1. Keuzevrijheid
Toelichting
Bij het bieden van keuzevrijheid kun je denken aan de volgende mogelijkheden:
- Je biedt keuzes aan, zodat leerlingen vanuit hun eigen interesses kunnen werken:
o Inhoudelijke keuzes; welke thema’s, leerdoelen, omvang van het werk;
o Aanpak; werkvormen, materialen, wel of niet samenwerken;
o Product; vorm, wijze van presenteren;
o Tempo; hoeveelheid tijd.
- Je stimuleert leerlingen om zelf met ideeën te komen, om eigen oplossingswijzen uit te proberen of om nieuwe wegen te bewandelen.
- Je vraagt eerst aan leerlingen hoe zij een taak, een moeilijkheid of een conflict willen aanpakken/oplossen voordat je zelf met een suggestie komt.
- Je helpt leerlingen om hun interesses en talenten te ontdekken.
Praktijk in beeld:
Aan de slag
Bekijk één of meerdere filmpjes.
- Op welke manier biedt de leerkracht hier keuzevrijheid aan de leerlingen?
- Wat vind je hiervan?
- Hoe bied jij je leerlingen keuzevrijheid?
- Hoe kan het bieden van keuzevrijheid helpen om uitdagend gedrag te voorkomen?
- Hoe zou jij jouw leerlingen nog meer keuzevrijheid kunnen bieden? Wat ga je het eerst uitproberen?