2. Relevantie
Toelichting
Bij het laten ervaren van relevantie kun je denken aan de volgende mogelijkheden:
- Je geeft uitleg over het nut van een bepaalde taak of opdracht, je maakt duidelijk waarom iets moet.
- Je bespreekt met de leerling wat voor hem of haar belangrijk is.
- Je kijkt of leerlingen met enthousiasme aan de slag zijn en je gaat het gesprek aan met een leerling als dit niet het geval is.
- Je geeft de leerling inzicht in zijn ontwikkeling, zodat hij zelf (zo nodig met hulp) vervolgstappen kan zetten.
Praktijk in beeld:
Aan de slag
Bekijk het filmpje.
- Op welke manier laat de leerkracht de leerlingen hier eigenaarschap ervaren?
- Wat vind je hiervan? Hoe zou ze dit kunnen doen in een andere lessituatie?
- Hoe maak jij je leerlingen duidelijk dat het werk dat je hen laat doen relevant voor hen is?
- Wat doe je als een leerling een bepaalde taak niet relevant vindt? Geef je een dan leerling autonomie om andere keuzes te maken Wanneer wel? Wanneer niet?
- Hoe kan het laten ervaren van de relevantie van wat leerlingen doen helpen om uitdagend gedrag te voorkomen?