweedegraadsdocenten | Eerstegraadsdocenten
Moeilijkheidsgraad: 2 van de 3
In deze workshop, die naadloos aansluit bij de openingskeynote, zijn er diverse mogelijkheden om zelf of samen met andere deelnemers aan de slag te gaan. Enkele mogelijkheden:
- 3D kunstobjecten op basis van enkele foto’s proberen nabouwen.
- Kunstwerken tot in detail analyseren zodat ze daarna zelf (met GeoGebra) gemaakt kunnen worden.
- Op basis van voorbeelden uit de keynote zelf een kunstwerk ontwerpen.
- Enkele aanwezige werken van Ger de Joode analyseren.
- Enkele kunst gerelateerde problemen/puzzels oplossen.
- Bij een kunstwerk één of meerdere opdrachten bedenken die in de eigen lespraktijk of tijdens stage ingezet kunnen worden.
- Bedenk (met enkele andere deelnemers) een aantal situaties waarin je met perspectief kunt spelen. Maak daar, indien er nog tijd voor is ook foto’s van.
- Ontwerp een eigen ‘kunstwerk’ dat past bunnen het thema ‘Creatief de ruimte in’.
Let op: voor deze workshop wordt u geacht een eigen laptop met GeoGebra mee te nemen.
Spreker: Guus Jacobs - Docent wiskunde Het College - Student Master leraar wiskunde
Vorm: Workshop
Aard: Vakdidactisch
Doelgroep: Studenten | Tweedegraadsdocenten | Eerstegraadsdocenten
Moeilijkheidsgraad: 1 van de 3
Denkklassen. Het is een hot item in de wereld van de vakdidactiek. Peter Liljedahl schrijft hier al over in zijn boek ‘Denkklassen Creëren’, waar de leerlingen niet meer in de bankjes luisteren naar de theorie van de docent, waarna zij aan de slag gaan met het maken van huiswerkopgaven. Maar hoe ziet zo’n denkklas er dan uit?
Op het College te Weert is dit met ingang van dit schooljaar een lokaal voor ingericht, waar de docenten enthousiast de leerlingen begeleiden bij het maken van wiskundige denkactiviteiten. In deze parallelsessie zal de theorie achter een denkklas besproken worden, waarna de denkklas van het College toegelicht wordt en ten slotte gaat u zelf met deze toepassing aan de slag.