2. Voorspelbaarheid

Toelichting

Voorspelbaar houdt in dat de leerlingen weten hoe jij zult reageren op dingen. Je kunt denken aan de volgende voorbeelden:

  • Je houdt je aan afspraken. Als iets een keer anders loopt dan verwacht, dan leg je uit waarom je moet afwijken van de afspraak.
  • Je treedt consequent op bij het overtreden van afspraken, ongeacht welke leerling een afspraak overtreedt en op welke manier.
  • Je benoemt wat je doet en hoe jij de situatie ervaart.

Praktijk in beeld:

Aan de slag

Bekijk het filmpje.

  • Op welke manier is de leerkracht hier voorspelbaar en consequent?
  • Wat vind je hiervan?
  • Kunnen jouw leerlingen jouw reacties en aanpak voorspellen?
  • Reageer jij altijd consequent als leerlingen zich niet aan afspraken houden? Of verschilt dit per situatie of per leerling?
  • Benoem jij weleens naar leerlingen toe wat je doet en waarom je dit zo doet?
  • Hoe kan voorspelbaar zijn helpen om uitdagend gedrag te voorkomen?