1. Verwachtingen verhelderen
Bij Fontys kiezen we
voor talentgericht onderwijs. Hierbij volg je grote onderwijseenheden van 15 of 30 studiepunten. Leren gaat niet in een rechte lijn - je komt de stappen in dit stappenplan meerdere keren tegen. Je zet deze stappen samen met docenten, medestudenten en begeleiders in het werkveld. Zo bereid jij je voor op jouw toekomst als professional.
Op deze pagina vind je:
- tips om binnen een onderwijseenheid te navigeren;
- een manier om stapsgewijs aan je leerproces te werken;
- hoe je je studiepunten kunt behalen!
Stap 1: Verwachtingen verhelderen
Verhelder samen met je docenten, medestudenten en begeleiders in het werkveld wat de leeruitkomsten van deze onderwijseenheid betekenen.
Met elkaar bepaal je hoe deze onderwijseenheid bijdraagt aan jouw ontwikkeling. Je weet wat er van jou wordt verwacht en wat je moet kennen en kunnen om de leeruitkomsten aan te tonen. De documentatie om het behalen van de leeruitkomsten aan te tonen wordt verzameld in een portfolio. Dit dient te voldoen aan de VRAAKT-criteria.
Wat als ik niet meteen weet wat er van me wordt verwacht?
Maak je geen zorgen, dat hoort erbij. Blijf in gesprek met docenten, medestudenten en begeleiders in het werkveld. Zo creëer je samen een beeld van wat de leeruitkomsten voor jou inhouden.
- Waarom zijn deze leeruitkomsten belangrijk voor mijn ontwikkeling tot professional?
- Kan ik de leeruitkomsten in eigen woorden uitleggen?
- Komt mijn beeld overeen met dat van mijn medestudenten, docenten en begeleiders in het werkveld?
- Hoe kan ik de leeruitkomsten aantonen?
- Is er verplicht materiaal, bijvoorbeeld een (kennis)toets die ik moet behalen?
- Waar kan ik voorbeelden van bewijsmateriaal vinden ter inspiratie?
- Is er een beoordelingsmodel of rubric beschikbaar?
- Waar moet mijn portfolio in het geheel aan voldoen? Denk aan de VRAAKKT-criteria
- Weet ik nu welk niveau van mij wordt verwacht om de leeruitkomsten aan te tonen?
- Aan wie vraag ik welke feedback?
Een leeruitkomst is een uitspraak over wat je als student aan het eind van een leerproces geacht wordt te kennen en te kunnen. Het beschrijft de kennis kunde en beroepshouding die je laat zien aan het einde van een onderwijseenheid.
Een portfolio is een door jou gemaakte verzameling van (bewijs)materiaal dat je voortgang en ontwikkeling weergeeft.
De VRAAKT-criteria:
- Variatie;
- Relevantie;
- Authenticiteit;
- Actualiteitswaarde;
- Kwantiteit;
- Kwaliteit;
- Toegankelijkheid.