Welkom bij AD-ICT en HBO-ICT

Ben jij een Nederlandse student, die bij aanmelding heeft gekozen voor de course based leervorm?
Dan is dit niet de juiste pagina met informatie over de start van het studiejaar.
We verwijzen je graag naar de Engelstalige website “Fresh at Fontys”, bedoeld voor alle internationale (en nationale) studenten, die voor coursebased hebben gekozen.

Wat leuk dat jij je hebt aangemeld voor deze opleiding. We verheugen ons er op jou te mogen verwelkomen na de zomer! Voordat je echt gaat beginnen zijn er nog een paar zaken die om jouw aandacht vragen. Op deze pagina vind je meer info. Heb je nog vragen? Laat het ons weten. We zijn er om jou te helpen.


Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Inschrijven

Welke zaken vragen aandacht rondom jouw inschrijving? Je vindt ze hieronder.

Je hebt je aangemeld voor een opleiding. Dat betekent NIET dat je al ingeschreven bent. Je bent pas ingeschreven als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

Ga regelmatig naar je Studielinkpagina en check je 'to do' acties.

Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys

Wij vinden het heel belangrijk dat je de juiste opleiding kiest en met een fijn gevoel aan je studie begint. Daar kan de Studiekeuzecheck en het bijbehorende ‘check-in’ gesprek bij helpen!

Hoe werkt het?

  • Je meldt je aan voor een (of meerdere) opleiding(en) via Studielink. We adviseren je om voordat je je aanmeldt voor een opleiding deel te nemen aan in ieder geval één studiekeuzeactiviteit. Zie hiervoor de studiekeuzeactiviteiten agenda.
  • We sturen je een korte online vragenlijst over je studiekeuze en je verwachtingen.
  • Als je de vragenlijst invult, nodigen we je uit voor een online check-in gesprek en bespreken we de antwoorden uit de vragenlijst. Bij sommige opleidingen kunnen aanvullende activiteiten georganiseerd worden zoals een rekenoefening.
  • Je krijgt een persoonlijk studiekeuzeadvies.
  • Als je aan alle inschrijfvoorwaarden voldoet schrijven we je in.
  • Je start met je opleiding, van harte welkom!

Aanmelden ná 1 mei

Heb je je na 1 mei aangemeld dan kán in het geval van een negatief studieadvies, je inschrijving geweigerd worden. Als je het niet eens bent met je uiteindelijke advies, of als er bijzondere omstandigheden zijn dan kun je bezwaar maken. In de Regeling studiekeuzeadvies staat beschreven hoe je bezwaar kunt aantekenen.

1.Wat gebeurt er als ik me bij verschillende hogescholen aanmeld?Als je je bij Fontys aanmeldt heb je recht op een studiekeuzecheck. Die bestaat uit ten minste een online vragenlijst en een check-in gesprek. Elke hogeschool heeft een eigen studiekeuzecheck.
2.Wat wordt er met de studiekeuzecheck getest en waarom?Er wordt niets getest! De Studiekeuzecheck is bedoeld om jou te helpen bij het maken van de juiste studiekeuze.
3.Wat gebeurt er als ik me bij verschillende opleidingen van Fontys aanmeld?Je ontvangt per gekozen opleiding een vragenlijst en een uitnodiging voor een check-in gesprek.
4.Kost de Studiekeuzecheck geld?Nee, het kost je niets.
5.Kan ik me voorbereiden?Nee, dat is niet nodig. Er zijn geen goede of foute antwoorden.
6.Ik woon in het buitenland, hoe gaat dan de procedure?De vragenlijst is online beschikbaar en kan overal worden ingevuld. Het check-in gesprek wordt per opleiding anders ingevuld, bijvoorbeeld via een Skype/MS teams gesprek.
7.Is dit een selectieprocedure zoals een auditie / sporttest?De studiekeuzecheck is geen selectieprocedure. Er zijn opleidingen die aanvullende eisen stellen als inschrijfvoorwaarden (zoals een auditie, sporttest etc.). Check specifiek bij de door jouw gekozen opleiding of dat het geval is.
8.Maak ik eerst de 21+toets of vul ik eerst de vragenlijst in?Het moment waarop de 21+ toets en de online vragenlijst de Studiekeuzecheck wordt aangeboden, kan per opleiding verschillen. Informeer bij de opleiding van je keuze of er sprake is van een bepaalde volgorde.
9.Wat moet ik doen bij een eventuele storing?Neem dan contact op met de opleiding.
10.Wat moet ik doen als ik geen uitnodiging krijg voor het invullen van de online vragenlijst?Je zou de uitnodiging binnen 4 weken moeten ontvangen. Is dit niet het geval check dan je spam, of meld je bij je opleiding. Zij kunnen voor je uitzoeken wat er aan de hand is.
11.Krijg ik een bindend advies?Als je je uiterlijk op 1 mei hebt aangemeld bij Fontys of een andere hogeschool dan is je advies nooit bindend.
12.Ik heb me aangemeld na 1 mei, wat betekent dit voor mijn studieadvies?Als je de volgende drie stellingen met ‘’Ja” kunt beantwoorden, kán je aanmelding na 1 mei invloed hebben op het studieadvies. 1) Mijn allereerste aanmelding voor het aanstaande studiejaar (bij Fontys of een andere hogeschool) heb ik gedaan na 1 mei. 2) Ik heb me aangemeld voor een voltijd opleiding die start op 1 september (= start van het reguliere studiejaar). 3) Ik heb me aangemeld op basis van een Nederlandse vooropleiding. Heb je drie keer met “Ja” kunnen antwoorden dan kan bij een negatief studieadvies, je inschrijving geweigerd worden. Als je het niet eens bent met je uiteindelijke advies, of als er bijzondere omstandigheden zijn dan kun je bezwaar maken. In de Regeling studiekeuzeadvies staat beschreven hoe je bezwaar kunt aantekenen.
13.Mag ik de online vragenlijst nog een keer invullen als ik me bedenk?Je kunt de vragenlijst maar één keer invullen. Tijdens het aanvullende check-in gesprek kun je natuurlijk altijd aanvullende toelichting geven.
14.Wat moet ik doen als de opleiding toch niet zo goed blijkt te passen?Tijdens het check-in gesprek krijg je eventueel actiepunten mee die je helpen met de oriëntatie op een andere opleiding. Verder kun je binnen Fontys in gesprek gaan met een studiekeuzeadviseur.
15.Kan ik de resultaten uit mijn Studiekeuzecheck bij Fontys ook meenemen naar een andere Hogeschool?Je kunt je gegevens wel meenemen, maar waarschijnlijk zal elke hogeschool graag haar eigen studiekeuzecheck afnemen.
16.Ik heb de Fontys Studiekeuzecheck doorlopen, maar ik ben helaas gezakt voor mijn eindexamen. Blijven mijn resultaten en het advies staan?Als je je aanmeldt voor een nieuw studiejaar, dan meld je je opnieuw aan en ontvang je een nieuwe uitnodiging voor de Studiekeuzecheck.
17.Is de studiekeuzecheck verplicht?Ja, de Studiekeuzecheck is verplicht voor: Studenten met een aanmelding voor het 1e jaar van een voltijd Bachelor of AD opleiding.
Studiekeuzecheck is niet verplicht voor: • Studenten met een aanmelding voor een deeltijd of duale opleiding • Internationale studenten (student die zich o.b.v. een buitenlands diploma aanmelden) • Studenten die zich inschrijven voor een opleiding waarvoor een selectieprocedure geldt

Nu je gaat studeren is er nog heel veel te regelen! 
Na je aanmelding bij Studielink moet je nog veel dingen doen om straks ook echt te kunnen beginnen met je studie.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wil je meer weten over ons onderwijs?

Neem dan eens een kijkje op ons Portfolio en de Studynavigator:

In het hoger onderwijs betaal je elk jaar collegegeld. Collegegeldtarieven kunnen variëren. Dit is afhankelijk van factoren als nationaliteit, een eventueel eerder behaalde graad en de opleiding die je wilt gaan volgen of al volgt.

Hoe betaal je je collegegeld?

Als je een bankrekening hebt bij een bank die is gevestigd in een zogenaamd SEPA-land kun je het collegegeld ineens betalen via een digitale (incasso)machtiging, maar in termijnen is ook mogelijk. In Studielink voer je je betaalgegevens in.
Heb je een vraag over Studielink? Ga naar de Studielink VRAAGbaak.

Na bevestiging vindt de eerste incasso plaats op of rond 25 september.

Betaal je wettelijk collegegeld of instellingscollegegeld?

Voor de meeste opleidingen geldt het wettelijk vastgestelde collegegeld. In een aantal situaties is sprake van 'instellingscollegegeld'. Zie hiervoor de 'Toelichting instellingscollegegeld"

Regeling collegegeld

1. Bij betaling in termijnen

Er wordt geïnd in maximaal 10 gelijke termijnen op of rond de 25ste van de maand. Het nog te betalen bedrag wordt daarna verdeeld over de resterende termijnen. Dit duurt tot en met juni.
Belangrijk om te weten: Voor betaling in termijnen wordt € 24 administratiekosten per studiejaar berekend. Deze kosten worden gelijktijdig met de eerste termijn afgeschreven.

2. Bij betaling ineens

Als je op 1 september met je studie start, vindt de incasso van je collegegeld plaats op of rond 25 september. Start je na 1 september, dan vindt de incasso plaats op 25 september of de 25ste van de volgende maand. Dit is afhankelijk van de verwerkingstijd na jouw inschrijving.

Belangrijk om te weten: Als je je 'verzoek tot inschrijving' voor het huidig studiejaar na de datum van de laatste incasso (op of rond 25 juni) hebt ingediend, is alleen betaling ineens mogelijk.

Start je in februari met je studie?

Stroom je tussentijds in of kies je voor een opleiding met een instroom in februari, dan vindt incasso van je collegegeld plaats op of rond de 25ste van de maand. Dit is afhankelijk van de verwerkingstijd na je inschrijving. Ook hier geldt dat de laatste incasso plaatsvindt op of rond 25 juni. Zowel bij betaling ineens of in termijnen ontvang je voorafgaand aan elke incasso een bericht waarin je wordt geïnformeerd over de incassodatum.

Drie maanden voordat je opleiding start vraag je bij DUO studiefinanciering aan. Dit doe je ook als je nog niet weet of je geslaagd bent, of als je niet zeker weet of je bent toegelaten tot de opleiding van jouw keuze. Ben je gezakt, of besluit je toch een andere opleiding te gaan doen? Geef wijzigingen zo snel mogelijk door aan DUO.

Hoeveel geld leen je?

Als je studiefinanciering aanvraagt, is dat in de meeste gevallen een lening. Je bepaalt zelf hoeveel je wilt lenen. Op de website van DUO vind je een handige tool waarmee je kunt berekenen hoeveel geld je nodig hebt.

Als je studiefinanciering ontvangt, kun je ook een OV-jaarkaart aanvragen. Hiermee kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer.

 
 

Het is fijn te ervaren dat ik veel inbreng en vrijheid heb tijdens mijn studie. Verder is het met studenten én docenten erg gezellig."

Maxim, over zijn eerste studiejaar

 
 

Boekenlijst en laptop

Als je gaat studeren heb je het een en ander nodig. Naast boeken ook een studentenkaart, misschien een laptop en software. Je kunt ook alvast wat downloaden en opslaan. Het kan maar gedaan zijn!

Boekenlijst

Omdat bij Fontys Hogeschool ICT de meeste naslagmaterialen digitaal beschikbaar zijn, hebben wij voor de 1e periode (9 weken) geen verplichte boeken. Afhankelijk van je keuze na lesperiode 1 zijn er misschien wel boeken die je moet aanschaffen.


Je maakt in de komende jaren veelvuldig binnen en buiten de muren van ons instituut gebruik van een computer/laptop. Voor een aantal specifieke activiteiten zijn in de loop der jaren zogenaamde innovatielabs ingericht: Gameslab, Securitylab, Accenturelab, Multimedia kitchen en Virtual Reality lab. Hier kun je werken met geavanceerde apparatuur, die “state of the art” is.

Eigen laptop

Daarnaast is iedere student verplicht een eigen laptop te gebruiken. Wij hebben gezorgd voor:

  • veel contactpunten voor de stroomvoorziening van de laptop
  • de meeste benodigde software applicaties zijn gratis beschikbaar via Surfspot (zie hieronder)
  • veel netwerkaansluitingen, zodat je door het gebruik van een netwerkkabel een snelle internetverbinding hebt
  • wireless internet in het hele gebouw

Surfspot biedt aantrekkelijke aanbiedingen voor Fontysstudenten. Bij Surfspot bestel je ook voordelig je software. Let op: Office 365 download je gratis, zie item hieronder.

Waar moet mijn laptop aan voldoen?

Bij het begin van de opleiding voldoet de meest recente laptop. Dus als je al in het bezit bent van een laptop, dan kun je die waarschijnlijk gewoon gebruiken. Als je nog geen laptop hebt, kijk dan even snel hieronder. Het is echter wel mogelijk dat er in de loop van de opleiding een zwaardere laptop noodzakelijk is. Dat is afhankelijk van je profiel- en/of specialisatie, die je in de hoofdfase (vanaf jaar 2) gaat volgen. Wij raden laptops, die bedoeld zijn voor online gebruik af, zoals Chromebook of MacBook air, omdat deze niet voldoende harde schijfruimte hebben of niet de juiste software kunnen draaien.

Operating systeem

Hou er rekening mee dat de nieuwe M1 processor van Apple nog niet alle benodigde software kan draaien en toekomstige ondersteuning hiervan nog onbekend is. Je gaat namelijk een virtual machine moeten gaan draaien aan het begin van je opleiding en ondersteuning hiervan is nog beperkt. Wij raden Windows 10 (of nieuwer) als operating systeem aan, hier werkt nagenoeg alle software op die je nodig hebt gedurende de opleiding. Echter kan je ook Linux of Mac OS draaien, je zal hiermee waarschijnlijk wel tegen wat problemen aan kunnen lopen of zal virtualisatie of installatie van Windows noodzakelijk kunnen zijn.

Hieronder vind je de minimale eisen waar je laptop moet voldoen.

Windows 10MacOS
ProcessorIntel Core i5 / AMD Ryzen 5Intel-processor
Geheugen8 GB RAM8 GB RAM
Harde schijf128 GB Schijfruimte128 GB schijfruimte
Grafische hardwareMin. 128 MB grafisch geheugen
Aantal USB poorten2
BeeldschermSchermresolutie van 1280 x 768Schermresolutie van 1280 x 800
Beeldscherm14 inch14 inch
BrowserMeeste recente versie van Edge, Chrome of FirefoxMeeste recente versie van Safari, Chrome of Firefox
Videokaart

Een dedicated videokaart kan handig, of zelfs noodzakelijk, zijn op een later moment in de opleiding. Bij het profiel ICT & Media Design en de specialisatie ICT & Game Design and Technology worden deze kaarten enorm aangeraden, hierbij kan het namelijk voorkomen dat je wat zwaardere grafische programma's moet draaien zoals Maya, Blender of Unity. Zo raadt Blender bijvoorbeeld een videokaart aan met tenminste 4 GB aan VRAM en 16 GB aan systeemgeheugen (RAM). Mocht je een laptop aanschaffen met alleen usb C aansluitingen, koop er dan altijd een hub bij met tenminste 1 usb A poort (liefst 4 of meer) en 1 HDMI aansluiting.

Gratis office 365

Alle studenten van Fontys hebben recht op het Office 365 pakket. Je kunt gebruik maken van de online versie. Maar je kunt het pakket ook downloaden op jouw verschillende devices, zoals je laptop en je smartphone.

We adviseren je dringend om gebruik te maken van het Office 365 pakket. Je leest precies wat je moet doen in de handleiding die we op de Fontysportal hebben geplaatst. Gebruik de inloggegegevens die je meteen na je aanmelding bij Studielink van ons ontvangen hebt om op de portal te komen. (zie ook: Mijn persoonlijke inlog, e-mail en wifi).

Office365

    Waarom Office 365?

    • Veilige opslag voor je Fontys studiemateriaal.
    • Als je internetverbinding hebt, kun je bij je spullen.
    • Je kan er met alle apparaten terecht, als het maar een browser aan boord heeft.
    • Je OneDrive is 1 TB groot, en biedt synchronisatie software voor je privé laptop of desktop.
    • Legaal en gratis de laatste Office versie installeren op wel 10 apparaten.
    • Bijna elk onderdeel van Office365 heeft een aparte app, zoek maar eens in de store van je mobiele apparaat.
    • Je kunt gebruik maken van deze cloudomgeving zolang je hier studeert.

      In de MijnFontysapp vind je je rooster, cijfers en het Fontys Nieuws. Je kunt de app vinden in de App Store of in de Google Play Store onder de naam MijnFontys. Installeer de app alvast!
      Sfeerafbeelding Fontys

      Fontys Helpt is een online platform waar je terecht kunt met extra ondersteuningsvragen of twijfels en waar je praktische informatie vindt. Maar ook mooie initiatieven die kunnen inspireren of waar je je bij kunt aansluiten. Sla deze link vast op in je favorieten, als je eenmaal studeert gaat dit een waardevolle omgeving voor je zijn.

      I

      Inlog, e-mail en WiFi

      Eduroam is een internationaal netwerk en met je Fontys inloggegevens kun je wereldwijd gebruik maken van een gratis veilige WiFi verbinding. Installeer de verbinding thuis alvast!

      Na jouw aanmelding heb je een mail gekregen met jouw inloggegevens, je username en wachtwoord.

      Open je e-mail online via mail.fontys.nl en log in met je Fontys account.

      Je mail op je smartphone is natuurlijk wel erg handig. Hoe je dat instelt leggen we je uit.

      De IT Gids geeft informatie over het gebruik van de IT-voorzieningen binnen Fontys, zoals WiFi, e-mail, de studentenkaart en speciale aanbiedingen. (bijv. gratis MS Offcie365).

      Op de meeste Fontyslocaties vind je een IT Servicepoint waar je terecht kunt met je
      IT vraag.

      Openingstijden IT servicedesk
      werkdagen 8:00 - 17:00 uur

      Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

      Welk account gebruik je waarvoor? Bekijk hier de uitleg.

      Via intranet (portal) communiceren we met studenten en medewerkers. Na inschrijving en start van het studiejaar kun je hierop inloggen met je studenten i-account.

      De ICT Studenten Service Desk (ISSD) is de helpdesk voor studenten en medewerkers van Fontys Hogeschool ICT.

      De ICT Studenten Service Desk (ISSD) is de helpdesk voor studenten en medewerkers van Fontys Hogeschool ICT. Je kunt hier terecht voor de eerstelijns ondersteuning bij computerproblemen. Buiten de helpdesk verzorgt de ISSD de uitleen van onderwijsmateriaal. Denk hierbij aan camera’s, MacBooks en Hololenzen.

      In de eerste lesweek van het jaar gaan de medewerkers van de ISSD samen met de collega’s van de tweedelijns ondersteuning de klassen in om nieuwe studenten te helpen met de IT voorzieningen van Fontys. Denk hierbij aan het instellen van WiFi, uitleg over de gebruikte systemen en de regels voor het gebruik van het netwerk.

      Contact ICT Studenten Service Desk (ISSD)

      De ISSD is elke werkdag geopend van 8:45 tot 17:00 uur

      I

      Studentenkaart

      De Fontys Studentenkaart is onmisbaar in het dagelijkse leven bij Fontys. Je gebruikt hem:

      • om te printen en te kopiëren
      • voor het lenen van materialen
      • om te parkeren op de campussen

      Zorg er daarom voor dat je je kaart op tijd in huis hebt.

      Hoe te verkrijgen?

      Je Fontys Studentenkaart wordt binnen 10 werkdagen naar je correspondentie-adres gezonden wanneer onderstaande stappen zijn afgerond.

      Let op: hiervoor heb je je Fontys inloggegevens nodig. Die heb je na je eerste inschrijving per mail ontvangen.

      STAP 1. Pasfoto uploaden (alleen desktop/laptop)

      STAP 2. Inschrijving volledig afronden, inclusief het afgeven van de digitale machtiging voor de inning van het collegegeld.

      Parkeren

      Om onze locaties goed bereikbaar te houden is een aantal van onze campussen (o.a. Sittard, TF Eindhoven, Rachelsmolen Eindhoven en campus Stappegoor Tilburg) voorzien van slagbomen. Als student kun je op sommige campussen gratis parkeren. De slagbomen openen door middel van je Fontyspas of kentekenregistratie. Je kunt je kenteken hier registreren.

      In Sittard, op het TU/e terrein Eindhoven en Emmasingel (De Witte Dame) in Eindhoven is het betaald parkeren. Meer over parkeren bij TU/e lees je (zodra je je Fontys inlogggegevens hebt) in de handleiding op portal / Connect (onder diensten, H&F). Meer over locatie Emmasingel lees je hier.

      Vragen over parkeren?

      Mail je vraag naar parkeerbeheer@fontys.nl

      Nadat je je hebt aangemeld bij 1 of meer opleidingen bij Fontys maken we een account voor je aan. Hierover ontvang je vrij snel na je aanmelding een mail.

      Het account bestaat onder meer uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Wij adviseren je om de mail hierover goed te bewaren. Als je met de opleiding gaat starten heb je de gegevens uit de mail nodig.

      Afzender mail: no-reply@fontys.nl

      Onderwerp mail: Fontys account creatie/creation

       
       

      Intro en kennismaking

      Jouw intro

      Hoe zit het programma er uit en wat neem je mee? Lees er hier alles over >>

       
       

      Coaching

      Je wordt in het eerste jaar gekoppeld aan een persoonlijke semestercoach. Hij of zij is jouw eerste aanspreekpunt, met wie je regelmatig contact hebt en heeft regelmatig contact met jou, volgt je prestaties en geeft je, waar nodig, handige tips en advies.

      Om succesvol te kunnen studeren, heeft Fontys persoonlijke aandacht voor jou. Je krijgt begeleiding bij jouw ontwikkeling en het ontdekken van je talenten. Natuurlijk helpen we je ook bij vragen over o.a. time-management, extra studiebegeleiding, dyslexie en autisme.

      Student+ is een voorziening van Fontys Hogeschool ICT voor alle ICT-studenten. We bieden een breed palet aan trainingen, workshops en individuele en groepscoachingstrajecten, bijvoorbeeld voor studenten met een vorm van autisme, ADD, ADHD, dyslexie of faalangst. Ook zijn er studenten, die moeite hebben met plannen en organiseren van hun studie, met lichamelijke en/of psychische klachten of studenten die hun studie combineren met topsport of mantelzorgtaken. We vinden het belangrijk dat al die studenten gelijke kansen krijgen en hulp, waar ze dat nodig hebben. Wil jij contact met ons, mail ons dan via: studentplus@fontys.nl

      Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

      Rooster

      Het startsemester bestaat uit 20 weken en je rooster blijft in deze periode gelijk. Op de verplichte kennismakingsdag op woensdag 24 augustus 2022 krijg je je rooster. Je ontvangt een mail met daarin de informatie over in welke klas je zit en hoe laat je waar verwacht wordt.

      Overzicht startsemester

      Week 0 Introductie
      Week 0 - Woensdag 24/08 Eerste kennismakingsdag
      Week 1 Startweek
      Week 2 t/m 8 Oriënterende fase
      Week 9 t/m 11 Projectweken
      Week 18 Afronding startsemester
      Week 20 Assessorenvergadering

      Lestijdentabel

      lesuur van - tot
      1, 2 en 3 09:00 - 12:00 uur (dagdeel ochtend)
      5, 6 en 7 13.00 - 16:00 uur (dagdeel middag)

      Als je vakanties of andere activiteiten wilt plannen, is het handig te weten wanneer er geen lessen zijn.