Student Lisa over de lerarenopleiding Omgangskunde (voltijd)

‘De docenten hier kijken echt naar de persoon achter de leerling; een goed voorbeeld!’ 

Lisa van Melsen 
Student Leraar Omgangskunde bachelor voltijd  


Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?  

“Eigenlijk gebeurde dat vrij impulsief. Eerder heb ik een opleiding tot theaterdocent gedaan en een opleiding toegepaste psychologie. Op de theateropleiding merkte ik dat ik het leuk vond om op de voorgrond te staan, wat je in de klas natuurlijk ook doet. Van de studie toegepaste psychologie vond ik juist de vakken inhoudelijk heel gaaf. Daarom besloot ik voor het vak omgangskunde te kiezen in combinatie met het docentschap. Vervolgens ben ik maar gewoon begonnen, zonder al te veel verwachtingen. Vanaf het allereerste moment ben ik verrast over de studie! Er wordt heel erg ingezet op vrijheid en je eigen leerproces. Het hebben van een eigen visie wordt gestimuleerd. Dat trekt mij erg aan.” 

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?  
“Dat zijn er meerderen. Eén van mijn hoogtepunten is het eerste onderzoek dat ik mocht doen op de opleiding. Ik besloot te onderzoeken of je empathie bij zestienjarige kan vergroten. Valt dit te ontwikkelen? Dat bracht mooie inzichten. Op deze leeftijd vinden zoveel ontwikkelingen plaats op sociaal en moreel gebied. Als Leraar Omgangskunde kunnen wij helpen deze ontwikkelingen zich op een juiste manier te manifesteren. Ook vind ik het interessant te achterhalen of omgangskunde een vak moet worden op de middelbare school, en zo ja waarom. Het leuke aan deze opleiding is dat je een groot deel zelf mag vormgeven. Dat werkt voor mij heel goed; ik moet ergens vuur voor voelen om er volledig voor te kunnen gaan. Dat gebeurt me nu wel, op mijn vorige opleidingen niet.” 

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?  
“Fontys leert mij te staan voor de docent die ik wil zijn. Op de opleiding word je echt in je kracht gezet. Je positieve kanten worden vergroot en je wordt zeker niet naar een algemeen plaatje gestuurd. Er wordt echt gekeken naar het individu; wie ben jij en waar liggen jouw krachten? Sommige studenten vinden dat juist lastig, die werken liever met een stramien. Maar uiteindelijk maakt deze studie iedereen creatiever en leer je beter keuzes te maken.” 

Hoe wil jij straks het verschil in het onderwijs maken?  
“Wat ik merk is dat er in de wereld vaak een bepaald stramien zit. Iets is al jaren hetzelfde, dus moet het zo blijven. Dat past niet bij mij; ik vind het veel leuker om ergens vraagtekens bij te zetten. Om kritisch te kijken naar alles wat er speelt in de wereld. Maar tegelijkertijd wil ik ook veiligheid creëren in een klas en iedereen het gevoel geven dat hij of zij mee mag doen. Als docent moet je bijna een soort kunstenaar zijn met een groot palet. Je moet veiligheid kunnen handhaven en tegelijkertijd iedereen aandacht geven. Dat zijn ineens heel veel rollen ineen.” 

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?  
“Met het vak omgangskunde ben je meer dan een docent. Het gaat ook heel erg om die psychologie. Mijn tip? Stuur je oude middelbare school een mailtje en vraag een snuffeldag aan. Zo krijg je een beter beeld van het docentschap. En anderzijds: sla alvast eens een boek open dat op de boekenlijst staat en betrekking heeft op psychologie. Dat geeft je waarschijnlijk een goed beeld van de inhoud, maar ook van het taalniveau waarmee je gaat werken. Verder kan ik alleen maar lovende woorden delen over de docenten van de opleiding. Zij zijn heel sociaal en pedagogisch, heel menselijk. Ze kijken echt naar de persoon achter de leerling. Een goed voorbeeld dat je meteen kunt overnemen!”