
Fontys Helpt!
Afspraak maken
Bekijk de mogelijkheden- met decaan of studiekeuzeadviseur
- met psycholoog
- met vertrouwenspersoon
Wil je nieuwe mensen ontmoeten of contact maken met studenten die dezelfde interesses hebben?
Er zijn veel leuke activiteiten, zoals sport, sociale evenementen en communities. Misschien ben je wel toe aan wat extra uitdaging naast je studie of wil je je aansluiten bij een studievereniging.
Bekijk welke initiatieven er al zijn!
Ga naar @ FontysActueel
Trainingen, workshops en events voor studenten
Training Omgaan met faalangst | Tilburg
14 mrt 2025
10:00 - 16:00
Programma
Tijdens deze training leer je beter met je faalangst omgaan zodat je er minder last van hebt tijdens het studeren en het maken van tentamens.
Heb je last van black-outs tijdens je tentamens? Stel je het studeren steeds uit omdat je bang bent dat het toch niet gaat lukken? Of kun je niet stoppen met studeren omdat je bang bent dat je niet genoeg hebt gedaan? Dan is deze faalangsttraining misschien wel iets voor jou.
Deze training bestaat uit 2 bijeenkomsten.
Data: vrijdag 14 en 21 maart 2025
Trainer: Marco de Wind
Sollicitatietraining Career Jumpstart | Eindhoven
25 mrt 2025
13:30 - 16:30
Programma
Ga je bijna stage lopen, afstuderen of ben je net klaar? Dan sta je ook voor de overgang van studie naar werk.
Heb je moeite met het vinden van een stage/ baan en/of weet je niet goed hoe je het moet aanpakken. Dan is de sollicitatietraining misschien iets voor jou.
De training kan je helpen om vervelende ervaringen te voorkomen. En kan jou het vertrouwen geven dat je weet dat je het goed hebt aangepakt.
Bij voldoende aanmeldingen wordt er een training gestart
Indien er aanmeldingen zijn waarbij de voorkeur is dat de training in het Engels wordt gegeven, zullen we dit gaan aanbieden.
Na afloop van deze sollicitatietraining is er nazorg beschikbaar en er bestaat de mogelijkheid om een netwerkgroep te vormen.
Praktische informatie
Dag 1 Dinsdag 25 maart, R10 lokaal 4.37 Profiel – Wie ben je, wat kan je?
Dag 2 Dinsdag 1 april, R10 lokaal 4.34 CV, vacature analyse en LinkedIn
Dag 3 Dinsdag 8 april, R10 lokalen 4.34 Waar en hoe – motivatiebrief en wat vertel ik?
Dag 4 Dinsdag 15 april, R10 lokaal 4.34 Oefenen van sollicitatiegesprek
- Luca Smeets en Nicole Ficheroux
- Eindhoven
- van 13.30-16.30 uur
- : een trainingsgroep bestaat uit minimaal 4 en maximaal 12 kandidaten
- : de training is gratis.
Aanmelden
Aanmelden kan via je coach van Career Jumpstart of via het aanmeldformulier o.v.v. "Sollicitatietraining".
Explore studiekeuzetraining | Eindhoven
26 mrt 2025
10:00 - 13:00
Programma
Explore is een intensieve studiekeuzetraining met groepslessen en coachgesprekken voor alle studenten die twijfelen over hun studiekeuze of die al zijn gestopt met hun studie.
Data: Woensdag 26 maart, 2, 9, 16, 23 april, 7 mei 2025
Trainer: Leoni Holleman
Meer informatie over de Explore studiekeuzetraining
Openbaar college: worden we steeds conservatiever?
01 apr 2025
19:30 - 21:00
Programma
Na een tijd waarin inclusie en diversiteit de wind mee hadden, lijkt een deel van de samenleving weer conservatiever te worden. De een gruwt daarvan, de ander vindt het prima. Ook op scholen zijn deze verschillen duidelijk merkbaar. Wat is er aan de hand? Hoe gaan we ermee om? Op dinsdagavond 1 april onderzoeken we dit verschijnsel tijdens een openbaar college in de Tilburgse LocHal door lectoren Iris Andriessen en Rutger van de Sande. Het college is gratis toegankelijk, maar graag wel vooraf aanmelden
De vrouwonvriendelijke influencer Andrew Tate is opvallend populair onder jonge mannen. In relaties kiezen sommige jonge vrouwen voor een traditionele rolverdeling die hen afhankelijk maakt van hun partner. Hoe kunnen we de deze conservatieve draai begrijpen? Hoe ziet conservatieve druk eruit? Welke verschijningsvormen zijn er?
Bubbels
Daarnaast zien we dat mensen in onze ‘verbubbelde’ samenleving vooral in verbinding staan met gelijkgestemden. De tegenstellingen tussen de verschillende ‘bubbels’ verscherpen en de onverdraagzaamheid neemt toe. Deze tegenstellingen zijn ook zichtbaar in het onderwijs, waar kinderen, ouders, leraren uit verschillende bubbels elkaar tegenkomen in de opvoeding van kinderen en jongeren. Gaan we daarbij uit van ‘zachte’ democratische waarden als openheid, vrijheid en gelijkheid of moeten we het juist zoeken in het maken van ‘harde’ afspraken? Genoeg vragen om een interessant openbaar college mee te vullen.
Dr. Iris Andriessen (1975) promoveerde op onderzoek naar waardenoriëntaties en schoolse motivaties van leerlingen in het voortgezet onderwijs met een migratieachtergrond. Ze werkte als wetenschappelijk medewerker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau en bij het Verwey-Jonker Instituut. Sinds 1 maart 2021 doet zij als lector bij Fontys Pedagogiek onderzoek naar samenlevingspedagogiek: onderzoek gericht op dienstbare inzichten die opvoeders en pedagogisch professionals ondersteunen in hun handelen om jeugdigen mogelijkheden te bieden om competente democratisch betrokken burgers te kunnen, mogen en willen zijn, die zich met elkaar inzetten om goed samen-leven steeds opnieuw vorm te geven.
Dr. Rutger van de Sande (1976) is lector Learning Design en sinds 2021 leading lector van het kenniscentrum YES (Youth Education for Society) bij Fontys Educatie. Daarvoor was hij werkzaam als opleider, teamleider en lector Bètadidactiek bij de Tilburgse lerarenopleiding. Van de Sande gaat ervan uit dat het beste onderwijs ontstaat als leraren zo goed mogelijk in staat worden gesteld te doen wat leerlingen nodig hebben. Zijn onderzoek richt zich op ideeën en manieren die leraren daarbij helpen en ondersteunen. Een voorbeeld daarvan is het goed afstemmen van verwachtingen tussen leraren en leerlingen over wat zij van elkaar mogen verwachten om onbegrip en verwarring tegen te gaan.
Symposium Durf te Denken! | Tilburg
10 apr 2025
10:30 - 18:00
Programma
Symposium Durf te Denken!
Donderdag 10 april 2025, 10.30 – 18.00 | Mindlabs te Tilburg
Durf te Denken! over de betekenis van zorgeloosheid
Durf te Denken! is een jaarlijks symposium dat laat zien hoe toegepaste filosofie het HBO-onderwijs en -onderzoek verrijkt en met het werkveld kan verbinden. Na drie succesvolle edities van Durf te Denken bij de HAN en Saxion zijn de studenten, docenten en onderzoekers nu van harte welkom bij Fontys in Tilburg.
Een leven zonder zorgen, onbehagen en onzekerheid – het klinkt als een ideaalbeeld. In werkelijkheid botst dit ideaal met de noodzaak van zorgen. Door zorgen – over of voor onszelf, elkaar, de natuur – leren we ons staande te houden. We krijgen de kans om zorgen in een ander daglicht te plaatsen. Is onze diepste wens werkelijk om van onze zorgen verlost te zijn, of zoeken we juist de moed om de weg mét zorgen te bewandelen?
Kom op 10 april naar Tilburg en Durf te Denken!