Projecten - enkele voorbeelden
Eckart College
Weerbaarheidstrainingen
Ieder jaar verzorgen begeleiders en stagiaires van het SIC Zorg en Wél-zijn een driedelige weerbaarheidstraining op het Eckartcollege (een middelbare school in Eindhoven). De training wordt gegeven aan derdejaars scholieren van het MAVO, HAVO en VWO. Tijdens deze bijeenkomsten worden verschillende thematieken besproken die samenvallen onder het overkoepelende thema weerbaarheid. Onderwerpen die hieronder vallen zijn: pesten, sociale vaardigheden, groepsdynamiek, empathie en sociale steun. De training is interactief, zodat de scholieren op een actieve en uitdagende manier aan de slag kunnen met weerbaarheid.
Status: in uitvoering
Prestatiedruk
Het project Prestatiedruk is een project dat bestaat uit een voorlichting met verschillende trainingen. Het Eckartcollege, een middelbare school in Eindhoven, ziet onder haar leerlingen veel prestatiedruk. Het SIC Zorg en Wél-zijn heeft een voorlichting ontwikkeld die gericht is op het herkennen van deze prestatiedruk. Binnen de voorlichting wordt kennis en bewustzijn gecreëerd over de verschillende gedragingen die bij prestatiedruk horen. Dit zijn de gedragingen piekeren, sociaal vergelijken en het aannemen van prestatievermijdingsdoelen. Vanuit deze voorlichting hebben de scholieren de mogelijkheid om trainingen te volgen die gericht zijn op de verschillende gedragingen, om zo te leren hoe ze het beste om kunnen gaan met piekeren, sociaal vergelijken, prestatievermijding en prestatiedruk in het algemeen.
Status: in uitvoering
Vitalis
SamSam Taalcafé
Het SamSam Taalcafé is een concept dat ouderen en Nieuwe Nederlanders verbindt om samen de Nederlandse taal te oefenen. De ouderen hebben hier de rol van taalcoach en ondersteunen de Nieuwe Nederlanders bij het leren van de Nederlandse taal en cultuur. Zo kunnen de Nieuwe Nederlanders beter Nederlands leren spreken en hebben de ouderen wekelijks een activiteit om naar uit te kijken en bij te dragen aan hun gevoel van zingeving en betekenis.
Status: in uitvoering
Digitalis
Binnen Vitalis is er vanuit de bewoners veel vraag naar het aanleren van digitale vaardigheden. Naar aanleiding van deze vraag is het project Digi-talis opgezet waarin de ouderen de digitale wereld leren kennen met behulp van een tablet, laptop of telefoon. In deze training leren de deelnemers in kleine groepjes de basisvaardigheden toepassen en krijgen ze op die manier vertrouwen in hun eigen kunnen omtrent het gebruik van deze middelen. Naast vaardigheid wordt het onderlinge contact met zowel andere ouderen als met de studenten als waardevol ervaren. Vanwege het enthousiasme van de bewoners loopt dit project op meerdere locaties bij Vitalis. Naast de trainingen worden er ook wekelijks inloopspreekuren georganiseerd.
Status: in uitvoering
Maatjestraject
Stagiaires en afstudeerders krijgen de mogelijkheid ingezet te worden als maatje voor een bewoner, waarmee zij dan iedere week iets leuks ondernemen. Hierdoor kan een student realistisch ervaren hoe het is om in een verpleegtehuis te werken.
Leefcirkels
In een samenwerking van Vitalis met de minor HealthTec en het SIC Zorg en Welzijn, zijn studenten bezig met een onderzoek naar leefcirkels en looproutes van en naar de gesloten afdelingen op een locatie van Vitalis. Mensen die op een gesloten afdeling wonen, komen vaak niet buiten die muren. Middels verschillende (technologische) hulpmiddelen kijken we op welke wijze het mogelijk is om mensen met dementie zelfstandig buiten de muren van de gesloten afdeling te laten lopen, bv. naar de gemeenschappelijke tuin of de openbare ruimten van het gebouw.
Status: in uitvoering
Zorg Innovatie Centrum (ZIC)
ZIC-SIC project
ZIC-SIC is een project van het Zorg Innovatie Centrum (ZIC) in samenwerking met het SIC. De problematiek van de zorgvragers die op de (gesloten) afdeling worden opgenomen, verandert. De zorgzwaarte wordt steeds hoger en de problematiek complexer en onbegrepen gedrag en psychiatrische problematiek komen steeds vaker voor. Tijdens dit project zijn de studenten bezig om deze onderwerpen te onderzoeken en mogelijke aanbevelingen/interventies te ontwikkelen voor de zorgmedewerkers.
Status: in uitvoering
Rouw en verlies
Rouw en verlies is een vast project van het SIC in samenwerking met het Zorg Innovatie Centrum (ZIC). De training is in eerste instantie ontwikkeld voor (HBO-)verpleegkunde studenten die stagelopen bij het ZIC. De training Rouw en verlies wordt met name preventief ingezet om de studenten een beeld te geven hoe het proces van rouw en verlies eruit kan zien bij iemand met dementie. Afwijkend gedrag dat stagiaires zullen tegenkomen of al tegen zijn gekomen op de afdeling, kan voortkomen uit onverwerkte rouw. Soms zelfs van heel ver uit het verleden. Hoe kun je ouderen met dementie ondersteunen als bij hen sprake is van rouw en verlies? Hoe kun je naasten van ouderen met dementie ondersteunen? En hoe houd je oog voor elkaar bij verlieservaringen op de werkvloer? Dat zijn allemaal vragen die centraal staan in deze tweedelige training. Alle casuïstiek die in de training gebruikt wordt, is afgeleid van de eigen ervaringen van de doelgroep. Dit maakt de training interactief en erg leuk om te geven. De training heeft inmiddels al een aantal keer gedraaid en wordt inmiddels ook voor zorgmedewerkers uitgevoerd.
Status: in uitvoering
Summa College
Assertiviteitstraining
Er heeft een behoeftenonderzoek plaatsgevonden bij drie klassen van het Summa College te Eindhoven om te kijken waar de behoefte ligt van de studenten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de studenten het lastig vinden om hun eigen grenzen aan te geven en assertief te zijn op hun stageplek. Vanwege deze reden is er door het SIC Zorg en Wél-zijn een assertiviteitstraining ontwikkeld. Bij deze training komen theoretische thema's naar voren die vervolgens weer in een praktische vorm toegepast kunnen worden.
Status: afgerond
Train de trainer
Vanuit het Summa College is gevraagd een training te ontwikkelen voor studenten van maatschappelijke zorg. Deze training helpt studenten trainings/coach vaardigheden te ontwikkelen en wordt daarom train de trainer genoemd. De vraag is gekomen vanuit het Summa omdat bij een van de assessments van de studenten verwacht wordt dat zij een eerstejaars leerling kunnen begeleiden. Door deze training te ontwikkelen en te volgen worden de studenten voorbereid op het assessment dat plaats gaat vinden. De training bestond uit twee of drie bijeenkomsten en werd voor het eerst gegeven in april 2022.
Status: afgerond
Ouderdomsimulatie
Deze training is een vervolg op de voorlichting over de doelgroep ouderen. Deze eerdere voorlichting had als doel de eerstejaars verpleegkundestudenten van het Summa kennis te laten maken met deze doelgroep. Gezien het succes, is er vanuit het Summa College gevraagd om een vervolg hiervan dat nóg actiever is en gebaseerd is op het letterlijk kunnen inleven in de ouderen.
De verpleegkundestudenten gaan in deze training aan de slag met zogenaamde ouderdomssimulatiepakken die hun laten voelen hoe het is om als een oudere door het leven te gaan. Dagelijkse bezigheden worden gesimuleerd in een parcours die de deelnemers uit zullen voeren met de beperking van het simulatiepak, een wandelstok of een rolstoel. Daarnaast komen de studenten ook in contact met andere specifieke ouderdomskwaaltjes, zoals gehoorverlies, door verschillende oefeningen uit te voeren met geluiddempende koptelefoons. Deze training heeft als doel om de studenten meer empathie te laten krijgen voor de ouderen.
Status: afgerond
Kempenhaege
Verhalen vertellen
Project ‘levensboek’ is een interdisciplinair project in samenwerking met Fontys Verpleegkunde en ICT. Samen met deze twee opleidingen wordt gekeken naar een digitaal levensboek, vergelijkbaar platform als Facebook. Bewoners worden geïnterviewd en hun levensverhaal komt op dit platform te staan. De rol van de Toegepaste Psycholoog is het afnemen van de interviews en het opstellen van een interview-protocol..
Status: in uitvoering
Fontys
Vitaliteitsworkshop
In een samenwerking met het SIC Zorg en Wél-zijn en SIC Vitaliteit is er een workshop ontwikkeld binnen een reeks workshops met als overkoepelend thema ‘Vitaliteit’. De workshop wordt gegeven aan eerstejaars studenten van de opleiding Toegepaste Psychologie. Bij de workshop worden onderwerpen behandeld als: piekeren, prestatiedruk en coping.