Project

Verbroken Verbinding: Conversational Agents in de journalistiek

Geavanceerde conversational AI kan bijdragen aan een goed geïnformeerde samenleving, een taak die de journalistiek, en de publieke media in het bijzonder, expliciet nastreven. Echter, voor een succesvolle implementatie van conversational AI is niet alleen goed functionerende technologie belangrijk. Het vertrouwen van het publiek is daarvoor minstens zo essentieel.

Wat houdt het project in?

Hoe kunnen nieuwsmedia in een gedigitaliseerde samenleving de relatie met het publiek vormengeven op een manier die burgers het gevoel geeft serieus genomen te worden? In dit onderzoeksproject zoeken experts uit de journalistiek, techniek en design samen met publieke omroepredacties op nationaal, regionaal en lokaal niveau naar manieren hoe nieuwsmedia conversational AI kunnen inzetten om de nieuwsvoorziening beter aan te laten sluiten bij de informatiebehoefte van burgers en tegelijkertijd rekening houdt met journalistieke waarden en normen.

Lectoraten

• Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (Yael de Haan, Hogeschool Utrecht)
  • Design Hogeschool Utrecht
  • Ontwerpen aan de Journalistiek (Danielle Arets)