Sprint naar content

Keynote: Partners in Gezondheid


Keynote
'Partners in Gezondheid: Leren in onzekerheid, voorbij de grenzen van het bekende'


Een inspirerende keynote voor iedereen die wil bijdragen aan innovatie in praktijkgericht leren en samenwerken in de zorg.

Praktijkleren in de gezondheidssector gaat verder dan het opdoen van professionele vaardigheden; het is een gezamenlijke ontdekkingsreis, waarin verwondering en resonantie centraal staan. Joost van Wijchen, Principal Lecturer en programmaleider van de Bachelor Fysiotherapie aan de Western Norway University of Applied Sciences, neemt je mee in deze open reis. Hij laat zien hoe studenten, docenten en partners samen het onbekende verkennen en het complexe omarmen.

Joost beschouwt praktijkleren als een voortdurend proces van ‘becoming’ dat vraagt om nieuwsgierigheid, een open houding en het omarmen van zowel resonantie als het onbekende. Gezondheid wordt zo een gedeeld proces waarin studenten leren zichzelf en anderen te ondersteunen binnen een context van wederkerigheid. 

Verwondering, reflectie en actie vormen de kern van deze reis, waarin studenten en begeleiders samen groeien. Zo ontstaat een ruimte waarin gezondheid en leren resoneren met de wereld om ons heen, zonder vastomlijnde antwoorden, maar met bereidheid tot gezamenlijke groei en openheid voor het onbekende. 

Over Joost van Wijchen 
Joost van Wijchen is Principal Lecturer en programmaleider van de Bachelor Fysiotherapie aan de Western Norway University of Applied Sciences. Met meer dan 20 jaar ervaring in het hoger onderwijs benadert hij onderwijs en gezondheid vanuit een visie waarin verwondering, wederkerigheid en autonomie centraal staan. Joost ziet leren als een gedeeld proces van ‘becoming’—een reis zonder vaste eindpunten. Zijn werk nodigt studenten uit tot partnerschap en kritisch engagement, waarbij zij hun rol in de samenleving en de zorg actief vormgeven. Voor Joost reikt gezondheid verder dan formele zorg; het is een dynamische relatie tussen individu, samenleving en omgeving waarin leren en gezondheid in resonantie samenkomen. Hij pleit voor een toekomstgerichte kijk op zorg, waarin complexiteit en ambiguïteit worden omarmd en er ruimte is voor gezamenlijke groei en reflectie.