Project

Automatische nieuwsredactie

In hoeverre kunnen geautomatiseerde zoek- en tekstverwerkingssystemen betekenisvol worden ingezet in de journalistiek? In het vierjarige onderzoek 'Automatische Nieuwsredactie' verkennen we de ontwikkeling en inzet van automatische redactiesystemen. In dit onderzoek gaat de ontwikkeling van prototypes (robot-journalisten) en de reflectie op de effectiviteit en wenselijkheid ervan hand-in-hand.

Wat houdt het project in?

Nieuwsuitgeverijen bevinden zich in zwaar weer. Economische malaise en toegenomen concurrentie in het pluriforme medialandschap dwingen uitgeverijen om enerzijds kosten te besparen en tegelijkertijd te investeren in innovatie. De verdere automatisering van de nieuwsredactie vormt hierbij een uitdaging. Buiten de branche ontstaan technieken die uitgeverijen hierbij zouden kunnen gebruiken. Deze zijn nog niet 'vertaald' naar gebruiksvriendelijke systemen voor redactieprocessen. Dit onderzoek wil antwoord geven op de vraag: Hoe kunnen bewezen en nieuw te ontwikkelen technieken uit het domein van 'natural language processing' een bijdrage leveren aan de automatisering van een nieuwsredactie en het journalistieke product?

'Natural language processing' - het automatisch genereren van taal - is het onderwerp van het onderzoek. In het werkveld staat deze ontwikkeling bekend als 'automated journalism' of 'robotjournalistiek'.

Het onderzoek richt zich enerzijds op ontwikkeling van algoritmes ('robots') en anderzijds op de impact van deze technologische ontwikkelingen op het nieuwsveld. De impact wordt onderzocht uit zowel het perspectief van de journalist als de nieuwsconsument. De projectdeelnemers ontwikkelen binnen dit onderzoek twee prototypes die samen het automatische journalistieke systeem vormen. Dit systeem gaat tijdens en na het project gebruikt worden door onderzoekers, journalisten, docenten en studenten.

Beoogde resultaten

Het concrete resultaat van het project is een prototype van een geautomatiseerd redactiesysteem. Verder levert het project inzicht op in de verankering van dit soort systemen binnen een nieuwsredactie. Het onderzoek biedt een nieuw perspectief op de manier waarop de nieuwsconsument de ontwikkeling van 'automated journalism' in Nederland waardeert.

Onderzoekers

• Prof. Emiel Krahmer
  • PhD onderzoeker Chris van der Lee (Universiteit Tilburg),
  • Devid Illevski
  • Eefje op den Buijs
  • Hille van der Kaa
  • Danielle Arets (Fontys journalistiek, lectoraat journalistiek en innovatie)
  • Linda van Loon
  • Jorge Alves Lino (Lectoraat Media, Narratie en Interactie)

Financiering

SIA RAAK onderzoek 2014-2019

Sfeerafbeelding Fontys

• Lectoraat Media, Narratie en Interactie (Fontys)
  • DPG Media (voorheen De Persgroep)

• prototype PASS: https://futuremedialab.nl/onderzoekrobotjournalistiek/automatische-nieuwsredactie/

• White Paper automated journalism
    • Journalistieke artikelen o.a. Interview Emiel Krahmer (link)
  • Presentatie Internet of Things conferentie (2016), link
  • Presentatie Beyond Media conferentie (2019)
  • Interview New Business Radio (Link
  • Artikel Emerce (link) Diverse publieke optredens
  • Alves Lino, Arets werksessie op Vereniging van Onderzoeksjournalisten, Antwerpen (2019)

Academische publicaties:

• Van Loon, L. M. A.; Oomes, C.; van Dongen, J.; Arets, D.; Alves Lino, J. (2019) About to Trust the robot-journalist, perceived credibility of automatically generated news articles in the Netherlands, Cardiff.
  • Lee, PhD Chris van der (2022) Next Steps in Data-to-Text Generation: Towards Better Data, Models, and Evaluation (DaniĆ«lle Arets neemt deel aan de promotie commissie)

Foto Danielle Arets

D.J.A.M. (Danielle) Arets