
Fontys Helpt!
Afspraak maken
Bekijk de mogelijkheden- met decaan of studiekeuzeadviseur
- met psycholoog
- met vertrouwenspersoon
Wil je nieuwe mensen ontmoeten of contact maken met studenten die dezelfde interesses hebben?
Er zijn veel leuke activiteiten, zoals sport, sociale evenementen en communities. Misschien ben je wel toe aan wat extra uitdaging naast je studie of wil je je aansluiten bij een studievereniging.
Bekijk welke initiatieven er al zijn!
Ga naar @ FontysActueel
Trainingen, workshops en events voor studenten
Training || Uitstelgedrag | Tilburg
11 mrt 2025
10:00 - 12:00
Programma
Het doel van deze training is om meer inzicht te krijgen in je uitstelgedrag en meer grip erop te krijgen. Ben je bereid je in te zetten en verandering aan te brengen, dan is deze training wellicht geschikt voor jou.
Deze training bestaat uit 2 bijeenkomsten.
Data: 11 en 18 maart 2025
Trainer: Angelique van Kempen - Hendriks
Deelname en aanmelding:
- Minimaal 5 en maximaal 8 studenten
- Aanmelden kan tot en met 26 februari 2025
Explore studiekeuzetraining | Tilburg
12 mrt 2025
13:30 - 16:30
Programma
Explore is een intensieve studiekeuzetraining met groepslessen en coachgesprekken voor alle studenten die twijfelen over hun studiekeuze of die al zijn gestopt met hun studie.
Data: Woensdag 12, 19 maart, 2, 9, 16 en 23 april 2025
Trainer: Nadine van der Hart
Meer informatie over de Explore studiekeuzetraining
Training Omgaan met faalangst | Tilburg
14 mrt 2025
10:00 - 16:00
Programma
Tijdens deze training leer je beter met je faalangst omgaan zodat je er minder last van hebt tijdens het studeren en het maken van tentamens.
Heb je last van black-outs tijdens je tentamens? Stel je het studeren steeds uit omdat je bang bent dat het toch niet gaat lukken? Of kun je niet stoppen met studeren omdat je bang bent dat je niet genoeg hebt gedaan? Dan is deze faalangsttraining misschien wel iets voor jou.
Deze training bestaat uit 2 bijeenkomsten.
Data: vrijdag 14 en 21 maart 2025
Trainer: Marco de Wind
Training || Verlies en rouw | Eindhoven
14 mrt 2025
10:00 - 12:00
Programma
Tijdens de bijeenkomsten verkrijg je inzicht in je eigen rouwproces. Uitgangspunt van de bijeenkomsten is dat je je verhaal kunt vertellen. Daarnaast kunnen de volgende onderwerpen aan bod komen: gemis en herinneringen; stilstaan bij je persoonlijke veerkracht en wat jij in kunt zetten om dit verlies te verdragen; aanpassen aan de nieuwe situatie; steunbronnen. De behoefte van de deelnemers bepaalt mede de invulling van de bijeenkomsten.
De training is gratis en bestaat uit 6 bijeenkomsten.
Data: 14, 28 maart, 11, 25 april, 9 en 23 mei 2025
Trainer: Monique Römkens
Deelname en aanmelding:
- Minimaal 3 en maximaal 6 studenten
- Aanmelden kan tot en met 26 februari 2025
Openbaar college: worden we steeds conservatiever?
01 apr 2025
19:30 - 21:00
Programma
Na een tijd waarin inclusie en diversiteit de wind mee hadden, lijkt een deel van de samenleving weer conservatiever te worden. De een gruwt daarvan, de ander vindt het prima. Ook op scholen zijn deze verschillen duidelijk merkbaar. Wat is er aan de hand? Hoe gaan we ermee om? Op dinsdagavond 1 april onderzoeken we dit verschijnsel tijdens een openbaar college in de Tilburgse LocHal door lectoren Iris Andriessen en Rutger van de Sande. Het college is gratis toegankelijk, maar graag wel vooraf aanmelden
De vrouwonvriendelijke influencer Andrew Tate is opvallend populair onder jonge mannen. In relaties kiezen sommige jonge vrouwen voor een traditionele rolverdeling die hen afhankelijk maakt van hun partner. Hoe kunnen we de deze conservatieve draai begrijpen? Hoe ziet conservatieve druk eruit? Welke verschijningsvormen zijn er?
Bubbels
Daarnaast zien we dat mensen in onze ‘verbubbelde’ samenleving vooral in verbinding staan met gelijkgestemden. De tegenstellingen tussen de verschillende ‘bubbels’ verscherpen en de onverdraagzaamheid neemt toe. Deze tegenstellingen zijn ook zichtbaar in het onderwijs, waar kinderen, ouders, leraren uit verschillende bubbels elkaar tegenkomen in de opvoeding van kinderen en jongeren. Gaan we daarbij uit van ‘zachte’ democratische waarden als openheid, vrijheid en gelijkheid of moeten we het juist zoeken in het maken van ‘harde’ afspraken? Genoeg vragen om een interessant openbaar college mee te vullen.
Dr. Iris Andriessen (1975) promoveerde op onderzoek naar waardenoriëntaties en schoolse motivaties van leerlingen in het voortgezet onderwijs met een migratieachtergrond. Ze werkte als wetenschappelijk medewerker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau en bij het Verwey-Jonker Instituut. Sinds 1 maart 2021 doet zij als lector bij Fontys Pedagogiek onderzoek naar samenlevingspedagogiek: onderzoek gericht op dienstbare inzichten die opvoeders en pedagogisch professionals ondersteunen in hun handelen om jeugdigen mogelijkheden te bieden om competente democratisch betrokken burgers te kunnen, mogen en willen zijn, die zich met elkaar inzetten om goed samen-leven steeds opnieuw vorm te geven.
Dr. Rutger van de Sande (1976) is lector Learning Design en sinds 2021 leading lector van het kenniscentrum YES (Youth Education for Society) bij Fontys Educatie. Daarvoor was hij werkzaam als opleider, teamleider en lector Bètadidactiek bij de Tilburgse lerarenopleiding. Van de Sande gaat ervan uit dat het beste onderwijs ontstaat als leraren zo goed mogelijk in staat worden gesteld te doen wat leerlingen nodig hebben. Zijn onderzoek richt zich op ideeën en manieren die leraren daarbij helpen en ondersteunen. Een voorbeeld daarvan is het goed afstemmen van verwachtingen tussen leraren en leerlingen over wat zij van elkaar mogen verwachten om onbegrip en verwarring tegen te gaan.