Workshops Academy Studiesucces 9 oktober 2020

1. Aan de slag met onderwijs waarin teamteaching een belangrijke rol speelt

Binnen Fontys worden op verschillende plekken nieuwe onderwijsconcepten geïntroduceerd waarin teamteaching een belangrijke rol speelt. In deze workshop wordt ingegaan op vragen als: waarom teamteaching , hoe begin je er aan, hoe draagt het bij aan studiesucces? Docenten van verschillende opleidingen delen hun ervaringen met dit krachtige én uitdagende concept.

Door: Maarten van Rooij (Fontys Academy for Creative Industries), Andrea Schrauwen (Fontys Hogeschool Pedagogiek), Adri Cornelissen (Fontys Hogeschool ICT) en Jos Speetjens (Dienst Onderwijs & Onderzoek), Esmee Corbeij (Fontys Hogeschool Pedagogiek)

2. Fontys Pulsed

Zowel bij onze studenten als in ons docententeam staat de vraag centraal: waar gaat jouw hart sneller van kloppen? En hoe kun jij dat in deze context vormgeven? Door vanuit innerlijke motivatie en talenten te werken ontstaat plezier, kwaliteit en (werk)geluk. Deze werkwijze en visie staan centraal in de workshop en worden toegelicht door docent Linda Toonen.

DoorAdrian van den Broek (Fontys Pulsed)

3. Teamontwikkeling

Waar loop je tegenaan en waar moet je vooral aan denken als je als team wilt ontwikkelen richting zelfsturing, zelforganisatie of resultaatverantwoordelijkheid? In deze interactieve workshop delen we ervaringen rondom dit thema en wordt een model gepresenteerd dat als kapstok kan dienen in deze ontwikkeling.

Door: San Wojakowski (Dienst Personeel & Organisatie)

4. De leerreis van vier jaar werken in resultaat verantwoordelijke teams bij FPH

Ervaringen over het werken in resultaat verantwoordelijke teams: hoe pakken we dit bij FPH aan, wat gaat er goed en welke uitdagingen ervaren we nog dagelijks?

Door: Madelon Pijnenburg (Fontys Paramedische Hogeschool)

5. De docent als coach

Het onderwijs verandert. Veel instituten experimenteren met nieuwe onderwijs vormen waarbij docenten, naast hun inhoudelijke rol steeds vaker de rol van coach vervullen. Dat brengt voor de docent nieuwe uitdagingen met zich mee, bv hoe voer je een gesprek dat de student motiveert, hoe bevorder je het zelfregulerend vermogen en eigenaarschap van de student?

In deze workshop worden ervaringen opgehaald en gedeeld over wat coaching betekent binnen het onderwijs, welke coachende rol eenieder heeft binnen het instituut, welke vaardigheden en houding van de docent daarbij horen en maak je kennis met een aantal praktische tools die je als coachende docent kan inzetten.

Door: Ingrid Hurkmans en Myriam Ickenroth (Dienst Personeel & Organisatie)