4. Uitdagend gedrag en autonomie

Toelichting

Soms komt uitdagend gedrag toch voor. Het expliciet bieden van een keuze tussen twee opties helpt dan soms om door een impasse te komen. Dit kun je bijvoorbeeld doen als een leerling weigert om iets te doen of om bepaald gedrag te vertonen. Bijvoorbeeld:

  • Je kunt kiezen: je doet het nu doen of je doet het in de pauze / na schooltijd.
  • Je gaat dit werk nu wel doen. Je mag zelf bepalen of je het op deze manier of op die manier wilt doen.
  • Wat wil je zelf: wil je deze opdracht hier maken of op de gang?

Door een keuze te geven behoudt de leerling een deel van de regie, terwijl de uitkomst toch is dat hij de taak uitvoert zoals de bedoeling is.

Voor leerlingen die vaker uitdagend gedrag vertonen gelden vaak aparte regels. Belangrijk is dat voor de leerling duidelijk is waarom deze regels voor hem gelden en dat hij begrijpt waarom dit voor hem zelf beter is. Ook begrip van klasgenoten voor deze regels zijn belangrijk voor de positie van de leerling in de klas.

Praktijk in beeld:

Sint Maartenschool, Utrecht Overvecht

1.4 - Autonomie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.