Sparren over het opzetten van een netwerk
Een evenwichtige combinatie van maatregelen is nodig om effectief te sturen op studiesucces. Om instituten, opleidingen en docenten te helpen bij deze taak, is het Programma Studiesucces in het leven geroepen. Experts van drie diensten – Studentenvoorzieningen, Onderwijs en Onderzoek, en Marketing en Communicatie – verzamelen kwantitatieve en kwalitatieve informatie en vertalen deze vervolgens in instrumenten, methodieken en interventies. Op deze manier kunnen we op maat en altijd in samenhang met elkaar, studiesucces positief beïnvloeden.
Lees de nieuwsbrieven van voorgaande studiejaren hier.
De ambitie van Fontys is: een talentgericht, wendbaar onderzoekend organisatie te zijn. We hebben beelden bij hoe dat er uit zou kunnen zien, maar het proces er naar toe en de precieze uitkomst staan niet vast. Om hier te komen is het nodig dat we een lerende organisatie zijn. Wij zien Fontys als een organisatie met vooral een netwerk van samenwerkende mensen. Dat elke dag in interactie met elkaar opnieuw vorm krijgt. Als we een lerende organisatie willen zijn is het logisch om ook te kijken naar de organisatie als community. Een lerende community waar ieders kennis ertoe doet, leiderschap meer situationeel en gespreid is en iedereen die er werkt medevormgever is- zowel van concrete oplossingen voor telkens nieuwe uitdagingen als van de organisatie als geheel.
Door samen uitdagingen uit de praktijk aan te gaan, kenniscreatie en kennisdeling centraal staan te zetten, te experimenteren, multidisciplinariteit in te zetten en met één voet in de praktijk te staat leren en bewegen we in de richting talentgericht Fontys. We hebben positieve ervaringen met communities binnen Fontys waar professionals het laagdrempelig samen werken, samen leren en soms ook samen creëren hebben opgepakt . Sinds een paar jaar overal ontstaan. Bijvoorbeeld eigentijds toetsen, blended learning, studentcoaching, plg’s, lectoraten. We krijgen veel vragen over waarom hoe starten, het werkt. Daarom compact vanuit theorie, ervaring opgedaan door vallen en opstaan, een uitleg hoe je een LCOP kunt starten, iedereen kunt uitnodigen om aan te sluiten en hoe te verbinden.
Werken in een learning community of practice (LCOP) heeft veel voordelen en wordt in ‘Naar Missie gedreven Innovatiebeleid met Impact’ zelfs gezien als dé oplossing om leren, werken en innoveren met elkaar te verbinden.
Een bestaande netwerk kan zeker ook heel gericht worden ontwikkeld tot een effectieve LCOP. Denk hierbij aan urgentie (zoals een gedeeld probleem), randvoorwaarden op gebied van tijd, kwaliteit, informatie, communicatie, activiteiten en samenstelling van de LCOP.
Redenen om met een LCOP te werken:
Het is van belang om verschillende rollen in te vullen om een effectieve en bloeiende Learning Community of Practice (LCOP) te creëren.
Hoewel één persoon meerdere rollen kan vervullen, is het ideaal om te streven naar een goede verdeling van verantwoordelijkheden binnen de community. Hier zijn enkele belangrijke rollen die kunnen bijdragen aan het succes van een LCOP:
De lerende en samenwerkende professional is de basis. Vanuit hier ben je voortdurend bezig jezelf te ontwikkelen en uit te dagen. Je hebt een onderzoekende houding en reflecteert op eigen handelen. Hiervoor zoek je actief de samenwerking op en vraag je feedback.
Jouw ontwikkelingsgerichte houding versterkt het samen leren in jouw team, met professionals (in opleiding: studenten) en partners. De 'lerende en samenwerkende professional' is het fundament voor ontwikkeling op de 8 Fontysrollen.
Bij elke LCOP is het belangrijk om na te denken over wat goed leiderschap inhoudt. Leiderschap kan worden getoond door degenen die de LCOP willen opzetten, of het kan iemand zijn die door de organisatie is aangesteld om LCOPs op gang te brengen. Deze leiders moeten deskundig, gedreven, gerespecteerd zijn en natuurlijk mandaat en voldoende tijd hebben. Leiderschap kan bij meerderen liggen maar kan ook een rol van de facilitator zijn.
Hoe de rol- en taakverdeling ook wordt opgepakt; er zijn altijd een aantal zaken die aandacht behoeven.
Het opbouwen, in stand houden en ontwikkelen van de LCOP is een van de belangrijkste rollen. Dit vereist veel energie in de beginfase en vereist voortdurende inzet gedurende de levensduur van de LCOP. Het omvat het aantrekken van nieuwe leden en hun ontwikkeling, evenals het bevorderen van professionele relaties binnen de LCOP.
Het beheren van mensen en dynamiek is essentieel voor een goed functionerende LCOP. Hoewel een volwassen LCOP zelfsturend kan zijn, is er soms behoefte aan bemiddeling, met name bij nieuwe leden. Een leider die goed is in het motiveren van mensen en ervoor zorgt dat leden elkaars ervaringen respecteren, draagt bij aan een positieve dynamiek.
Om de LCOP actief te houden, is ondersteuning en facilitering nodig. Dit omvat het waarborgen van communicatie binnen de LCOP en het waarborgen dat leden waarde halen uit hun interacties. Het faciliteren van workshops en het verwijderen van obstakels behoren tot de verantwoordelijkheden van een facilitator.
Leiders kunnen ook een rol nemen van informeren, adviseren of coachen van de LCOP-leden. Ze kunnen de richting van de LCOP bepalen, advies geven en individuen of teams ondersteunen in hun ontwikkeling. Deze rol kan ook peer-to-peer plaatsvinden.
Het vertegenwoordigen van LCOP binnen en buiten de organisatie.
Tot slot is het belangrijk om het gekozen leiderschapsmodel regelmatig te evalueren en aan te passen op basis van de behoeften van de LCOP in verschillende fasen van haar levenscyclus.