Landelijke studiedag klassenassistenten, onderwijsassistenten en leraarondersteuners
Over de studiedag
De landelijke studiedag klassenassistenten, onderwijsassistenten en leraarondersteuners vindt plaats op 4 april 2025
Het thema van dit jaar: Ben ik in beeld?
Tijdens de studiedag zijn er deskundige sprekers, interessante workshops en er is veel gelegenheid om met én van elkaar te leren. De landelijke studiedag is de plek voor informatie, motivatie en inspiratie.
Meer over het thema
De titel 'Ben ik in beeld?' biedt de mogelijkheid om vanuit verschillende invalshoeken te kijken. Het is van belang dat jouw leerlingen gezien worden. Welk beeld heb jij bij de wijze waarop de leerling contact maakt, zich gedraagt, communiceert en tot ontwikkeling komt? Tijdens de studiedag onderzoeken we hoe iedere leerling écht gezien wordt. Daarnaast is het van belang dat jij gezien wordt als assistent of ondersteuner. Ben jij in beeld? Dit is een invalshoek die bij de voorgaande studiedagen vaak ter sprake is gekomen en daar willen we deze keer bij stilstaan.
Programma
Vrijdag 4 april 2025
- 10.00 - 10.15 uur: Opening
- 10.15 - 11.00 uur: Plenaire opening
- 11.00 - 11.15 uur: Koffie/thee
- 11.15 - 12.30 uur: Workshopronde 1
- 12.30 - 13.30 uur: Lunch
- 13.30 - 14.45 uur: Workshopronde 2
- 14.45 - 15.00 uur: Plenaire afsluiting
Plenaire lezing
Spreker: Mascha Legel
Tijdens de openingslezing zal er een spotlight gezet worden op digitale beeldgeletterdheid, ondersteunde communicatie en taalvaardigheid. Persoonlijke verhalen delen is belangrijk voor sociale, emotionele en persoonlijke ontwikkeling van de leerling, maar ook om taalvaardigheid te verbeteren. Film, foto’s en animaties kunnen het vertellen van verhalen stimuleren en faciliteren. De taallesmethode Film als Ondersteunde Communicatie (FaOC) kan worden ingezet binnen het onderwijs, logopedie maar ook in het dagelijks leven. Het basisidee van de methode is dat de leerling zelf beelden verzameld en creëert om deze in te zetten om verhalen te kunnen vertellen.
Mascha Legel is Visueel Cultureel Antropoloog en werkt als directeur, onderzoeker en projectleider van Stichting Com in Beeld. Daarnaast is zij programma-schrijver digitale beeldgeletterdheid, MVI en Ondersteunde Communicatie bij Stichting BOOR en Grafisch Lyceum Rotterdam. Mascha is als onderzoeker en promovenda verbonden aan Radboud Universiteit Nijmegen en Dundee University, Scotland (UK).
Contact: mascha@camonwheels.nl
https://www.beweginginzicht.nl/nl/team/MaschaLegel
www.cominbeeld.nl
Workshops
Zie jij mij? Mijn spel bij jou in beeld
‘‘Hoe kom ik bij jou in beeld?’ vraagt het jonge kind. ‘Kijk wat ik laat zien in mijn spel’ en ‘Wat zeg ik daarmee tegen jou?’.
Kijk als professional naar het spel van dat ene kind. Kijk eens onder een vergrootglas naar het proces. Dat biedt kansen om het kind beter te begrijpen en in jouw begeleiding af te stemmen op zijn ontwikkeling.
Als je zo inzoomt op het proces van spelen, hoe leg je dat vast? Als je meer van een kind in beeld wil brengen dan alleen zijn eindproduct, dan biedt dat extra kansen in de samenwerking met andere
professionals om het kind heen.
In deze workshop gaan we vanuit spel: kijken, begrijpen en documenteren.
Samen werken aan welbevinden
Welbevinden, wie werkt daar nu niet aan?!
We hebben allemaal ideeën en beelden bij welbevinden, maar wat is welbevinden nu eigenlijk?
En hoe kun je daar concreet samen aan werken dan?
Tijdens deze workshop nemen we een duikje in de positieve psychologie, zo krijg je zicht op welbevinden.
Vervolgens maken we een concrete vertaalslag naar jullie praktijk; hoe kun jij samen met je collega’s werken aan welbevinden en hoe kun je samen met je leerlingen hiermee aan de slag gaan.
Na deze workshop heb jij in beeld wat jouw volgende stap is in het samen werken aan welbevinden!
‘Kijk met mij mee voorbij mijn EMB’
Leerlingen met ernstig meervoudige beperkingen hebben intensieve ondersteuningsbehoeften waarbij onderwijsondersteuners een grote rol spelen in de ontwikkeling en begeleiding. In het verlengde van het dagthema ‘Ben ik in beeld?’ kijken we vanuit deze ondersteuningsbehoeften naar de vraag ‘Mag ik mezelf zijn?’ De rol van jou als onderwijsondersteuner in het (h)erkennen en ondersteunen van de eigen identiteit van leerlingen met EMB staat daarbij centraal in deze workshop. Je gaat naar huis met kennis en concrete tools om de eigen identiteit van de leerling in beeld te brengen en hierbij aan te sluiten.
'Zie en hoor je mij lezen?'
Om de leesontwikkeling van jouw leerlingen in beeld te krijgen, kun je toetsen afnemen, observeren, een vragenlijst laten invullen en in gesprek gaan met de leerling. Vanuit al deze gegevens kijken we samen hoe je het beste kunt aansluiten op de onderwijsbehoeften. In deze workshop krijg je praktische tips hoe je binnen jouw begeleiding de leerlingen een stapje verder kunt helpen in hun leesontwikkeling.
Help! Ik heb stress! Gebruik creatieve mogelijkheden
Iedereen heeft te maken met stress en een bepaalde mate van stress is ook gezond!
Maar wat is stress eigenlijk? Wat gebeurt er in je lijf en in je hersenen? En vooral: wat kan je inzetten om daar in jouw onderwijspraktijk mee om te gaan? In deze workshop leer je over het voorkomen van en omgaan met stress bij leerlingen. Daarbij is er specifieke aandacht voor muziek. Je gaat naar huis met praktische tools waar je morgen mee aan de slag kan!
De boodschap van agressief gedrag
Hallo ben ik in beeld? Zie je wat ik duidelijk wil maken?
Soms kan een leerling niet met taal aangeven dat er iets is. Soms kan een leerling niet op tijd aangeven dat er iets is…
Van binnen gebeurt er wel van alles en kan agressief gedrag de manier zijn waarop de leerling zich uit.
Gedrag is een boodschap, een manier van communiceren. Aan ons de taak om de iets met die boodschap te doen.
In deze workshop krijg je tools om de boodschap achter het agressieve gedrag te achterhalen. Daarna gaan we met elkaar ontdekken wat er kan werken in de praktijk om het gedrag om te gaan.
TOS en/of ASS?
Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en/of een autisme spectrum stoornis (ASS) is taal niet vanzelfsprekend. Beide groepen leerlingen hebben moeite met de inhoud van taal, de vorm en/of het gebruik daarvan. Hierdoor overlapt de problematiek en is het soms complex om taalgedrag te (h)erkennen en vervolgens de juiste begeleiding te bieden. Waar gedrag op elkaar kan lijken, kan de aanpak verschillen. Tijdens deze workshop doe je kennis op over taalgedrag en bespreken we de mogelijkheden waarop je passende begeleiding kan bieden.
Aanmelden en kosten
LET OP: Je workshopkeuzes maak je op een later moment. Wanneer je je aangemeld hebt, ontvang je na enkele dagen een mail hierover.
Kosten
- € 175,- per persoon
In het nieuws
Fontys Hogeschool en Hogeschool Windesheim verzorgen sinds 2021 samen de landelijke studiedag voor klassen- en onderwijsassistenten. Met de locaties Tilburg en Zwolle kunnen we nog meer assistenten bereiken.