Sprint naar content

Max Grabham en Matthijs van Hoof

Sfeerafbeelding Fontys

“We inspireren elkaar maar zijn ook kritisch naar elkaar. We halen zo het beste uit onszelf én de studie”

Max Grabham (27) en Matthijs van Hoof (21)
Fontys Hogeschool HRM en Psychologie

Matthijs:"Ik had geen idee wat ik moest doen na mijn middelbare school. Ik had zeven jaar over de havo gedaan, ik was een ‘onrustige’ leerling’. Ik zocht vaak het randje op, was veel aan het chillen of had gedoe met leraren. Het klikte bijna nooit. Ik zag leraren meer als de vijand dan dat ik dacht dat ik iets van ze kon leren. Ik heb uiteindelijk de studie Toegepaste Psychologie bij Fontys vrij lukraak gekozen. Omdat ik anders te laat zou zijn met inschrijven en nergens meer zou kunnen starten. Eigenlijk niet de beste manier om een studie te kiezen, maar gelukkig is het goed uitgepakt!"

Max:"Ik ben een paar jaar geleden gestart met de studie Voeding en Diëtiek aan de Han (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Uiteindelijk bleek het niet bij mij te passen. Ik ben gaan reizen en leerde mezelf toen pas echt goed kennen. Ik deed allerlei inzichten op over mezelf die ik kon toepassen om betere keuzes te maken. Ik heb er veel aan gehad. Het leek me mooi om ook anderen te helpen meer inzicht in zichzelf te krijgen. Ik besloot ‘iets met coaching’ te gaan doen en ben me uitgebreid gaan oriënteren. Uiteindelijk bleek Toegepaste Psychologie bij Fontys voor mij de juiste plek."

Voor zowel Max als Mathijs spreekt de kleinschaligheid en de prettige, hechte sfeer van de opleiding aan. ‘’We kunnen makkelijk de personen of informatie vinden die we nodig hebben.’’ Ze komen in het eerste jaar bij elkaar in de klas terecht:

Max: “Ik zat samen met Matthijs en een paar andere jongens in een projectgroep. Ik ben een stuk ouder en dat verschil merkte ik. In de projectgroep liep het niet helemaal lekker. De houding van de andere jongens was laks en de motivatie minimaal. Eerst vond ik dat dit bij Matthijs ook zo was, maar uiteindelijk bleek dit anders te zijn’.’

Matthijs: ”Ik kwam net van de middelbare en moest echt even schakelen. Maar ik had met mezelf afgesproken: ik ga ervoor tijdens deze studie. Als ik er moet zijn, dan ben ik er. Ik wist dat ik mijn mindset moest veranderen, als ik verder wilde komen.’’

Max en Matthijs merkten dat ze allebei vooruit willen en trekken naar elkaar toe. Dat werkt!

Matthijs: "Voor mij had Max een voorbeeldfunctie. Hij was al wat ouder, wat serieuzer. Hij ging echt voor de studie. Dat wilde ik ook. Ik kwam er tenslotte om iets te leren. Ik observeerde wat anderen deden om meer studiesucces te behalen, sprak hen soms aan of probeerde het gewoon uit, om zo te kijken of het mij ook zou lukken. Tot op de dag van vandaag doe ik dat nog steeds, alleen nu probeer ik het ook over te dragen op anderen. Voor mij werkt dat heel fijn! "

Matthijs: "We inspireren elkaar maar geven ook veel kritiek op elkaar. We vragen elkaar vaak waarom we bepaalde dingen op een manier aanpakken en discussiëren hier dan veel over. Wanneer iemand van ons ergens een kans ziet, praten we hier altijd eerst samen over. We hebben allebei een andere manier van denken en kunnen zo onze krachten goed bundelen. Op deze manier halen we het beste uit onszelf en uit onze studie."

Max: “Ik houd van structuur en ben doelgericht. Ik ben een echte doorpakker. Matthijs is vernieuwend en denkt graag out of the box. Dat levert een hoop frisse ideeën op, maar soms ook chaos. We vullen elkaar perfect aan.”