Sprint naar content

Leraar Aardrijkskunde

docenten aardrijkskunde in spe

Leraar Aardrijkskunde

4 jaar
Nederlands
Hbo-bachelor
Voltijd
Tilburg
Sittard

Help jongeren bij het vormen van een onderbouwde mening over thema's als klimaat en verschillen tussen arm en rijk.

Hoe werkt aanmelden?

Deadline: 1 mei

Kennismaken?

Proefstuderen, open dagen en meer

Inspireer leerlingen om de wereld te ontdekken

Binnen de opleiding tot leraar aardrijkskunde verdiep je je in zowel sociale als fysische aardrijkskunde. Je leert hoe je in de klas én daarbuiten met leerlingen aan de slag gaat. Je brengt gesprekken op gang over onderwerpen als vulkanisme, migratie en internationale conflicten.

Past de opleiding Leraar Aardrijkskunde bij jou?

  • Jij denkt na over de wereld.

    Nieuwsgierigheid zit in jouw natuur.

  • Je vindt het een uitdaging om aardrijkskundige thema's begrjjpelijk uit te leggen.

    Je wilt jongeren inspireren om na te denken over de wisselwerking tussen mens en aarde.

  • Je leert graag door te doen en te ervaren...

    ... zowel binnen als buiten de schoolmuren.

Bekijk ook deze opleidingen

1 vergelijkbare opleiding

Master of Business and Management

4 jaar s' Hertogenbosch

Deze opleiding maakt de perfecte combinatie mogelijk.

Emma

Student Lerarenopleiding Aardrijkskunde Sittard

Als leraar kun je jouw kennis en ervaring overbrengen op leerlingen en zo iets betekenen voor de maatschappij. Precies hetgeen wat de 20-jarige Emma wil. De studente zit momenteel in haar derde jaar van de voltijdopleiding Leraar Aardrijkskunde bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) en is hard op weg om een goede docent te worden.

De keuze om voor deze studie te kiezen, was voor Emma snel gemaakt. “Ik kwam er in het zesde jaar van het atheneum achter dat ik het heel erg interessant vind om dingen uit te leggen. Aardrijkskunde vond ik het leukste vak. Hoewel ik vroeger graag juffrouw wilde worden op een basisschool, besloot ik dat ik het voortgezet onderwijs interessanter vond. Deze opleiding maakt de perfecte combinatie mogelijk voor mij: lesgeven aan de ene kant, bezig zijn met Aardrijkskunde aan de andere kant.”

Stages

Emma heeft er ook een tijdje over nagedacht om een universitaire opleiding te volgen, maar Fontys sprak haar meer aan. Het bleek een goede keuze. Ze is inmiddels drie jaar, verschillende excursies en drie stages verder. Ze heeft lesgegeven aan vwo-, havo- en vmbo-klassen. Oftewel: ze heeft overal een beetje van kunnen proeven. “Ik merk aan mezelf dat ik in het eerste jaar vooral aan het presenteren was. Door de jaren heen ben ik gaan leren hoe je moet lesgeven. Je ontwikkelt je tot een docent. Je weet wat je wel fijn vindt om te doen en wat niet. Je leert jezelf echt kennen.” De 20-jarige studente heeft veel geleerd. Zo weet ze bijvoorbeeld als de beste hoe ze haar tijd in moet delen. “Ik ben zo’n student die het de eerste weken van een blok rustig aan kan doen en dan ineens veel gaat studeren om tentamens te halen. Ik bereid mijn colleges goed voor, maak opdrachten en houd me aan deadlines, maar doe dat wel op mijn eigen manier.”

Hoogtepunten

Emma’s hoogtepunten weet ze zo te benoemen. “De klas waar ik in zit is heel prettig. We zitten maar met elf mensen in een groep, wat de sfeer ten goede komt. De docenten zijn betrokken en de begeleiding is super. Ik weet zeker dat iedereen uit mijn klas het daarmee eens is. Als je na vier dagen stage weer een dag op school komt, voelt dat echt als thuiskomen. We hebben met z’n allen al verschillende veldwerken gemaakt. We zijn naar bijna alle steden van de Randstad geweest, gaan binnenkort naar Marokko en maken ook nog een excursie naar het Roergebied. Oh, en het feit dat de treinverbinding tussen mijn huis in Eygelshoven en de school geweldig is, is natuurlijk ook een fijne bijkomstigheid.” Als Emma klaar is met haar studie, wil ze nog een master gaan doen. Daarna hoopt ze fulltime aan de slag te kunnen als docent aardrijkskunde. “Ik ben blij als ik daarmee kan beginnen en er heel goed in kan worden. Misschien dat ik er ooit nog coördinatorschap bij zou willen doen, maar dan spreken we over heel wat jaren verder.”

Emma als docent

Ik denk dat ik een havo/vwo-docent ben. Ik vind het leuk om dieper op de stof in te kunnen gaan, om echt dingen uit te kunnen leggen, om met aardrijkskunde bezig te zijn. Ik zet niet dat dat bij vmbo niet kan, maar daar ben je vooral gefocust op de connectie met leerlingen.

Het kleine team is een groot voordeel in de opleiding.

Evi

Student Lerarenopleiding Aardrijkskunde Sittard

Je kunt veel leren uit boeken, maar veel interessanter is het om te leren uit de praktijk.

Bart

Student Lerarenopleiding Aardrijkskunde Tilburg

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

“Als kind was ik me altijd al breed aan het ontwikkelen. Ik hield veel van de wereld, was er nieuwsgierig naar. Niet helemaal gek dus dat ik in eerste instantie dacht aan de opleiding luchtvaartdienstverlening, meer in het toerisme. Toch merkte ik dat dat niet helemaal bij mij paste. Veel mensen in mijn omgeving vertelden me ondertussen dat ze mij een goede vonden voor het leraarschap. ‘Jij bent altijd zo rustig, geduldig en je kan goed uitleggen’, is wat ik vaak hoorde. Daar konden ze wel eens gelijk in hebben, dacht ik toen. Vanwege mijn interesse in de wereld ben ik bij het vak aardrijkskunde gaan kijken. En met succes.”

Wat is voor jou tot nu toe een hoogtepunt in je studie?

“Dat zijn toch wel de studiereizen. Als je kiest voor het vak aardrijkskunde moet je veel kennis hebben van de wereld. Daarom krijg je tijdens deze studie een paar keer de mogelijkheid om projecten in het buitenland te doen. Zo ben ik vrijwel direct na de start van de opleiding met een clubje studenten naar Mallorca gegaan. Later brachten we een bezoek aan Marokko, waar we moesten analyseren hoe een stad is opgebouwd. Maar ook hoe een diepe kloof daar in de natuur is ontstaan. Ik zit nu in mijn derde jaar en ook daarin krijg je weer de kans om een verdiepend vak in het buitenland te volgen. Zo ga ik in 2021 naar Curaçao, waar ik veel zin in heb. Je kunt veel leren uit boeken, maar veel interessanter is het om te leren uit de praktijk.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Door mij in het diepe te gooien, ben ik al veel wijzer geworden. Wanneer je start met de opleiding, krijg je vrij snel een plek voor de klas toegewezen. Dat vind ik goed, want zo ontdek je meteen of het lesgeven wel of niet bij je past. Maar je ontdekt ook gelijk dat het leraarschap zoveel verder gaat dan lesgeven aan zich. Er komen zoveel nevenactiviteiten bij kijken; van rapportvergaderingen tot nakijken, overleggen met collega-docenten en ga zo maar door.”

Hoe wil jij met deze bachelor nog meer het verschil in het onderwijs maken?

“Ik hoop leerlingen geïnteresseerd te maken voor alles wat de wereld te bieden heeft. Steeds meer onderwijsinstellingen werken met digitale tools. Dat kan een voordeel zijn, je kunt leerlingen zo bijvoorbeeld heel gemakkelijk digitaal mee op reis nemen. Maar toch blijf ik pleiten voor ouderwets klassikaal onderwijs. Ik hoop de docent te worden waarvan leerlingen graag de verhalen horen. Want juist die verhalen die je klassikaal vertelt, kunnen zo waardevol voor ze zijn.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Ik denk persoonlijk dat je van tevoren nooit helemaal weet of het docentschap bij jou past. Je moet het ervaren, proberen. Maar vergeet ook niet dat het een mix is tussen het docentschap en het vak dat je geeft. Naast het lesgeven en dus de didactische vakken volgen, moeten wij ook alles weten over hoe de aarde in elkaar steekt. Het is een mix van verdiepende kennis en didactiek. Als je van die combinatie houdt, zit je helemaal goed.”

Jonge docent Aardrijkskunde bij het digibord
Jouw opleiding

Haal de wereld naar het klaslokaal

Als docent aardrijkskunde laat je leerlingen de aarde en aardrijkskundige processen ontdekken. Tijdens de lerarenopleiding leer je hoe je geografische onderwerpen kunt overdragen op je leerlingen. Je motiveert hen om ook buiten de schoolboeken op zoek te gaan naar antwoorden.

Jouw opleiding

Wat ga je leren?

  • Het vak van lesgeven, in theorie en praktijk

    Je leert goede lessen opbouwen en begrijpelijk uitleggen. In het eerste jaar loop je al stage.

  • Leer de wereld écht kennen

    Met veldwerk en excursies pas jij toe wat je leert van lessen als geologie en meteorologie.

  • Leren van andere Mens en Maatschappij-opleidingen door samenwerken en verdiepen.

    Over onderwerpen als grenzen & identiteit, burgerschap en geopolitiek.

Jouw opleiding

Hoe zien de komende 4 jaar eruit?

Tijdens de Lerarenopleiding Aardrijkskunde verken je zowel de wereld van aardrijkskunde als die van tieners. Met verschillende leer- en werkvormen leg je een stevige basis in vakinhoud, pedagogiek en (vak)didactiek. Je leert in theorie én praktijk lesgeven in je vak en hoe je jongeren kunt coachen.

Docent Aardrijkskunde voor de klas
Jouw toekomst

Docent aardrijkskunde: een veelzijdig vak

Na de opleiding kun jij lesgeven als tweedegraads docent of achter de schermen met onderwijs aan de slag. Als je je eerstegraads lesbevoegdheid wilt halen, kun je doorstuderen voor de master. Ook buiten het onderwijs zijn er mogelijkheden, zoals bij maatschappelijke internationale organisaties.

Toelating & aanmelden

Toelatingseisen

  • Met een havo-, vwo-, of mbo-diploma (niveau 4) ben je direct toelaatbaar.

  • Heb je niet de juiste vooropleiding?

    Geen paniek! In sommige gevallen kun je alsnog worden toegelaten. Bekijk de volledige toelatingseisen voor alle mogelijkheden.

De campus

Bij Fontys beleef je de tijd van je leven en bouw je aan de toekomst

Ontdek onze campussen: mooie en goed uitgeruste studieruimtes, hippe koffiecorners en fijne campuspleinen. Alles voor groei en gezelligheid!

Kosten opleiding

Benieuwd wat deze opleiding kost?

Bereken je collegegeld eenvoudig met de collegegeldmeter. Naast collegegeld moet je ook rekening houden met andere kosten zoals studiemateriaal, een laptop en deelname aan de introductie. 

Collegegeld berekenen

Leraar Aardrijkskunde

Startdatum

September

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

4 jaar

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Voltijd

Locatie(s)

Tilburg, Sittard

Specificaties

Leraar Aardrijkskunde

Startdatum

September

Taal

Nederlands

Opleidingsduur

4 jaar

Opleidingstype

Hbo-bachelor

Opleidingsvorm

Voltijd

Locatie(s)

Tilburg, Sittard

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Leraar Aardrijkskunde

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei

    Deadline voor aanmelding

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

    Meer informatie over de Studiekeuzecheck
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 26 augustus 2024

    Purple introductieweek

  • 2 september

    Start eerste lesweek

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei

    Deadline voor aanmelding

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

    Meer informatie over de Studiekeuzecheck
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 26 augustus 2024

    Purple introductieweek

  • 2 september

    Start eerste lesweek

Studiekeuze activiteiten

Kennismaken met Leraar Aardrijkskunde

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuze activiteiten.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan de opleiding in Tilburg

Stel je vraag aan de opleiding in Sittard

Vragen die wij vaak krijgen

Voor welke locatie jij ook kiest, na de opleiding ben jij tweedegraads lesbevoegd voor het schoolvak aardrijkskunde. Per leslocatie kunnen het veldwerk, de excursies en samenwerkingen verschillen. De locatie in Sittard is kleinschaliger. In Tilburg kun je kiezen voor een traject om tweetalig onderwijs te leren geven.

Hoewel het vak van leraar aardrijkskunde geen tekortvak is, zijn de baankansen na de lerarenopleiding Aardrijkskunde prima. Waar je les kunt gaan geven, is afhankelijk van de afstudeerrichting die je kiest en de regio waar je wilt werken. Maar er zijn ook andere functies mogelijk binnen én buiten het onderwijs.

Een leraar aardrijkskunde (’een gammavak’) verdient hetzelfde als andere docenten. Op de website van de Rijksoverheid vind je de up-to-date salaristabellen uit de cao voortgezet onderwijs. Het salaris is afhankelijk van werkervaring, taken en verantwoordelijkheden.

Met deze lerarenopleiding behaal je een tweedegraads lesbevoegdheid. Dat wil zeggen dat je aan de slag kunt in de onderbouw van havo/vwo, in het vmbo, mbo of volwassenenonderwijs. Wil je ook aan de bovenbouw lesgeven? Dan kun je de masteropleiding Leraar Aardrijkskunde doen.