3. Proberen, oefenen en leren
Stap 3: Proberen, oefenen en leren
Je gaat aan de slag met het uitvoeren van jouw dynamisch leerplan. Dat kan betekenen dat je je verdiept in literatuur, in gesprek gaat met experts, praktijkervaring opdoet, aan een verslag werkt, een (werk)college volgt, etc.
Kortom, je daagt jezelf uit, je experimenteert, je oefent. Misschien verdwaal je hier een keer of struikel je. Dat is niet erg, daar leer je van. Docenten en begeleiders in het werkveld volgen en ondersteunen jouw groei en dagen je uit. Je medestudenten reizen met je mee.
Hoe ga ik om met het vragen, krijgen en geven van feedback?
Je stuurt je eigen ontwikkeling in relatie tot de leeruitkomsten bij op basis van feedback die je vraagt, krijgt en geeft. Je leert ook veel van het geven van feedback aan medestudenten. Ook in het vragen, krijgen en geven van feedback word je waar nodig begeleid zodat je leert en jezelf ontwikkelt.
- Wat doe ik om mijn kennis en vaardigheden te ontwikkelen?
- Wat is er misgegaan, en wat heb ik daarvan geleerd?
- Wat is er goed gegaan, en wat heb ik daarvan geleerd?
- Aan wie heb ik tussentijds feedback gevraagd om te zien of ik op de goede weg ben? Hoe heb ik feedback gewogen en gebruikt om mijn leeractiviteiten aan te passen?
- Wat heb ik geleerd van docenten en begeleiders in het werkveld?
- Wat heb ik geleerd van de feedback die ik aan anderen heb gegeven?
- Past dat wat ik aan het doen ben in de aanpak die ik in mijn leerplan heb staan? Moet ik mijn aanpak bijsturen, of juist het leerplan?