Student Bart over de lerarenopleiding Aardrijkskunde (voltijd)

‘Je kunt veel leren uit boeken, maar veel interessanter is het om te leren uit de praktijk’

Bart van Gennip
Student Leraar Aardrijkskunde bachelor voltijd

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
“Als kind was ik me altijd al breed aan het ontwikkelen. Ik hield veel van de wereld, was er nieuwsgierig naar. Niet helemaal gek dus dat ik in eerste instantie dacht aan de opleiding luchtvaartdienstverlening, meer in het toerisme. Toch merkte ik dat dat niet helemaal bij mij paste. Veel mensen in mijn omgeving vertelden me ondertussen dat ze mij een goede vonden voor het leraarschap. ‘Jij bent altijd zo rustig, geduldig en je kan goed uitleggen’, is wat ik vaak hoorde. Daar konden ze wel eens gelijk in hebben, dacht ik toen. Vanwege mijn interesse in de wereld ben ik bij het vak aardrijkskunde gaan kijken. En met succes.”

Wat is voor jou tot nu toe een hoogtepunt in je studie?
“Dat zijn toch wel de studiereizen. Als je kiest voor het vak aardrijkskunde moet je veel kennis hebben van de wereld. Daarom krijg je tijdens deze studie een paar keer de mogelijkheid om projecten in het buitenland te doen. Zo ben ik vrijwel direct na de start van de opleiding met een clubje studenten naar Mallorca gegaan. Later brachten we een bezoek aan Marokko, waar we moesten analyseren hoe een stad is opgebouwd. Maar ook hoe een diepe kloof daar in de natuur is ontstaan. Ik zit nu in mijn derde jaar en ook daarin krijg je weer de kans om een verdiepend vak in het buitenland te volgen. Zo ga ik in 2021 naar Curaçao, waar ik veel zin in heb. Je kunt veel leren uit boeken, maar veel interessanter is het om te leren uit de praktijk.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Door mij in het diepe te gooien, ben ik al veel wijzer geworden. Wanneer je start met de opleiding, krijg je vrij snel een plek voor de klas toegewezen. Dat vind ik goed, want zo ontdek je meteen of het lesgeven wel of niet bij je past. Maar je ontdekt ook gelijk dat het leraarschap zoveel verder gaat dan lesgeven aan zich. Er komen zoveel nevenactiviteiten bij kijken; van rapportvergaderingen tot nakijken, overleggen met collega-docenten en ga zo maar door.”

Hoe wil jij met deze bachelor nog meer het verschil in het onderwijs maken?
“Ik hoop leerlingen geïnteresseerd te maken voor alles wat de wereld te bieden heeft. Steeds meer onderwijsinstellingen werken met digitale tools. Dat kan een voordeel zijn, je kunt leerlingen zo bijvoorbeeld heel gemakkelijk digitaal mee op reis nemen. Maar toch blijf ik pleiten voor ouderwets klassikaal onderwijs. Ik hoop de docent te worden waarvan leerlingen graag de verhalen horen. Want juist die verhalen die je klassikaal vertelt, kunnen zo waardevol voor ze zijn.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Ik denk persoonlijk dat je van tevoren nooit helemaal weet of het docentschap bij jou past. Je moet het ervaren, proberen. Maar vergeet ook niet dat het een mix is tussen het docentschap en het vak dat je geeft. Naast het lesgeven en dus de didactische vakken volgen, moeten wij ook alles weten over hoe de aarde in elkaar steekt. Het is een mix van verdiepende kennis en didactiek. Als je van die combinatie houdt, zit je helemaal goed.”

Student Bart

Bart studeert Leraar Aardrijkskunde voltijd in Tilburg.

Ga naar Leraar Aardrijkskunde (voltijd)