Professionele Werkplaatsen

Binnen de hybride leeromgevingen (HLO’s) kenmerken de Professionele Werkplaatsen (PW's) zich als omgevingen die fysiek gesitueerd binnen de beroepspraktijk waar professionals, studenten, docenten/onderzoekers en cliënten/eindgebruikers samenwerken in opleiden, innovatie en onderzoek (Welmers, 2016). 

Het doel van PW’s is om door middel van samen leren, werken en onderzoeken te komen tot innovatie van de beroepspraktijk en het leveren van een impactvolle bijdrage aan maatschappelijke vraagstukken. Binnen PW’s staat het leren van alle betrokken actoren (zoals studenten, docenten en werkveldpartners) centraal.

De 9 kenmerken van PW's

  • Zijn in opzet en in intentie duurzame, sector overstijgende samenwerkingsverbanden tussen minimaal één hoger onderwijsinstelling en een publieke organisatie en fysiek gesitueerd in de beroepspraktijk
  • Zijn grenspraktijken waarvan betrokken organisaties gezamenlijke eigenaar zijn en waarover aan al deze organisaties verantwoording wordt afgelegd.
  • Zijn authentieke leer- en werkomgevingen georganiseerd rondom de dienstverlening van de publieke organisatie, waarbij er direct contact is met de cliënt en professionele handelingen direct impact hebben op de cliënt.
  • Zijn open omgevingen, waarin tenminste studenten, professionals, docenten en cliënten actief zijn en continuïteit van de samenwerking geborgd is door langdurige participatie van enkele betrokkenen in de centrale rollen (bruggenbouwer, rolmodel, manager)
  • Bevatten verhoudingsgewijs veel studenten, die fungeren als katalysator van veranderingen in de beroepspraktijk.
  • Omvatten activiteiten en objecten die grenzen helpen overstijgen en ontmoetingen stimuleren in de driehoek onderwijs-onderzoek-beroepspraktijk.
  • Dragen bij aan de continue verbetering van de beroepspraktijk, waarbij betrokkenen hiermee uitgelijnde eigen en gezamenlijke doelen hebben die ze expliciet en continue afstemmen en evalueren.
  • Bevatten bewust vormgegeven rollen, waaronder tenminste die van een vakinhoudelijk rolmodel en een bruggenbouwer, die belangen uitlijnen, activiteiten stroomlijnen en bijdragen aan het creëren van een ontwikkelingsgerichte cultuur.
  • Faciliteren een ontwikkelingsgerichte cultuur en een continu en krachtig leerproces voor studenten, professionals, en andere betrokkenen. Dit zodanig dat alle betrokkenen zich lerend durven opstellen en betrokkenen op gelijkwaardige en wederkerige manier lerend en onderzoekend samenwerken.

Definitie

Professionele werkplaatsen zijn duurzame samenwerkingsverbanden tussen tenminste één hoger onderwijsinstelling en een publieke en/of private organisatie die fysiek gesitueerd zijn in de beroepspraktijk.

Binnen deze authentieke omgevingen leren, onderzoeken en werken professionals, studenten, docenten, cliënten en andere betrokkenen zodanig samen, dat betrokkenen, omgeving en dienstverlening zich voortdurend ontwikkelen. Dit lerend en onderzoekend samenwerken wordt dusdanig gefaciliteerd dat de belangen van alle betrokkenen gelijkwaardig worden uitgelijnd en vertegenwoordigd in gezamenlijke doelstellingen.

Lectoraat Professionele Werkplaatsen

Binnen Fontys houdt het lectoraat Professionele Werkplaatsen zich bezig met onderzoek naar het samen werken, leren, onderzoeken en innoveren over de traditionele grenzen van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk heen.

Naar het lectoraat

Voorbeelden

Voorbeelden van Professionele Werkplaatsen zijn o.a.