SPRONG creating cultures of Care

Negen lectoraten van HKU, Hanzehogeschool, Fontys (Lectoraat Artistic Connective Practices (Falk Hubner) en Ontwerpen aan de Journalistiek (Danielle Arets) en Hogeschool Utrecht trekken samen met UvH en UMCU op in hun visie vanuit de kunsten op een nieuw perspectief op zorg met de SIA-SPRONG subsidie.

Wat houdt het project in?

Vanuit een transdisciplinaire aanpak ontwikkelt deze onderzoeksgroep met hun partners nieuwe werkwijzes, praktijken en scenario’s ontwikkelen binnen zorg- en welzijnscontexten. Niet voor maar met elkaar. Creating Cultures of Care wil een betekenisvolle bijdrage leveren aan de transformatie van zorg en welzijn, door met elkaar in een open expertisenetwerk aan nieuwe praktijken en concepten van care te werken. De Coronacrisis, toenemende gezondheidsverschillen en kansenongelijkheid, tonen dat goede zorg niet vanzelfsprekend is en het zorgdragen voor elkaar steeds belangrijker wordt. Niet het zorgsysteem, maar de ervaring van bewoners, burgers en cliënten vanuit de brede definitie van gezondheid komt centraal te staan. Dit vraagt om andere denkwijzen, strategieën en methodieken. Artistieke co-creatie processen, die zich kenmerken door een multi-sensorische, sterk verbeeldende en op mogelijkheden gerichte aanpak, kunnen daarin een cruciale rol spelen. Er ontstaat dan nieuwe ruimte om ideeën, gevoelens en perspectieven te delen, en vanuit waarden een verbindend, ander perspectief te laten ontstaan. De aangesloten kunstlectoraten, kunstenaars en praktijkpartners hebben de afgelopen decennia waardevolle kennis opgebouwd over het ontwerpen van ervaringsgerichte co-creatie processen, zin- en betekenisgeving en nieuwe perspectieven (reframing).

De SPRONG groep gaat aan de hand van bestaande regionale CARE-labs kennis verbinden en doorontwikkelen. In een CARE-lab (een Co-creative Artistic Research Ecology lab) werken en leren kunstenaars en ontwerpers samen met inwoners, patiënten, zorgprofessionals, beleidsmakers, studenten en onderzoekers in de praktijk van het ziekenhuis of de wijk aan nieuwe concepten en praktijken van zorg(zaamheid). Zorg is in hierin geen doel of deugd maar een praxis: een manier van doen en zijn in relatie tot anderen in een specifieke context.

2024-2025

Foto Danielle Arets