FONTYS VOOR DE KLAS!

Hoe is het om als beginnend leraar voor de klas te staan? Wat is de grootste uitdaging? Is het voor iedereen weggelegd? En hoe combineer je een deeltijd lerarenopleiding met werk en privé?

In deze nieuwe webserie delen Fontys studenten Robert, Jessie en Mark hun ervaringen. Gedurende drie maanden kun jij ze volgen en alles komt aan bod; de mooie momenten én de uitdagingen. Kortom, een inkijkje in hoe het nu écht is om leraar te worden!

Wil je niets missen? Volg de ervaringen van Robert, Jessie & Mark voor de klas op Instagram!
Volg @fontys_pro_educatie

Volg @fontys_pro_educatie

Aflevering 3: Deze laatste les geven ze graag aan jullie mee.

Lijkt het jou ook leuk om voor de klas te staan? De afgelopen maanden hebben onze studenten jullie meegenomen in hun ervaringen. Hoe is het om de overstap te maken naar het onderwijs? In deze laatste aflevering beantwoorden zij alle prangende vragen over het beginnend leraarschap.

Aflevering 2: een paar maanden later.. hoe gaat het nu?

Stel je eens voor; je staat net voor de klas, je bent nog in opleiding en dan moet je ook nog eens vanuit huis gaan lesgeven. Wat doet dat met je?

Aflevering 1: We zijn van start!

Maak kennis met Robert, Mark en Jessie! Deeltijdstudenten aan onze lerarenopleiding én vloggers in spé! De komende tijd gaan ze op pad met een cameraman of hun eigen smartphone en delen ze alles dat ze als beginnende leraar meemaken.


Even voorstellen...

Sfeerafbeelding Fontys




Robert Franse

Robert is 51 jaar en woont in Goirle samen met zijn vrouw, zoon (19 jaar) en dochters (17 jaar). Hij werkt in de procestechniek bij Fujifilm, de grootste fotografie- en beeldvormings- onderneming ter wereld en tevens innovator van vele andere high-tech ontwikkelingen. Met ruim 30 jaar ervaring in deze sector begon het Robert echter steeds meer te dagen om deze kennis en ervaring ook met anderen te kunnen delen. Hij is graag bezig met zijn handen en vindt het ontzettend leuk om anderen iets te leren, een combinatie die helemaal tot zijn recht komt als docent Science & Technology. En zo maakte hij de keuze voor deze deeltijdopleiding. Als stagiair op het Huygens Lyceum in Eindhoven (havo/vwo) staat hij elke dinsdag voor de klas. De rest van de week is aan het werk bij Fujifilm of druk bezig met zijn studie. Zijn spaarzame vrije tijd besteedt hij aan veel uiteenlopende hobby's. De grootste uitdaging als docent in wording ligt voor hem in het klassenmanagement; hoe houd je het overzicht, de orde en verdeel je je aandacht over alle leerlingen? Een goede leraar ben je immers niet zomaar, er komt veel meer bij kijken dan alleen lesgeven. Gelukkig heeft Robert het ontzettend naar zijn zin voor de klas en hij kan niet wachten om zijn ervaringen met jullie te delen. En dat geldt niet alleen voor hemzelf, ook zijn leerlingen zijn meer dan enthousiast over de vloggende Robert!

Sfeerafbeelding Fontys




Jessie van der Beek

Met zijn 27 jaar is deze sociale jongen uit Oss de jongste van het drietal. Voordat Jessie besloot de deeltijd lerarenopleiding Nederlands te gaan volgen, volgde hij een opleiding marketingcommunicatie en vervolgens maakte hij heel wat kilometers op de weg als rij-instructeur. Lesgeven deed hij dus al (in de auto), maar stiekem toch liever voor een klas. En zo geschiedde. Inmiddels zit hij in het 3e jaar van de opleiding en werkt hij daarnaast op het Summa College (mbo) in Eindhoven, waar hij het vak Nederlands geeft en zijn eigen mentorklas begeleidt. In het weekend is hij graag op pad. Op bezoek gaan bij zijn zus en neefjes/nichtjes of met vrienden in de zon genieten op het terras. Jessie is dan ook een echt familiemens en een gezelligheidsdier. Dat laatste, gezelligheid, is iets wat hij ook graag terugbrengt in de klas. Hij vindt het ontzettend belangrijk om een goede band op te bouwen met zijn leerlingen en dat gaat hem vrij goed af. In tijden van online lesgeven is dat echter toch een behoorlijke uitdaging! Dat is precies waar Jessie de komende tijd aan wil blijven werken, voor zijn persoonlijke ontwikkeling én die van zijn leerlingen.

Sfeerafbeelding Fontys




Mark Francken

Mark is 44 jaar en woont samen met zijn vrouw, zoon (7 jaar) en dochter (5 jaar) in Nuenen. We kunnen hem het beste omschrijven als een ontzettend ondernemende leraar in spe. Na 13 jaar werken bij Stichting Techniekpromotie, waar hij lesprogramma's ontwikkelde voor basis- en middelbare scholen, wil hij nu de andere kant van werken in het onderwijs ontdekken. Zelf voor de klas staan! Hij begon als zij-instromer aan de deeltijdopleiding Leraar Science & Technology en werd direct voor de klas in het diepe gegooid. Een echte eyeopener, aldus Mark. Inmiddels zit hij in zijn 3e jaar en geeft hij op het Huygens Lyceum in Eindhoven (havo/vwo) het vak Science, hij is mentor en begeleid diverse projecten. Daarnaast runt hij een eigen onderneming waarbij hij als trainer in het bedrijfsleven werkt aan talentontwikkeling van jong tot oud binnen diverse organisaties. Stilzitten is niet voor Mark weggelegd, want tot slot is hij ook nog actief als bestuurslid bij World Robot Olympiad Nederland (WRO), een internationale roboticawedstrijd voor kinderen en jongeren die geïnteresseerd zijn in robotica en techniek. In zijn vrije tijd houdt hij zich graag bezig met improvisatietheater. Op dit moment ligt zijn focus echter vooral bij de opleiding en zijn ontwikkeling als docent zijnde. Met name het benaderen van leerlingen vanuit het positieve, met aandacht voor wat goed gaat in plaats van de verbeterpunten, is iets waar hij aan wil werken door zijn toon en energie te veranderen. Om zo het beste in zijn leerlingen naar boven te kunnen halen!

Benieuwd naar jouw mogelijkheden in het onderwijs?

Ben jij net als Robert, Jessie en Mark helemaal enthousiast geworden over het lerarenvak? Of twijfel je nog of werken in het onderwijs iets voor jou is? Wij informeren je graag over jouw persoonlijke opleidingsmogelijkheden. Zodat je een keuze kunt maken die past bij je achtergrond, interesses en ambities.