Hoe zorg je dat je gezond & vitaal studeert?

Onregelmatig en druk leven, slecht eten en weinig slapen. Klinkt bekend?

Menig student kampt tijdens de studie met uitdagingen om energiek en gezond te studeren. Ook als student is het goed om minimaal elke dag een half uurtje te sporten of te bewegen. Je zit immers veel achter de computer. Daarnaast is ontspanning uiteraard ook van belang en is er in de Fontyssteden van alles te doen bij o.a. de verschillende studenten-, studentensport- en studentencultuurverenigingen.

Sfeerafbeelding Fontys

Fontys Alcoholwijs & drugsvrij

Drink een biertje, waag een dansje, vier het leven en geniet! Houd het gezellig, zorg dat je bij kennis blijft, let op elkaar en blijf bij wie je zelf bent. Zo kan iedereen genieten!

meer informatie

Fontys Rookvrij

Vanaf 1 augustus 2020 zijn alle Fontyslocaties volledig rookvrij. Vanaf die datum is de wet Op weg naar rookvrije onderwijsterreinen van kracht. Dat geeft lucht!

meer informatie

Mindfulness sessie?

Ook kan het je helpen om bewust te ontspannen door bijvoorbeeld een mindfulness sessie te volgen. Deze sessies worden twee keer per week georganiseerd door Angelique Hendriks en Bianca Peersman via Microsoft Teams Mindfulness.

Maandagen van 16.00 tot 16.30

Donderdagen van 16.00 tot 16.30

Naar de mindfulness sessie

Sport en beweging

Je studentenleven bestaat natuurlijk niet alleen uit studeren. Ontspannen en even iets anders doen is natuurlijk ook belangrijk. Eén van de manieren om dat te doen in om te sporten, alleen of samen met medestudenten. Bekijk hoe je (meer) kan bewegen en sporten.

meer informatie

Stress?

Als je last hebt van stress, zijn er een aantal dingen die je onder andere kunt doen. Je vindt ze hier!

meer informatie

Stay Connected

Sociaal contact is belangrijk voor de algemene gemoedstoestand. Via Stay Connected vind je tips en ideeën om de soms eenzame Coronatijd door te komen.

stay connected

Check je leefstijl

Wil je weten hoe vitaal jij nou eigenlijk in het dagelijks leven bent? Dat kan onder andere door het doen van een gezondheidstest!

meer informatie

Vitaliteitsweek

In september is het weer Vitaliteitsweek: een week met nóg meer tips en tricks en toffe, gratis workshops om zo vitaal mogelijk jouw studententijd door te komen! Meer informatie is binnenkort beschikbaar.

  • Fontys Alcoholwijs & Drugsvrij

    Je gaat beginnen of bent begonnen aan je (nieuwe) opleiding bij Fontys. Een nieuwe stap in jouw leven; hier ontdek je nieuwe vrienden, hier vorm je je eigen persoonlijkheid, hier ben jij jij. Je opleiding is de start van jouw eigen leven. En om deze start met een knaller in te leiden, leer jij je nieuwe klasgenoten kennen op het Purple festival, ga je met je vrienden naar de kroeg of ontmoet je elkaar tijdens een gezellige borrel! Drink een biertje, waag een dansje, vier het leven en geniet van deze toffe tijd samen met je (nieuwe) vrienden.

    En je nieuwe vrienden, zijn net zoals jij! Jullie hebben mogelijk dezelfde interesses. Je begint aan of zit op dezelfde opleiding. Je vrienden willen, net als jij, een leuke tijd hebben en laten zien wie ze zijn. Doe jij dat dan ook? Want jij bent jij, en dat mag iedereen zien toch?

    Blijf bij je kennis

    • Houd het gezellig. Drink een biertje, maar zorg dat je bij kennis blijft. Dan heeft iedereen de leukste tijd.
    • Let op elkaar. Zorg ervoor dat iedereen kan genieten.
    • Blijf bij wie je zelf bent en doe wat goed voelt voor jou.
    Sfeerafbeelding Fontys

    Purple 2021

    Fontys introductieweek 23 t/m 27 augustus

    Ga naar de Purple website

    Alles wat je wilt weten over alcohol & drugs

    de invloed van het gebruiken van alcohol & drugs op jouw lichaam, jouw hersenen, jouw studie(plezier) én op jouw medestudenten kan groot zijn.

    Check hier alles wat je wilt weten over alcohol en drugs

    Verhalen van (afgestudeerde) Fontys studenten:

    Student Harold Pieper schrijft alcoholisme van zich af

    het verhaal van Harold

    Denvis: van punkzanger naar verpleegkundige

    het verhaal van Denvis

    Mini-campagne om studenten minder te laten drinken

    de afstudeeropdracht van Froukje

    Nationaal preventieakkoord

    Overmatig alcoholgebruik en drugsgebruik gaan niet goed hand in hand met goed zorgen voor voor je lichaam, je geest en je studie. Fontys hecht veel waarde aan een gezonde leer- en werkomgeving.

    meer informatie

    Test jezelf

    Deze test biedt een persoonlijk advies over jouw alcoholgebruik en tips hoe je om kunt gaan met situaties waarin je het moeilijk vindt om te minderen of niet te drinken.

    Test jezelf

  •   Alles wat je wilt weten over alcohol & drugs

    Alcohol & ontspanning
    Op tv en in reclames wordt vaak het beeld geschetst dat alcohol ontspannend werkt. Veel mensen ervaren alcohol ook als een ontspannend middel. Toch wekt alcohol juist stress op, als je kijkt naar wat alcohol met het lichaam doet. Alcohol lijkt misschien een oplossing voor gespannen gevoelens, maar is dat niet. Stress is het gevoel van druk of spanning. Stress kan spontaan opkomen, als je bijvoorbeeld een presentatie moet geven. De stress kan langere tijd gevoeld worden. Ook (traumatische) gebeurtenissen uit het verleden kunnen spanning geven.

    Risico's van alcohol op korte en lange termijn

    Alcohol bereikt de hersenen via het bloed. Als je alcohol drinkt voel je het effect na ongeveer 10 minuten. Als je goed gegeten hebt duurt het iets langer voordat de alcohol opgenomen is. Drink je teveel, dan loop je risico op korte termijn. Je kunt denken aan overgeven, een black-out en een kater. Op de lange termijn kan veel drinken leiden tot verschillende ziektes en schade aan allerlei organen. Op de dag na een avond stevig drinken functioneert het geheugen slechter dan normaal. Met name het lange termijn geheugen functioneert slechter met een kater. Bij het drinken van gemiddeld drie glazen drank per dag (of 25 glazen of meer per week) kan op den duur schade aan de hersenen ontstaan. Functies zoals kritisch en analytisch denken en de flexibiliteit nemen dan af. Jarenlang te veel drinken kan een geleidelijke verschrompeling van de hersenen veroorzaken (bij alcoholisten is er sprake van een krimp van 10 – 15%). 

    Goed voor je nachtrust?
    Ten onrechte wordt wel eens gedacht dat alcohol drinken goed is voor de nachtrust. Alcohol drinken kan er voor zorgen dat je gemakkelijker in slaap valt maar de kwaliteit van de slaap is juist minder. Alcohol heeft invloed op de remslaap. Daardoor worden dromen verstoord en word je minder uitgerust wakker.

    1 juli 2021: nieuwe alcoholwet
    Vanaf donderdag 1 juli is de nieuwe alcoholwet ingegaan. Stuntprijzen voor wijn of kratten bier behoren dan tot het verleden. Dat is één van de regels in de nieuwe Alcoholwet die vanaf 1 juli de Drank en Horecawet (DHW) vervangt. Behalve het verbod op grote kortingen op drank, wordt daarin ook het doorgeven van drank aan minderjarigen strafbaar gesteld.

    Sfeerafbeelding Fontys

  •   Nationaal preventieakkoord

    Eind 2018 is het Nationaal Preventieakkoord getekend, ook door het HBO en WO. In dit akkoord zijn maatregelen opgenomen die zich richten op de aanpak van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. 

    Een van de doelstellingen in het akkoord is een afname van overmatig en/of problematisch alcoholgebruik onder studerende jongvolwassenen van 50% (in 2040 ten opzichte van 2018). De verwachting is dat veel gezondheidswinst te halen is bij de doelgroep studenten (hbo en wo), aangezien hier in verhouding tot de andere onderwijstypen nog weinig preventieve maatregelen worden toegepast en relatief veel wordt gedronken. Overmatig en zwaar alcoholgebruik moet in de toekomst een minder vanzelfsprekend onderdeel van het studentenleven worden, aldus het akkoord.

    De studentenverenigingen, verenigd in de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), zetten zich in om in alle steden waar zij actief zijn een eigen bijdrage te laten leveren aan de plannen ‘Studie & Alcoholpreventie’. Onderdeel van deze bijdrage zijn maatregelen die verantwoord alcoholgebruik onder hun leden en binnen de verenigingen stimuleren.