1. Keuzevrijheid

Toelichting

Bij het bieden van keuzevrijheid kun je denken aan de volgende mogelijkheden:

  • Je biedt keuzes aan, zodat leerlingen vanuit hun eigen interesses kunnen werken:
    o    Inhoudelijke keuzes; welke thema’s, leerdoelen, omvang van het werk;
    o    Aanpak; werkvormen, materialen, wel of niet samenwerken;
    o    Product; vorm, wijze van presenteren;
    o    Tempo; hoeveelheid tijd.
  • Je stimuleert leerlingen om zelf met ideeën te komen, om eigen oplossingswijzen uit te proberen of om nieuwe wegen te bewandelen.
  • Je vraagt eerst aan leerlingen hoe zij een taak, een moeilijkheid of een conflict willen aanpakken/oplossen voordat je zelf met een suggestie komt.
  • Je helpt leerlingen om hun interesses en talenten te ontdekken.

Praktijk in beeld:

Aan de slag

Bekijk één of meerdere filmpjes.

  • Op welke manier biedt de leerkracht hier keuzevrijheid aan de leerlingen?
  • Wat vind je hiervan?
  • Hoe bied jij je leerlingen keuzevrijheid?
  • Hoe kan het bieden van keuzevrijheid helpen om uitdagend gedrag te voorkomen?
  • Hoe zou jij jouw leerlingen nog meer keuzevrijheid kunnen bieden? Wat ga je het eerst uitproberen?