Startthermometer - verdiepende informatie

Het werkende principe

• Reflectie
• Ervaringsgericht
• Mogelijkheden tot gebruik in SLB

Randvoorwaarden

• Het voldoende onder de aandacht brengen van de Startthermometer vanuit zowel de Diensten als binnen het eigen instituut
• Een actieve rol vanuit de slb’er in het aansporen van hun studenten tot het invullen van de Startthermometer en het gebruiken van de resultaten in de begeleiding

Opbrengsten

 Een reflectiemoment voor eerstejaars studenten na de poort
 Mogelijkheden voor slb’ers om zicht te krijgen op de studenten die de aandacht het hardst nodig hebben
 Interessante managementinformatie waar instituten zelf mee aan de slag kunnen

Bronnen

Beyers, W., & Goossens, L. (2002). Concurrent and predictive validity of the Student Adaptation to College Questionnaire in a sample of European freshman students. Educational and Psychological Measurement, 62(3), 527-538.

Credé, M., & Niehorster, S. (2012). Adjustment to college as measured by the student adaptation to college questionnaire: A quantitative review of its structure and relationships with correlates and consequences. Educational Psychology Review, 24(1), 133-165.

Meens, E.E.M., Bakx, A.W.E.A., and Denissen, J.J.A. (in review). The association between students’ academic need satisfaction and their motivation: the longitudinal change and stability of motivational profiles during a transition.

Meens, E.E.M.& Bakx, A.W.E.A., (submitted). First year student teachers’ motives for enrolling, continuing or leaving the teacher training program: a qualitative comparison between continuing students and switch-students.