Inloggen bij Fontys

Veilig werken en studeren staat bij Fontys hoog in het vaandel. Daarom werken we continu aan het verbeteren van informatiebeveiliging. In het voorjaar van 2022 stapt Fontys gefaseerd over op een nieuwe manier van inloggen: naast je accountgegevens gebruikersnaam en wachtwoord, gebruik je ook een extra stap als verificatie (multifactor authenticatie).


Hoe log ik in bij Fontys ...

Afhankelijk of jouw instituut of dienst al overgezet is op de nieuwe manier van inloggen, kun je de de huidige instructies of de nieuwe instructies hieronder gebruiken. Als de nieuwe manier van inloggen al voor jou van toepassing is, heb je hierover een e-mail ontvangen.

... als student?

... als medewerker?

Inloggen gaat als volgt:

Sfeerafbeelding Fontys
  • User name: vul je user name in. Raadpleeg de mail met account informatie wat je user name is.
  • Password: vul je password in. Raadpleeg de mail met account informatie wat je password is.
  • Klik of druk op de knop Sign in

We raden je aan bij je eerste inlog, je password te wijzigen met de optie Wijzig wachtwoord.

Stel de Authenticator-app in aan de hand van de volgende instructie:

Alle studenten gaan in het voorjaar van 2022 gefaseerd over naar een nieuwe manier van inloggen. Je logt dan in met een extra stap. Naast het invullen van je gebruikersnaam (PCN@student.fontys.nl) en wachtwoord, wordt je identiteit op een extra manier gecontroleerd.

Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord:
Inloggen gaat als volgt:

Sfeerafbeelding Fontys
  • User name: vul je user name in. Raadpleeg de mail met account informatie wat je user name is.
  • Password: vul je password in. Raadpleeg de mail met account informatie wat je password is.
  • Klik of druk op de knop Sign in

We raden je aan bij je eerste inlog, je password te wijzigen met de optie Wijzig wachtwoord.

Als extra verificatie keur je daarna het inloggen goed in de Authenticator app op je mobiele telefoon.
Eenmalig installeer je deze app en stel je multifactor authenticatie in.

Lukt het alsnog niet om in te loggen? Neem dan contact op met de IT Servicedesk (zie bovenaan de pagina).
Is het gelukt, maar heb je nog een aantal vragen? Kijk voor FAQ's en meer informatie over de nieuwe manier van inloggen op onze interne portal.

Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je een nieuw wachtwoord aanvragen via www.fontys.nl/wwVergeten.
Vul op deze pagina de gegevens in, deze informatie komt uit Studielink, dus daar kun je eventueel controleren hoe je geregistreerd staat.

Cursisten staan soms niet geregistreerd in Studielink; in dat geval heb je die controlemogelijkheid niet.

Nadat je al je gegevens hebt ingevuld, moet je bevestigen dat je mobiele nummer klopt.
Vervolgens sturen we je een SMS bericht met je nieuwe wachtwoord. Dat wachtwoord is meteen actief zodat je direct in kunt loggen.

Klopt je mobiele nummer niet?
Neem dan contact op met het secretariaat van je opleiding, zij kunnen je een nieuw wachtwoord opsturen.

Voorbereiden - Stap 1: Instellen Windows Hello op je Fontyslaptop

Fontyslaptop: je logt straks in op je Fontyslaptop met Windows 10 met je gebruikersnaam en een pincode of biometrisch gegeven (vingerafdruk of gezichtsherkenning) via Windows Hello. Je wachtwoord heb je hierbij niet nodig. Voor Windows Hello is niet elke keer de extra verificatiestap nodig via de Authenticator-​app! 


Op je Fontyslaptop (Windows 10) stel je eenmalig Windows Hello in​: ​
Let op: deze stap voer je alleen uit op een door Fontys beheerde Windows10 laptop. Werk je op een privé laptop of op een Macbook dan sla je deze stap over.

Instructies 'Instellen Windows Hello op je Fontyslaptop':

Voorbereiden - Stap 2: installeer de Authenticator-app op je mobiele telefoon

Ga op je mobiele telefoon naar de AppStore of de Google Playstore en download de Microsoft Authenticator-app.

Voorbereiden - Stap 3: Instellen multifactor authenticatie

Stel de Authenticator-app in aan de hand van de volgende instructie:

Instructies 'Instellen multifactor authenticatie':

Fontyslaptop: je logt in op je Fontys laptop met je gebruikersnaam en een PIN-code of een biometrisch gegeven (vingerafdruk of gezichtsherkenning) via Windows Hello for Business. Je wachtwoord heb je hierbij niet nodig.

Andere laptop / desktop: je logt in met je gebruikersnaam én je keurt het inloggen goed met de Authenticator app op je mobiele telefoon.
Dit geldt voor het inloggen op onder andere een MacBook, privé lap- of desktop, tablet en gedeelde Fontys desktop in bijvoorbeeld mediatheek of toetslokaal.

Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord:
Inloggen gaat als volgt:

Sfeerafbeelding Fontys
  • User name: vul je user name in. Raadpleeg het account informatie bericht wat je user name is.
  • Password: vul je password in. Raadpleeg het account informatie bericht wat je password is.
  • Klik of druk op de knop Sign in

We raden je aan bij je eerste inlog, je password te wijzigen met de optie Wijzig wachtwoord.

Als extra verificatie keur je daarna het inloggen goed in de Authenticator app op je mobiele telefoon.

Instructies 'inloggen met MFA':


Eenmalig installeer je deze app en stel je multifactor authenticatie in. Zie instructies bij 'Instellen inlog methode'.

Lukt het alsnog niet om in te loggen? Neem dan contact op met de IT Servicedesk (zie bovenaan de pagina).
Is het gelukt, maar heb je nog een aantal vragen? Kijk voor FAQ's en meer informatie over de nieuwe manier van inloggen op onze interne portal.

Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je een nieuw wachtwoord aanvragen bij de IT Service Desk.

Je kunt zelf een andere pincode instellen.
Log in op je computer met je PCN en wachtwoord en doorloop de volgende stappen:

  1. ​​​​Selecteer in het Windows menu: 'Start – Instellingen – Accounts – Aanmeldingsopties'.​
  2. ​Selecteer ‘Windows Hello pincode’
  3. ​​Selecteer de optie Ik ben mijn pincode vergeten

Veelgestelde vragen

Neem contact met de IT-Servicedesk: telefoon +31 (0)8850 77777 of per e-mail: it-servicedesk@fontys.nl.

Je krijgt dan een tijdelijke ontheffing voor het inloggen met de extra verificatie.

​Doorloop de volgende stappen op je computer:

  1. ​Open een browser en ga naar https://aka.ms/mfasetup
  2. ​Log in met je PCN en wachtwoord
  3. ​Keur de aanvraag goed in de Authenticator-app op je mobiele telefoon
  4. ​​​Wijzig je mobiele nummer
  5. ​Selecteer opslaan

Je moet de Authenticator-app als verificatiemethode van je oude telefoon verwijderen en voor je nieuwe telefoon toevoegen.
Download eerst de Authenticator-app app op je nieuwe mobiele telefoon.
Doorloop daarna de volgende stappen op je computer:

  1. ​​Open een browser en ga naar https://aka.ms/mfasetup 
  2. ​Log in met je PCN en wachtwoord
  3. ​​Selecteer Ik kan mijn Microsoft Authenticator-app op dit moment niet gebruiken
  4. ​Selecteer ‘Sms verzenden naar +XX XXXXXXX99’
  5. ​Vul de code in die je via sms ontvangen hebt
  6. ​​Selecteer 'verwijderen' achter je oude telefoon om deze verificatiemethode verwijderen.
  7. Selecteer 'Authenticator-app instellen' om de Authenticator-app voor je nieuwe telefoon in te stellen. Doorloop vervolgens de stappen uit de instructie ‘Instellen multifactor authenticatie’ (medewerkers) of Instellen multifactor authenticatie​ (studenten).

​Er zijn twee situaties:

A. ​Je kunt je oude mobiele telefoon niet meer gebruiken
Neem contact op met de IT-Servicedesk en vraag hen om je MFA instellingen te verwijderen.
Als dit gebeurd is log je in en ga je multifactor authenticatie instellen voor je nieuwe mobiele telefoon.
Zie hiervoor de instructie 'Instellen multifactor authenticatie'.

B. ​Je kunt je oude mobiele telefoon nog wel gebruiken.
Doorloop dan de volgende stappen:​

  1. ​Open een browser en ga naar https://aka.ms/mfasetup
  2. ​Log in met je PCN en wachtwoord 
  3. ​Keur de aanvraag goed in de authenticator-app op je oude mobiele telefoon
  4. ​​Wijzig je mobiele nummer
  5. Selecteer 'opslaan'
  6. Selecteer 'verwijderen'  achter je oude telefoon om deze verificatiemethode verwijderen
  7. Selecteer 'Authenticatro-app instellen' om de authenticator-app voor je nieuwe telefoon in te stellen. Doorloop vervolgens de stappen uit de instructie ‘Instellen multifactor authenticatie’ (medewerkers) of Instellen multifactor authenticatie​ (studenten).