AD-ICT en HBO-ICT - Locatie Tilburg

Wat leuk dat jij je hebt aangemeld voor deze opleiding. We verheugen ons er op jou in februari te mogen verwelkomen! Voordat je echt gaat beginnen zijn er nog een paar zaken die om jouw aandacht vragen. Op deze pagina vind je meer info. Heb je nog vragen? Laat het ons weten. We zijn er om jou te helpen.

Vragen?

Neem contact met ons op!

hogeschoolict-tilburg@fontys.nl

Inschrijven

Welke zaken vragen aandacht rondom jouw inschrijving? Je vindt ze hieronder.

Je hebt je aangemeld voor een opleiding. Dat betekent NIET dat je al ingeschreven bent. Je bent pas ingeschreven als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan. Ga regelmatig naar je Studielinkpagina en check je 'to do' acties. Daarnaast ontvang je na je aanmelding een Fontys e-mailadres. Check dit e-mailadres regelmatig op de to-do acties van de toelatingsprocedure van je opleiding.

naar studielink

Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys

Wij vinden het heel belangrijk dat je de juiste opleiding kiest en met een fijn gevoel aan je studie begint. Daar kan de Studiekeuzecheck en het bijbehorende ‘check-in’ gesprek bij helpen!

Hoe werkt het?

  • Je meldt je aan voor een (of meerdere) opleiding(en) via Studielink.
  • We sturen je een korte vragenlijst over je studiekeuze en je verwachtingen.
  • Je vult de vragenlijst in.
  • Als je aan alle inschrijfvoorwaarden voldoet (denk aan toelatingseisen, invoeren van je betaalgegevens etc,) schrijven we je in.
  • Je start met je opleiding, van harte welkom!

Hoeveel collegegeld moet ik betalen?

Met behulp van de collegegeldmeter kun je bepalen welk collegegeldtarief voor jou van toepassing is. De bedragen die genoemd worden in de collegegeldmeter gelden voor het gehele studiejaar (Een studiejaar bestaat uit 12 maanden en loopt van 1 september t/m 31 augustus). Start je tussentijds of in februari, dan betaal je alleen voor het aantal maanden dat je in het betreffende studiejaar ingeschreven bent.

Naar collegegeldmeter studiejaar 2024-2025 Naar collegegeldmeter studiejaar 2025-2026

Hoe betaal je je collegegeld?

  • Het collegegeld betaal je via een digitale (incasso)machtiging, ineens of in termijnen (via Fontys).
  • Vul je betaalgegevens in via Studielink.
  • Na bevestiging vindt de eerste incasso plaats op of rond 25 februari.

Heb je vragen over het invoeren van je betaalgegevens in Studielink? Check de Studielink VRAAGbaak – sectie betaalgegevens.

Wanneer wordt mijn collegegeld afgeschreven?

De incasso van je collegegeld vindt altijd plaats op of rond de 25e van de maand. Je hebt de mogelijkheid om je collegegeld in termijnen te betalen of in een keer. Zowel bij betaling ineens als bij betaling in termijnen ontvang je voorafgaand aan elke incasso een bericht waarin je wordt geïnformeerd over de incassodatum.

Betaling in termijnen

Je collegegeld wordt geïnd in maximaal 10 termijnen op of rond de 25ste van de maand. In de maanden juli en augustus betaal je geen collegegeld. Bij betaling in termijnen wordt €24 administratiekosten per studiejaar berekend en deze kosten worden tegelijkertijd met de eerste termijn afgeschreven.

Betaling in een keer

Als je op 1 februari je studie start, vindt de incasso van je collegegeld plaats op of rond 25 februari. Start je na 1 februari, dan vindt de incasso plaats rond 25 februari of rond de 25ste van de volgende maand. Dit is afhankelijk van de verwerkingstijd na jouw inschrijving.

Meer informatie over collegegeld

Drie maanden voordat je opleiding start vraag je bij DUO studiefinanciering aan. Dit doe je ook als je nog niet weet of je geslaagd bent, of als je niet zeker weet of je bent toegelaten tot de opleiding van jouw keuze. Ben je gezakt, of besluit je toch een andere opleiding te gaan doen? Geef wijzigingen zo snel mogelijk door aan DUO.

vraag studiefinanciering aan

Hoeveel geld leen je?

Als je studiefinanciering aanvraagt, zijn je basisbeurs, aanvullende beurs en reisproduct een 'prestatiebeurs'. Dit wordt omgezet in een gift als je binnen 10 jaar je diploma behaalt. Daarnaast is het ook mogelijk om een lening af te sluiten. Gebruik hieronder de berekeningstool van DUO waarmee je kunt berekenen hoeveel geld je nodig hebt.

gebruik de berekeningstool

Als je studiefinanciering ontvangt, kun je ook een OV-jaarkaart aanvragen. Hiermee kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer.

vraag hier je ov-jaarkaart aan

Placeholder for Fontys video
Het is fijn te ervaren dat ik veel inbreng en vrijheid heb tijdens mijn studie. Verder is het met studenten én docenten erg gezellig."
Maxim, over zijn eerste studiejaar

Boekenlijst en laptop

Als je gaat studeren heb je het een en ander nodig. Naast boeken ook een studentenkaart, een laptop en software. Je kunt ook alvast wat downloaden en opslaan. Het kan maar gedaan zijn!

Boekenlijst bekijken

Omdat bij Fontys ICT de meeste naslagmaterialen digitaal beschikbaar zijn, hebben wij voor de 1e periode (9 weken) geen verplichte boeken. Afhankelijk van je keuze na lesperiode 1 zijn er misschien wel boeken die je moet aanschaffen.

Je maakt in de komende jaren veelvuldig binnen en buiten de muren van ons instituut gebruik van een computer/laptop. Voor een aantal specifieke activiteiten zijn in de loop der jaren zogenaamde innovatielabs ingericht: Gameslab, Securitylab, Accenturelab, Multimedia kitchen en Virtual Reality lab. Hier kun je werken met geavanceerde apparatuur, die “state of the art” is.

Eigen laptop

Daarnaast is iedere student verplicht een eigen laptop te gebruiken. Wij hebben gezorgd voor:

  • veel contactpunten voor de stroomvoorziening van de laptop
  • de meeste benodigde software applicaties zijn gratis beschikbaar via Surfspot (zie hieronder)
  • veel netwerkaansluitingen, zodat je door het gebruik van een netwerkkabel een snelle internetverbinding hebt
  • wireless internet in het hele gebouw

Surfspot biedt aantrekkelijke aanbiedingen voor Fontysstudenten. Bij Surfspot bestel je ook voordelig je software. Let op: Office 365 download je gratis, zie item hieronder.

naar surfspot

Waar moet mijn laptop aan voldoen?

Bij het begin van de opleiding voldoet de meest recente laptop. Dus als je al in het bezit bent van een laptop, dan kun je die waarschijnlijk gewoon gebruiken. Als je nog geen laptop hebt, kijk dan even snel hieronder. Het is echter wel mogelijk dat er in de loop van de opleiding een zwaardere laptop noodzakelijk is. Dat is afhankelijk van je profiel- en/of specialisatie, die je in de hoofdfase (vanaf jaar 2) gaat volgen. Wij raden laptops, die bedoeld zijn voor online gebruik af, zoals Chromebook of MacBook air, omdat deze niet voldoende harde schijfruimte hebben of niet de juiste software kunnen draaien.

Operating systeem

Hou er rekening mee dat de nieuwe M1 processor van Apple nog niet alle benodigde software kan draaien en toekomstige ondersteuning hiervan nog onbekend is. Je gaat namelijk een virtual machine moeten gaan draaien aan het begin van je opleiding en ondersteuning hiervan is nog beperkt. Wij raden Windows 10 (of nieuwer) als operating systeem aan, hier werkt nagenoeg alle software op die je nodig hebt gedurende de opleiding. Echter kan je ook Linux of Mac OS draaien, je zal hiermee waarschijnlijk wel tegen wat problemen aan kunnen lopen of zal virtualisatie of installatie van Windows noodzakelijk kunnen zijn.

Hieronder vind je de minimale eisen waar je laptop moet voldoen.

Windows 10MacOS
ProcessorIntel Core i5 / AMD Ryzen 5Intel-processor
Geheugen8 GB RAM8 GB RAM
Harde schijf128 GB Schijfruimte128 GB schijfruimte
Grafische hardwareMin. 128 MB grafisch geheugen
Aantal USB poorten2
BeeldschermSchermresolutie van 1280 x 768Schermresolutie van 1280 x 800
Beeldscherm14 inch14 inch
BrowserMeeste recente versie van Edge, Chrome of FirefoxMeeste recente versie van Safari, Chrome of Firefox
Videokaart

Een dedicated videokaart kan handig, of zelfs noodzakelijk, zijn op een later moment in de opleiding. Bij het profiel ICT & Media Design en de specialisatie ICT & Game Design and Technology worden deze kaarten enorm aangeraden, hierbij kan het namelijk voorkomen dat je wat zwaardere grafische programma's moet draaien zoals Maya, Blender of Unity. Zo raadt Blender bijvoorbeeld een videokaart aan met tenminste 4 GB aan VRAM en 16 GB aan systeemgeheugen (RAM). Mocht je een laptop aanschaffen met alleen usb C aansluitingen, koop er dan altijd een hub bij met tenminste 1 usb A poort (liefst 4 of meer) en 1 HDMI aansluiting.

    Office 365 (gratis!)

    Je hebt als Fontysstudent of -cursist toegang tot de Fontys Cloudomgeving van Office365.

    Je krijgt toegaging tot de volgende onderdelen:

    • Office Online: onder andere Word, Powerpoint, Excel, OneNote, Forms, Delve, Teams, Sway en OneDrive
    • OneDrive365: 1 TeraByte opslagruimte
    • Software om Office365 te installeren op je eigen apparaten (max. 5 laptops/smartphones)

    Je kunt gebruik maken van de Fontys cloudomgeving zolang je hier studeert. Inloggen doe je met de inloggegevens die je meteen na je aanmelding bij Studielink van ons ontvangen hebt.

    Ga naar portal.office.com

    Waarom Office 365?

    • Veilige opslag voor je Fontys studiemateriaal.
    • Als je internetverbinding hebt, kun je bij je spullen.
    • Je kan er met alle apparaten terecht, als het maar een browser aan boord heeft.
    • Je OneDrive is 1 TB groot, en biedt synchronisatie software voor je privé laptop of desktop.
    • Legaal en gratis de laatste Office versie installeren op wel 10 apparaten.
    • Bijna elk onderdeel van Office365 heeft een aparte app, zoek maar eens in de store van je mobiele apparaat.
    • Je kunt gebruik maken van deze cloudomgeving zolang je hier studeert.

      I

      Digitale services

      Na jouw aanmelding heb je een mail gekregen met jouw inloggegevens, je username en wachtwoord.

      meer info over inloggen meer info inloggegevens Fontysaccount

      Open je e-mail online via o365.fontys.nl/mail en log in met je Fontys account.

      naar o365.fontys.nl/mail

      Of bekijk je mail op je telefoon. Hieronder vind je de handleiding voor iOS en Android.

      uitleg voor iOs (download) uitleg voor android (download)

      Eduroam is een internationaal netwerk en met je Fontys inloggegevens kun je wereldwijd gebruik maken van een gratis veilige WiFi verbinding. Installeer de verbinding thuis alvast!

      gebruik de handleiding

      Contact met IT servicedesk

      31885077777
      it-servicedesk@fontys.nl

      Op de meeste Fontyslocaties vind je een IT Servicepoint waar je terecht kunt met je IT vraag.

      Openingstijden

      werkdagen 8:00 - 17:00 uur

      In de MijnFontysapp vind je je rooster, cijfers en het Fontys Nieuws. Je kunt de app vinden in de App Store of in de Google Play Store onder de naam MijnFontys. Installeer de app alvast!
      Sfeerafbeelding Fontys

      Fontys Helpt is een website waar je terecht kunt met extra ondersteuningsvragen of twijfels en waar je praktische informatie vindt. Maar ook vind je daar mooie initiatieven die kunnen inspireren. Ook vind je er informatie als je iets extra's wilt doen naast je studie. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om bestuurlijk actief te worden door in de medezeggenschapsraad of in het bestuur van een studievereniging te gaan. Sla deze link vast op in je favorieten, als je eenmaal studeert gaat dit een waardevolle omgeving voor je zijn.

      Ga naar Fontys Helpt

      Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

      II&A - Introduction to ICT, Infrastructure & Advice

      Watch this video for detailed information
      Welk account gebruik je waarvoor? Bekijk hier de uitleg.

      Via intranet (portal) communiceren we met studenten en medewerkers. Na inschrijving en start van het studiejaar kun je hierop inloggen met je studenten i-account.

      De ICT Studenten Service Desk (ISSD) is de helpdesk voor studenten en medewerkers van Fontys ICT. Je kunt hier terecht voor de eerstelijns ondersteuning bij computerproblemen. Buiten de helpdesk verzorgt de ISSD de uitleen van onderwijsmateriaal. Denk hierbij aan camera’s, MacBooks en Hololenzen.

      In de eerste lesweek van het jaar gaan de medewerkers van de ISSD samen met de collega’s van de tweedelijns ondersteuning de klassen in om nieuwe studenten te helpen met de IT voorzieningen van Fontys. Denk hierbij aan het instellen van WiFi, uitleg over de gebruikte systemen en de regels voor het gebruik van het netwerk.

      Contact ICT Studenten Service Desk (ISSD)

      De ISSD is elke werkdag geopend van 8:45 tot 17:00 uur

      Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

      Video ISSD

      Bekijk de video over de ICT Studenten Service Desk!

      I

      Studentenkaart

      De Fontys Studentenkaart is onmisbaar. Deze is nodig:

      • om te printen en te kopiëren
      • om te parkeren op de campussen

      Zorg er daarom voor dat je je kaart op tijd in huis hebt.

      Hoe te verkrijgen?

      Je Fontys Studentenkaart wordt binnen 10 werkdagen naar je correspondentieadres gezonden wanneer onderstaande stappen zijn afgerond.

      Let op: hiervoor heb je je Fontys inloggegevens nodig. Die heb je na je eerste inschrijving per mail ontvangen.

      STAP 1. Pasfoto uploaden (alleen desktop/laptop)

      STAP 2. Inschrijving volledig afronden, inclusief het afgeven van de digitale machtiging voor de inning van het collegegeld.

      Parkeren

      Om onze locaties goed bereikbaar te houden, bieden we parkeergelegenheid op onze
      terreinen.
      Een aantal terreinen zijn voorzien van slagbomen. Als student kun je op sommige campussen gratis parkeren. De slagbomen openen door middel van je Fontyspas of kentekenregistratie. Je kunt je kenteken hier registreren.

      In Sittard, op het TU/e terrein Eindhoven en Emmasingel (De Witte Dame) in Eindhoven is betaald parkeren mogelijk.

      Meer over parkeren bij TU/e lees je (zodra je je Fontys inloggegevens hebt) in de handleiding op portal/Connect (onder diensten, H&F).

      Lees meer over locatie Emmasingel.

      Vragen over parkeren?

      Mail je vraag naar parkeerbeheer@fontys.nl

      Coaching

      Je wordt in het eerste jaar gekoppeld aan een persoonlijke semestercoach. Hij of zij is jouw eerste aanspreekpunt, met wie je regelmatig contact hebt en volgt je prestaties en geeft je, waar nodig, handige tips en advies.

      Om succesvol te kunnen studeren, heeft Fontys persoonlijke aandacht voor jou. Je krijgt begeleiding bij jouw ontwikkeling en het ontdekken van je talenten. Natuurlijk helpen we je ook bij vragen over o.a. time-management, extra studiebegeleiding, dyslexie en autisme.

      Student+ is een voorziening van Fontys ICT voor alle ICT-studenten. We bieden een breed palet aan trainingen, workshops en individuele en groepscoachingstrajecten, bijvoorbeeld voor studenten met een vorm van autisme, ADD, ADHD, dyslexie of faalangst. Ook zijn er studenten, die moeite hebben met plannen en organiseren van hun studie, met lichamelijke en/of psychische klachten of studenten die hun studie combineren met topsport of mantelzorgtaken. We vinden het belangrijk dat al die studenten gelijke kansen krijgen en hulp, waar ze dat nodig hebben. Wil jij contact met ons, mail ons dan via: studentplus@fontys.nl

      Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

      Student+

      Informatiebijeenkomst
      Student+

      Voor studenten, die verwachten net wat extra ondersteuning nodig te hebben bij hun studie, organiseren we een speciale informatiebijeenkomst/kick-off met als inhoud:

      - Handige tips voor start studie.
      - Informatie over mogelijkheden tot begeleiding bij Fontys ICT.
      - Kennismaking met coördinatoren Startsemester en Studentplus.
      - Aftrap van de ‘Goede Start’-groep (groepje studenten die wekelijks onder begeleiding van Studentplus bij elkaar
      komt (fysiek/online), waarbij tips worden uitgewisseld om je de eerste weken goed op weg te helpen om zo
      studiesucces te vergroten).
      - Sneak-preview door het gebouw/campus.

      In februari hebben we geen gezamenlijke bijeenkomst. Wel is het mogelijk om een individueel gesprek aan te vragen.
      Dit doe je door een mail te sturen naar: studentplus@fontys.nl

      Rooster

      Het Startsemester bestaat uit 20 weken en je lesrooster bljft in deze periode gelijk.

      De eerste lesdag is op maandag 10 februari 2025 voor de februari-instroom van AD-ICT en HBO-ICT.

      Overzicht Startsemester

      • Week 1 Eerste lesweek
      • Week 8 Start werken in groepen
      • Week 11 Bedrijfsbezoeken
      • Week 18 Afronding Startsemester
      • Week 20 Assessorenvergadering

      Lestijdentabel

      • lesuur 1, 2 en 3 van 09.00 - 12.00 uur
      • lesuur 5,6 en 7 van 13.00 - 16.00 uur

      Volg ons op Social Media!

      Instagram Instagram

      YouTube YouTube

      LinkedIn LinkedIn

      Als je vakanties of andere activiteiten wilt plannen, is het handig te weten wanneer er geen lessen zijn.

      download de vakantiekalender *pdf