Mirthe den Hartog
'Studenten buiten hun eigen referentiekader leren treden'
'Ik wil mijn studenten helpen in het bepalen van hun eigen pedagogische visie en standpunten en het varen van hun eigen koers. Daarvoor leer ik ze niet alleen kritisch maar vooral ook ‘ruimer’ te denken. Daarmee bedoel ik dat elk mens de wereld vanuit zijn eigen perspectief bekijkt en beleeft, en dat daardoor elke kwestie vanuit verschillende invalshoeken benaderd kan worden. Om dat te kunnen zien en erkennen zullen studenten buiten hun eigen referentiekader moeten leren treden. Dat is mijns inziens een belangrijke vaardigheid die iedere pedagoog zich eigen zal moeten maken.
Ik vind het ontzettend leuk om les te geven aan hoogopgeleide jongvolwassenen omdat deze studenten energiek, gemotiveerd, creatief en leergierig zijn.
Ik ben zelf afgestudeerd als cognitief psycholoog aan de universiteit Maastricht. Hierna heb ik mijn bachelor criminologie behaald aan de VU in Amsterdam. Vervolgens ben ik een jaar junior onderzoeker geweest aan de Universiteit Maastricht, waarna ik als gedragsdeskundige aan de slag ben gegaan bij het politiekorps Gelderland-Midden. Inmiddels werk ik ruim vier jaar als docent psychologie bij Fontys Hogeschool Pedagogiek'.