Begeleiding van studenten die langer studeren

Sommige studenten studeren langer dan de tijdsduur die staat voor hun studie. Soms is dit ingecalculeerd door de student, maar vaak is dat niet het geval. Binnen Fontys spreken we van een student die langer studeert als deze bij de huidige opleiding langer studeert dan de nominale tijdsduur plus 1 jaar.

De oorzaken waarom een student langer studeert zijn divers en vaak is het een combinatie van persoonlijke factoren, maar ook factoren die in het onderwijs zelf zitten.

Het belangrijkste is dat studievertraging zo vroeg mogelijk wordt gesignaleerd (vaak al in eerdere jaren van de studie), besproken wordt met de student en dat de student de juiste begeleiding krijgt. De eerste die de student hierover spreekt, is vaak de eigen studentcoach.

Als een student langer studeert, dan kan een student terecht komen in een neerwaartse spiraal, waardoor de sociale en academische integratie vermindert én de schaamte-, angst- en schuldgevoelens toenemen.

Wat kun je doen als studentcoach?

• Probeer samen met de student te achterhalen wat de oorzaken zijn en geef de student de mogelijkheid om te expliciteren waar de behoeften liggen met eerst aandacht voor de persoon en vervolgens pas voor studievoortgang.
  • Bekijk samen wat de student zelf kan doen en waar de opleiding iets in kan betekenen. Zet samen in op kleine en haalbare doelen en vier deze als ze behaald zijn.
  • Bij de eerste signalen van studievertraging, verwijs de student door naar de studentendecaan. Een studentendecaan kan ook meedenken om een passende oplossing te vinden en afhankelijk van de oorzaak de student ondersteunen bij het aanvragen van voorzieningen bij o.a. de examencommissie, DUO of Profileringsfonds.
  • Zorg voor korte lijnen en samenwerking met collega’s uit het instituut (bijvoorbeeld met langstudeercoördinator, begeleidingsteam, slb-coördinatoren vakdocenten, examencommissie) en collega’s van de dienst SV (studentendecaan en/of -psycholoog).
  • Aansluiten bij het Netwerk Studentcoaching. Daar is een subnetwerk actief gericht op lang studeren, waarin diverse collega’s vanuit het onderwijs en de diensten samen optrekken. Doel is van en met elkaar leren.
  • Zorg er voor dat er een doorlopende begeleidingslijn is vanaf start van de studie tot het moment dat de student zich uitschrijft.
  • Zet in eerste instantie in op aandacht voor de persoon en heb het dan pas over studie of studievoortgang. Maak daarbij gebruik van whatsapp, sms-en of MS teams.
  • Bespreek samen met de student wat wel kan. Zet daarbij in op kleine stapjes en vier de succes daarin.
  • Als het mogelijk is, zet een aantal studenten met een gelijkaardige studieduur bij elkaar en begeleid deze groep. Door ze regelmatig bij elkaar te laten komen, ruimte te creëren om in te gaan op vraagstukken, met en van elkaar te leren en het delen van successen (juist de kleine!), helpt je hen in te laten zien dat ze echt niet de enige zijn en faciliteer je de versterking van de sociale en academische integratie.

Podcast over langstuderen

Studentendecaan: Het leven van een langstudeerder

Plan je afspraak

Zie jij eerste signalen van studievertraging bij jou student of heeft jouw student al studievertraging opgelopen? Laat de student dan een afspraak maken met een studentendecaan van Fontys.

Plan je afspraak
  • Eventueel de student intern doorverwijzen naar een langstudeercoördinator, slb-coördinator of begeleidingsteam van het eigen instituut (conform de intern geldende afspraken).

Kent jouw student Fontys Helpt/Helps al?

De website waar studenten terecht kunnen met extra ondersteuningsvragen, studietwijfels en praktische informatie vinden. Daarnaast ook mooie initiatieven die kunnen inspireren of waar ze zich bij aan kunnen sluiten.

Fontys Helpt Fontys Helps