Journalism by the Dasboard Light
Sommige journalisten vrezen dat de focus op data leidt tot kwaliteitsvermindering. Wij nemen dat gevoel onder de loep.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Het ‘data-denken’ is al tijden bezig aan een opmars. De introductie van Google Analytics in 2005, gevolgd door de lancering van allerlei andere analytics tools, heeft ervoor gezorgd dat data een steeds belangrijke rol speelt in de nieuwsproductie. Journalisten weten hoe vaak er op hun producties is geklikt, hoe lang hun producties zijn bekeken, en zelfs waar hun lezers vandaan komen en welke devices zij gebruiken. Sommige redacties hebben deze ontwikkeling omarmt. Zo meent hoofdredacteur van het Brabants Dagblad Lucas van Houtert dat de journalistiek dankzij al deze data beter op de behoeftes van het publiek kan inspelen. Andere journalisten zijn minder positief. Zij vrezen dat de focus op data tot clickbait en kwaliteitsvermindering leidt. In het project Journalism by the Dashboard Light onderzoekt het lectoraat deze tweespalt. Waar ligt de balans tussen het versterken van democratisch burgerschap en het vermaken van een zo breed mogelijk publiek?
meer weten over het project?Lezersdata: wat zijn dat? | FHJ Kennisclips
Lezersdata zijn een begrip die je wel vaker gaat horen in het werkveld. Het wordt namelijk steeds belangrijker voor jou als journalist. In deze aflevering leggen we je uit wat het is en spreken we met Jessy de Cooker en Jeroen van de Nieuwenhof die als onderzoekers gespecialiseerd zijn op dit gebied.
De toekomst van de journalistiek | FHJ Kennisclips
Dit is de tweede video van FHJ Kennisclips over lezersdata, wat je mag zien als de toekomst van de journalistiek. Want jij gaat er ook mee werken en heb er onbewust al mee maken. We spreken met Genaud Molin van de Limburger die daar online strateeg is én oud-student van de FHJ.
Onderzoekers
- Jessy de Cooker
- Danielle Arets
- Jeroen van de Nieuwenhof
- Hasib Shirbaz
Partners
- SmartOcto
- Cream on Chrome
- VersPers
- Brabants Dagblad