Over ons

Het Sociaal Innovatiecentrum (SIC) Smart Working is een initiatief van Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. Dit innovatiecentrum speelt in op technologische ontwikkelingen in de maatschappij en de regio.

Missie

Wij zijn een hybride organisatie waarin docenten, studenten en externe organisaties samenwerken om vraagstukken op te lossen op het gebied van technologie en arbeid.

Wij zijn ervan overtuigd dat mens en technologie elkaar kunnen versterken in de werkomgeving.

Bij elk vraagstuk kijken we vanuit verschillende perspectieven en betrekken we meerdere partijen en disciplines bij het project. Hierdoor zijn we in staat dit zorgvuldig te analyseren en op te lossen.

Dienstverlening

Technologie is te splitsen in een hardware component (fysieke technologie als robots en geavanceerde machines) en een software component (Artificial Intelligence, Virtual Reality en geautomatiseerde systemen).

Binnen beide groepen technologie onderzoeken wij verschillende elementen, brengen wij advies uit en begeleiden wij mensen bij het werkelijke gebruik ervan. Concrete vragen die wij kunnen beantwoorden zijn:

• Welke technologie kan mensen ondersteunen in het werk? (behoeften)
  • Hoe kan deze technologie worden geoptimaliseerd? (ervaringen)
  • Hoe kunnen we mensen begeleiden in het werken met deze technologie? (gedragsverandering)
  • Hoe moeten bedrijven hier mee omgaan? (beleid)

Contact

Heeft u een vraagstuk op het gebied van Smart Working? Neem dan contact op met een van onze consultants.

sic-smartworking@fontys.nl

Onze studenten

Jawhara Tajjiou

Alessia Schirru
4e jaars TP student

Leon Bos
4e jaar TP student

Iasonos Karnaros
3e jaars ICT student

Robbert Cune

Margot Siemons
4e jaar TP student

Betul Bozaslan

Samuel Mensema

Dennis Lucius

Hugo Suk

Roza Naseri

Mert Babagirai

Ruud Lemmens
4e jaars ICT student

Onze consultants stellen zich voor

• Chris Smerecnik
    Praktijk en theorie aan elkaar verbinden is een van mijn belangrijkste drijfveren. Na jarenlang als (theoretisch) onderzoeker te hebben gewerkt, heb ik de overstap gemaakt naar het HBO waarbij de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en het werkveld mij bijzonder inspireert. Doordat we met het Sociaal Innovatiecentrum geworteld zijn in praktijk, ervaren onze studenten wat er daadwerkelijk speelt en leren zij hoe ze theorie kunnen inzetten om vraagstukken uit het werkveld aan te pakken. Technologie speelt daarbij een grote rol. Maar hoe kunnen we technologie slim en effectief inzetten bij de grote verscheidenheid aan vraagstukken uit het werkveld? Een interessant speelveld waarin onderzoek en praktijk elkaar kunnen versterken.
    Foto Chris

• Michel Starreveld
    Na een brede HR carrière van twintig jaar ben ik in 2013 overgestapt naar onderwijs en onderzoek. Na enkele jaren onderzoek bij het lectoraat Mens en Technologie ging het steeds meer kriebelen om naar buiten te treden. In de praktijk gebeurt het immers! Daar liggen de vraagstukken bij bedrijven, daar kan toegevoegde waarde ontstaan door onze creatieve studenten en deskundige docenten. En iedereen kan van elkaar leren. Vanuit dat perspectief is ook het Sociaal Innovatie Centrum opgericht. Voor mij een prachtige kans om praktijk en onderwijs/onderzoek met elkaar te verbinden.

• Frank Postelmans

Mijn naam is Frank Postelmans ik ben 62 jaar en woon met mijn vrouw en 2 kinderen in het pittoreske en groene Moergestel. Mijn grootste hobby is sport in het algemeen en in het bijzonder fietsen, zowel op de mountainbike als op de racefiets. Daarnaast maak ik graag uitstapjes en reizen en houd ik van lekker eten.

Mijn studie-loopbaan is een opeenstapeling van opleidingen en werkzaamheden bij diverse werkgevers. Mijn opleiding startte op de MAVO, vervolgens MTS werktuigbouwkunde, Academie mens-arbeid, post HBO (individuele trajectbenadering) en een didactische master. Mijn professionele loopbaan startte na mijn HBO-opleiding.

Vijfentwintig jaar ben ik werkzaam geweest in de re-integratie bij 9 werkgevers: in de uitvoering, projectmanagement, train de trainer programma’s, manager/ MT-lid en zelfstandig coach en interimmanager. Ik ben werkzaam geweest in de non-profit en profitsector. Sinds het studiejaar 2014-2015 werk ik in het onderwijs als docent, dit werk doe ik met veel plezier. De overeenkomsten tussen mijn werk in de re-integratie en onderwijs is dat ontwikkeling van het individu de core-business is en voor mij het meest interessante deel van HRM, namelijk Human Resources Development (HRD).