5. Pas op de plaats maken
Stap 5: Pas op de plaats maken
Het is verstandig om op gezette tijden pas op de plaats te maken. Je bekijkt hoe je verzamelde materiaal bijdraagt aan het aantonen van de leeruitkomsten. In je ontwikkelportfolio maak je zichtbaar hoe ver je bent met het aantonen van de leeruitkomsten. Je docenten, medestudenten en begeleiders in het werkveld kijken met je mee naar waar je staat en wat je nog te doen hebt. Dit is het moment om prestatiefeedback te vragen. Je krijgt zo zicht op wat je nog gaat doen om de onderwijseenheid met leeruitkomsten aan te tonen. Eventuele vervolgstappen verwerk je in je dynamisch leerplan.
Hoe kan ik zorgen voor een 'pas op de plaats'?
Je kan ‘pas op de plaats’ maken door een tussentijdse evaluatie, een ontwikkelgesprek, een pitch of in een andere vorm die past voor jou en voor je opleiding. Deze feedback geeft je inzicht in hoeverre je een leeruitkomst al aantoont en je al op het juiste niveau zit. Terwijl je navigeert door je leerproces kun je meerdere keren een ‘pas op de plaats’ maken. Als je conclusie is dat je voldoende geleerd hebt en voldoende bewijsmateriaal hebt verzameld om de onderwijseenheid aan te tonen, kun je naar de volgende stap.
- Heb ik inzichtelijk gemaakt waar ik zelf denk dat ik sta ten aanzien van de leeruitkomsten?
- Heb ik bewijsmateriaal gekozen dat volgens mij laat zien dat ik de leeruitkomsten heb aangetoond?
- Voldoet mijn materiaal aan de verwachtingen zoals ik die aan het begin van de periode heb geformuleerd?
- Heb ik alle feedback van docenten, medestudenten en begeleiders in het werkveld zichtbaar gemaakt in mijn portfolio?
- Weet ik wat ik nog moet doen om de onderwijseenheid met leeruitkomsten aan te tonen?