Over ons

Sociaal Innovatiecentrum (SIC) Zorg en Wél-zijn is een professionele werkplaats van Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. Hier werken studenten, docenten en de beroepspraktijk samen om innovaties te ontwikkelen op het gebied van zorg en welzijn.

Wij geloven dat het verbinden van doelgroepen leidt tot een beter welzijn van alle betrokkenen.

Vanuit ons SIC kijken we naar kansen en mogelijkheden binnen complexe maatschappelijke vraagstukken. Deze vraagstukken kunnen betrekking hebben op organisatie-, groeps- en individueel niveau. Voorbeelden zijn:

• Hoe kan een organisatie werken aan de weerbaarheid van bijvoorbeeld jongeren of zorgpersoneel?
  • Wat heb je nodig om als organisatie eenzaamheid te verminderen, zelfredzaamheid te vergroten en stressklachten bij je medewerkers te voorkomen?
  • Hoe kan prestatiedruk bij jongeren aangepakt worden?
  • Hoe kan het gebruik van zorgtechnologie bij zorgmedewerkers en ouderen gestimuleerd worden?

Het mooie is dat we bij elk vraagstuk trachten te zoeken naar verbinding tussen uiteenlopende doelgroepen. Waar mogelijk zoeken we daarbij ook de verbinding tussen verschillende disciplines en organisaties.

Contact

Heeft uw organisatie een vraagstuk op het gebied van zorg en welzijn? Neem dan contact met ons op. We gaan graag samen met u op zoek naar kansen om op innovatieve wijze bij te dragen aan het welzijn binnen uw organisatie.

siczorgwelzijn@fontys.nl

Praktijkbegeleiders

Wilco Bosems

“Stilstaan is achteruitgang” luidt het gezegde, maar ik denk dat stilstaan een belangrijk moment is om vooruit te komen, zeker als je beroepsmatig met mensen werkt of daarvoor opgeleid wordt. Studenten helpen stil te staan bij hun ervaringen, orde aan te brengen in complexe situaties, ieders aandeel te ontdekken en samen te zoeken naar kansen en mogelijkheden voor het optimaliseren van de inzet van hart, hoofd en handen binnen beroepsmatige situaties, maakt onderwijs zo boeiend. Het maakt ook duidelijk dat ik me in de 30+ jaren als psycholoog en docent bij opleidingen als sociale studies, toegepaste gerontologie en verpleegkunde geen moment verveeld heb. SIC Zorg en Wél-zijn biedt een leeromgeving waar studenten alle ruimte krijgen hun competenties te ontdekken en daar verder vorm en inhoud aan te geven via een grote diversiteit aan activiteiten en projecten met een grote variatie in doelgroepen. Ik kijk er naar uit je daarbij te ondersteunen.

Lucinda Harryana

Dat we in een vergrijzende maatschappij leven is bekend. Dat we gemiddeld langer leven ook. Dat we langer leven wil niet zeggen dat we per definitie welzijn ervaren. Wat hebben we als mens nodig om gezond ouder te worden? Hoe kunnen we de mens stimuleren om op gezonde wijze oud te worden? Wat is er voor nodig om het welzijn van de mens positief te beïnvloeden? Ik houd me graag bezig met complexe vraagstukken die gericht zijn op de gezond ouder wordende maatschappij, waarbij ik kennis vanuit ‘healthy ageing’, psychologie en ouderen (met dementie) graag inzet. Het is mooi om samen met studenten een bijdrage te leveren aan het welzijn van de ander. Daarbij daag ik studenten op het Sociaal Innovatiecentrum Zorg en Wél-zijn graag uit om buiten de kaders te denken en het beste uit zichzelf naar boven te halen als toekomstig professional

Marjolein van Hout

Niets is leuker dan een project in de praktijk opzetten, uitvoeren en evalueren, om zodoende mensen te helpen, te ontwikkelen, tot inzicht te laten komen, te verbeteren, etc., en tegelijkertijd zelf hiervan te leren, ontwikkelen, verbeteren…Ja, toch wel: Nóg leuker is het om als docent/ praktijkbegeleider/ consultant deze projecten te mogen begeleiden!
Ik ben Marjolein van Hout, van huis uit Psychologe/onderzoeker in het vakgebied Arbeid en Gezondheid, en al wat jaren docent aan de opleiding HRM binnen Fontys HRM en Psychologie.
Thema’s die mij boeien zijn; werk/privé balans, weerbaarheid, duurzame inzetbaarheid, burn-out, bevlogenheid, werkgeluk, rouw en verlies, vergrijzing, (talent)ontwikkeling, coaching. Dit zijn natuurlijk thema’s die je overal terug ziet komen in onze samenleving, maar zeker centraal staan binnen SIC Zorg en Wél-zijn. Om samen met onze opdrachtgevers over deze thema’s mee te mogen denken, projecten/trainingen op te zetten, onderzoeken/tools te verzinnen die als zeer nuttig worden ervaren, vind ik een geweldige uitdaging en wil de studenten daarbij ondersteunen.