Student Laura over de lerarenopleiding Nederlands (voltijd)

‘Als je een goede connectie hebt met leerlingen, dan kun je alles met ze bereiken’

Laura Roubos 
Student Leraar Nederlands bachelor voltijd   


Waarom heb je voor de opleiding Leraar Nederlands gekozen?  
“Tijdens mijn bijbaan in een leidinggevende functie heb ik ontdekt dat ik het leuk vind om anderen iets te leren. Een carrière in het onderwijs sprak me aan en dus ben ik mezelf specifiek gaan oriënteren op de lerarenopleiding. Op dat moment twijfelde ik nog tussen de Pabo of de opleiding tot Leraar Nederlands. Mijn interesse ligt meer bij de doelgroep van het voortgezet onderwijs, dus die keuze was snel gemaakt. Daarnaast is het goed beheersen van een taal zo waardevol en kun je als leraar daarmee echt het verschil maken.”  

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?  
“Tijdens de opleiding heb ik veel problemen gehad met mijn gezondheid, en daardoor de opleiding niet volgens de reguliere route doorlopen. Wel loop ik nog steeds op schema en heb ik al mijn vakken tot nu toe afgerond. Na mijn tweede stage heb ik een baan aangeboden gekregen en daar ben ik stiekem best trots op. Dat voelt toch als een bevestiging dat ik het goed doe. Hoewel ik best wel onzeker kan zijn, heeft deze opleiding mij een boost gegeven om nu echt door te pakken.” 

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?  

“Fontys leidt heel breed op. Je kunt je dus oriënteren binnen het VO, maar ook op het MBO. Zo heb ik eerst MBO niveau 3 en 4 mogen draaien. Het tweede jaar heb ik stage gelopen binnen het funderend beroepsonderwijs (MBO niveau 1). Hier heb ik ook les gegeven aan een NT2-klas, oftewel: leerlingen met het Nederlands als tweede taal. Pas daarna ben ik naar het VO gegaan en ook daar geef ik les op verschillende niveaus. Fontys geeft mij de ruimte om zelf te ontdekken hoe het volgen van deze opleiding het beste bij mij past. Dat zorgt ervoor dat je echt je eigen identiteit ontwikkelt.”  

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?  
“Ik vind het belangrijk om aandacht te besteden aan een vertrouwensband met leerlingen. Als je een goede connectie hebt met leerlingen, dan kun je alles met ze bereiken. Tijdens een periode van voornamelijk online lessen geven, komt mijn creativiteit nog veel meer naar boven. Daar wil ik in blijven investeren om de lessen voor leerlingen zo interessant mogelijk te maken. Op deze manier hoop ik het verschil te maken in het onderwijs.” 

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?  

“In het begin maakte ik de fout om door iedereen aardig gevonden te willen worden. Daardoor krijg je wel een band met leerlingen, maar gaan ze je meer zien als een vriend(in) in plaats van de leraar en dat is absoluut niet handig. Realiseer je dat er een andere verstandhouding is tussen jou als docent en een leerling, anders kunnen ze je hard kwetsen. Leerlingen hebben een bepaalde gave en voelen meteen als je niet jezelf durft te zijn. Het is dus goed om een zekere afstand tussen jullie te bewaren.”